تکذیب ربوده شدن کشتی عراقی در آب های سرزمینی ایران خبرنگاران

به گزارش تور ایران، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تکذیب خبر ربوده شدن یک کشتی عراقی در آب های سرزمینی ایران در بعضی شبکه های عربی، در این خصوص توضیحاتی ارائه کرد.

تکذیب ربوده شدن کشتی عراقی در آب های سرزمینی ایران خبرنگاران

به گزارش خبرنگاران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، حسین عباس نژاد با اشاره به خبر منتشر شده در بعضی رسانه های عربی مبنی بر ربوده شدن شناور عراقی در ایران، ضمن تکذیب خبر مربوطه، گفت: این موضوع مربوط به سانحه یدک کش عراقی (Delme1 (T 4 و بارج ایرانی آریپکو 5007 است.

وی ادامه داد: در تاریخ 17 اسفندماه سال گذشته، پس از دریافت پیغام اضطرار از یک فروند شناور ناشناس در محدوده نزدیک به آب های عربستان، شناور ناجی8 از بندر دیر به موقعیت اعزام شد.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: پس از رسیدن به موقعیت اعلامی، تعیین شد که خدمه شناور توسط یک شناور خارجی نجات داده شده و در حال انتقال به راس التنوره هستند، با اعلام کنترل راس التنوره، ادامه عملیات نجات افراد به کشور عربستان سپرده شد.

عباس نژاد اضافه نمود: از زمان وقوع سانحه، مطابق قوانین بین المللی و وظایف کشورهای عضو سازمان جهانی دریانوردی (IMO)، به منظور کاهش ریسک ایمنی دریانوردی مربوط به مخاطره افتادن توسط یدک کش و بارج رها شده، عملیات پایش به صورت متمرکز به وسیله سازمان ضمن همکاری های متقابل منطقه ای در شرایط اضطرار (راپمی) مدیریت شد.

وی بیان نمود: پس از انجام چند روز عملیات هوایی، دریایی و با مشارکت چهار کشور جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، بحرین و قطر نهایتا بارج سرگردان توسط کشور قطر پیدا و به بندر الرویس منتقل شد، در این عملیات دو فروند شناور سازمان بنادر و دریانوردی حضور داشته و از ظرفیت پایش هوایی کشور به خوبی استفاده شد.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: پس از چند روز عملیات پایش مستمر، در تاریخ 22 اسفندماه سال 99 و با اعلام نماینده مالک عراقی شناور، تعیین شد یدک کش مذکور با استفاده از امکانات بخش خصوصی و بدون اطلاع به مراجع ذی ربط کشورهای اشاره شده، به محدوده بوشهر یدک شده و با توجه به شرایط جوی آن موقع و پاره شدن طناب یدک، یدک کش DELME1رها شده و در موقعیت هشت مایلی شمال بندر بوشهر به گل زده است.

عباس نژاد با اشاره به اینکه پس از دریافت خبر به گل زدن شناور، بلافاصله تیم کنترل صدمات و واکنش سریع بندر بوشهر در موقعیت حاضر شده و شرایط شناور را از لحاظ ایمنی آبراه و ایمنی شناور مورد آنالیز قرار داد، گفت: تعیین شد که خوشبختانه شناور در موقعیت بی خطری متوقف شده و ایمنی آبراه را با مخاطره روبرو ننموده است.

وی اضافه نمود: به همین دلیل عملیات شناورسازی و نجات شناور از دستور کار اضطراری اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر خارج و مراتب جهت اطلاع رسانی به دریانوردان و شناورهای متردد به مرکز هماهنگی های اضطرارهای دریایی منطقه (memac) اطلاع رسانی شد.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه شرایط و الزامات در مورد نحوه انجام عملیات نجات شناور به صورت رسمی به نماینده مالک شناور اعلام شد، گفت: با توجه به الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سالویج، قوانین و مقررات بسیار روشن و شفاف بوده و انجام عملیات نجات و بازگردانی شناور پس از مهیا شدن شرایط حقوقی و فنی ممکن خواهد بود، این درحالی است که یدک کش نیز در محل به گل نشسته مستقر بوده و سازمان بنادر و دریانوردی، منتظر اقدامات قانونی توسط مالک کشتی است.

لازم به ذکر است شبکه خبری العربیه اعلام نموده بود که یک کشتی عراقی در داخل آب های سرزمینی ایران ربوده شده است که با واکنش و تکذیب سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران همراه شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 31 فروردین 1400 بروزرسانی: 31 فروردین 1400 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1709

به "تکذیب ربوده شدن کشتی عراقی در آب های سرزمینی ایران خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکذیب ربوده شدن کشتی عراقی در آب های سرزمینی ایران خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید