تلاش بخش معدن برای کسب سهم 25 درصدی از صادرات

به گزارش تور ایران، آمار رسمی پارسال گواه آن است که ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی به رقم 9.2 میلیارد دلار رسید که 21 درصد کل صادرات را به خود اختصاص داد و زنجیره های فولاد، مس، سرب و روی و ... از این موقعیت برخوردار شدند که درمجموع صادرات غیرنفتی نقش آفرین باشند.

تلاش بخش معدن برای کسب سهم 25 درصدی از صادرات

آمار تجارت خارجی کشور در 10 ماهه سال جاری گویای دست یافتن به رقم 35 میلیارد و 500 میلیون دلار است و واردات نیز 36 میلیارد و 100 میلیون دلار برآورد شده که نشان دهنده 72 میلیارد دلار حجم تجارت خارجی است و علاوه بر این مجموع وزن صادرات و واردات طی دوره این گزارش به 145 میلیون تن رسید.

واقعیت اینکه دولت در اندیشه آن است که ارز حاصل از صادرات را به واردات کالاهای اساسی و واسطه ای اختصاص دهد و بر این اساس 70 درصد واردات کشور کالای واسطه ای برای تولید و 10 تا 15 درصد کالای سرمایه ای است.

گزارش های رسمی حاکی از آن است که واردات کالای واسطه ای، حتی کالاهای ممنوعه در مناطق آزاد، با هدف تولید و ایجاد ارزش افزوده آزاد بوده و نیاز به ثبت سفارش ندارد، به این شرط که کالای تولید شده بلافاصله از همان منطقه آزاد صادر شود.

نکته دیگر، رشد 20 درصدی صادرات سال جاری به لحاظ وزنی نسبت به مدت 10 ماهه 97 است.

اقلام بخش معدن و صنایع معدنی ایران در سال گذشته به 121 کشور جهان صادر شد و تعداد دو هزار و 200 شرکت بازرگانی و تولیدی فعال دراین ارتباط نقش آفرینی داشتند.

همچنین تعداد 6 کشور عراق، چین، امارات، ترکیه، اندونزی و افغانستان مقاصد عمده صادرات بخش معدن و صنایع معدنی بودند که نیمی از آنها از مرز زمینی صادرات ایران را جذب کردند.

بر اساس جدیدترین آمار گمرک ایران، میزان صادرات غیرنفتی در پایان هشت ماه گذشته از سال جاری به 27 میلیارد دلار و میزان واردات به 28.3 میلیارد دلار رسیده است. میزان صادرات غیرنفتی ازنظر وزنی در این بازه زمانی 88 هزار تن بوده که در مقایسه با عدد 75 هزار تن در مدت مشابه در سال گذشته، 16 درصد رشد را نشان می دهد.

برآورد شده که سال جاری صادرات غیرنفتی ایران از رقم 44 میلیارد دلار فراتر رود و سهم بخش معدن و صنایع معدنی نیز از 21 درصد پارسال به سطح 25 درصدی برسد.

آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت گویای تحقق 7.7 میلیون تن صادرات شمش و تولیدات فولادی است و برآورد شده که تا سطح 10 یا 11 میلیون تن صادرات این فلز راهبردی محقق شود.

چنانچه رقم متوسط فروش 385 دلار در هر تن برای تولیدات فولادی در نظر گرفته شود، برآورد می شود که مجموع ارزش صادرات این بخش چهار تا 4.5 میلیارد دلار ثبت شود.

همچنین مس و آلومینیوم نیز بخشی از تولیدات خود را روانه بازارهای صادراتی خواهند کرد که در چارچوب نقش آفرینی این بخش در صادرات غیرنفتی است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 4 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 907

به "تلاش بخش معدن برای کسب سهم 25 درصدی از صادرات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلاش بخش معدن برای کسب سهم 25 درصدی از صادرات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید