انتقاد یک ناشر موسیقی از رسانه ملی در روز های کرونایی

به گزارش تور ایران، رئیس هیات مدیره کانون ناشران خانه موسیقی از عملکرد سازمان صداوسیما در کم توجهی به قانون حق امتیاز و رعایت حقوق مولف و مصنف انتقاد کرد.

انتقاد یک ناشر موسیقی از رسانه ملی در روز های کرونایی

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران به نقل از خانه موسیقی، غلامعلی علمشاهی رییس هیات مدیره کانون ناشران خانه موسیقی با انتقاد از عملکرد سازمان صدا و سیما در نحوه پخش آثار موسیقایی اعلام کرد: صدا و سیما از کار های بخش خصوصی برای خودش درآمدزایی می نماید و باید بخشی از این درآمد را به همین بخش خصوصی پرداخت و باید به قانون حق نشر و رعایت حقوق مولف و مصنف احترام بگذارد.

رئیس هیات مدیره کانون ناشران خانه موسیقی با اشاره به رکود بی سابقه در دوران شیوع کرونا در صنعت موسیقی، پیرامون نقض حقوق ناشران توسط صدا و سیما گفت: در این شرایط شیوع ویروس کرونا و کسادی بازار موسیقی، صدا و سیما فراوریات ناشران موسیقی را بدون در نظر دریافت حقوق مولف و مصنف پخش می نماید و همه قوانین در این زمینه را نادیده می گیرد.

وی اضافه کرد: صدا و سیما آثار هنرمندان را از شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی پخش می نماید بدون اینکه یک ریال به صاحبان آثار پرداخت نماید. من از مجموعه صدا و سیما و مسئولین این سازمان شکایت دارم چراکه برای فراوری این آثار هزینه شده و از نظر حقوق مادی دارای صاحب هستند.

رئیس کانون ناشران خانه موسیقی گفت: این مشکل همیشه وجود داشته و حتی استاد شجریان هم در دوره ای نامه نوشتند تا آثارشان از صدا و سیما پخش نگردد و نمونه دیگر هم آثار آقای فرهاد مهراد بود که توسط وکیل ایشان پیگیری شد و آثار این دو هنرمند را از صدا و سیما پخش نکردند. اما متاسفانه شرکت های دیگر دستشان به جایی نمی رسد و آثار این ها بدون هیچ گونه پرداختی از صدا و سیما پخش می گردد و در این دوره ای که صنعت موسیقی ورشکست شده و شرکت ها دیگر توان پرداخت حقوق به کارمندانشان را هم ندارند حقوق آن ها توسط صدا و سیما نقض می گردد.

وی اضافه کرد: متاسفانه تقریباً همه آثاری که از شبکه هایی مانند رادیو آوا پخش می گردد مربوط به بخش خصوصی است و بدون اجازه این کار صورت می گیرد. صدا و سیما در واقع از کار های بخش خصوصی برای خودش درآمدزایی می نماید و این خواسته زیادی نیست که بخشی از این درآمدزایی را به همین بخش خصوصی پرداخت کند. صدا و سیما باید به قانون حق نشر و رعایت حقوق مولف و مصنف احترام بگذارد.

علمشاهی گفت: امیدوارم نهاد های مختلف هم به بخش نشر موسیقی یاری نمایند. دولت وعده هایی داده بود که به هیچکدام عمل نکرده است. ما و همکارانمان در کانون ناشران خانه موسیقی از هیئت مدیره محترم خانه موسیقی که اعضای آن از هنرمندان با سابقه و پیشکسوت موسیقی ایران هستند می خواهیم که آن ها هم در راستای احقاق حقوق از دست رفته ناشران در صدا و سیما اقدام نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 آذر 1399 بروزرسانی: 9 آذر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1430

به "انتقاد یک ناشر موسیقی از رسانه ملی در روز های کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد یک ناشر موسیقی از رسانه ملی در روز های کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید