خبرنگاران شب سیلابی لرستان

به گزارش تور ایران، خرم آباد - خبرنگاران - استان لرستان سه شنبه شب سیلابی را در حالی سپری می نماید که سال جاری برای دومین بار سیل ویرانگر را تجربه خواهد نمود.

خبرنگاران شب سیلابی لرستان

به گزارش خبرنگاران، اکنون شب از نیمه گذشته است و بارش های نبستا شدید با آهنگ یکنواختی که از بعدازظهر سه شنبه موج دوم را شروع نموده، همچنان ادامه دارد و تکاپویی توام با دلهره برای مردم مناطق سیلزده استان را به دنبال دارد.

لرستان که سال 98 را با تجربه ای از سیلاب 97 شروع کرد، اکنون دوباره در ماه پایانی سال میزبان سیلابی دیگر است و کسی نمی داند رودخانه های خروشان لرستان تا صبح فردا با مردم و ساکنان این استان چگونه مدارا خواهند کرد.

امشب در حالی سپری می گردد که پس از بارش های نسبتا سنگین روزهای دوشنبه و سه شنبه موج دوم بارندگی ها در این استان از بعداز ظهر سه شنبه در لرستان شروع شده است و بنا بر پیش بینی هواشناسی استان این موج بارندگی اصلی تر و دارای حجم بیشتر بارش است.

اگرچه ورود سامانه بارشی از روزهای پیشین ازطریق ستاد بحران و اخطاریه های هواشناسی به مردم استان اطلاع رسانی شده است، اما از آنجا که مردم سیلزده لرستان رمقی برای سپری نمودن روزهای سیلابی دیگر و تکرار خاطرات سیلاب فرودین ماه را ندارند امشب را در هراس و دلواپسی سپری می نمایند.

با اطلاع رسانی فرمانداریها بسکمک از منازل ساحلی لرستان تخلیه شده اند و عبور و مرور در نواحی ساحلی شهرستان های استان ممنوع شده است و استان در حالت آماده باش برای حوادث احتمالی قرار گرفته است.

گریز به سیلاب فرودین ماه امسال تخریب منازل و مدارس، ساختمان های اداری و مزارع کشاوری و واحدهای تولیدی را در ذهن تداعی می نماید و در حالیکه بسکمک از زیرساخت ها هنوز به حالت اولیه برنگشته است و آنچنان که باید چهره مناطق سیلزده استان از هجوم سیلاب پاک نشده است، امشب حجم بارندگی ها در لرستان می رود تا با روزهای آغزین سال 98 هم نوایی کند.

در راستای کمک به سیلزدگان فرودین ماه امسال به گفته رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل زده لرستان، تا 15 بهمن امسال یکهزار و 275 میلیارد تومان وام و کمک بلاعوض مسکن و معیشتی به سیلزدگان استان پرداخت شده است.

در این راستا یکهزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت و 275 میلیارد تومان کمک بلاعوض برای تامین کالاهای اساسی، احداث و تعمیر واحدهای مسکونی به سیلزدگان لرستان پرداخت و 76 هزار تن سیمان رایگان برای ساخت و ساز منازل و بازسازی به مردم اهدا شد.

تمامی 20 هزار واحد خسارت دیده تعمیر شده اند و از مجموع 12 هزار و 500 واحد تخریب شده و احداثی، کار ساخت پنج هزار و 600 واحد به اتمام رسیده است.

11 هزار و 500 واحد آرماتور بندی و بتن ریزی، 10 هزار و 500 واحد اسکلت بندی و هشت هزار و 800 واحد سقف و دیوارچینی تا نیمه بهمن انجام و به گفته رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیلزده استان پیش بینی می گردد، تمامی واحدهای احداثی تا ابتدای سال آینده تکمیل و تحویل شوند.

علاوه بر تسهیلات ارائه شده، تمامی خدمات فنی از جمله طراحی، نظارت، نقشه و صدور پروانه ساختمانی مناطق سیلزده استان رایگان بوده و با توجه به این اقدامات، لرستان تا به امروز رتبه نخست بازسازی این مناطق را در کشور به خود اختصاص داده است.

فرایند مطلوب بازسازی لرستان سیل زده این روزها با پیش بینی هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی با میانگین 150 تا 200 میلیمتر تحت تاثیر قرار گرفته، تا جاییکه کارگاههای عمرانی در این مناطق و تیم های مشغول به ساماندهی و لایروبی رودخانه ها تعطیل شدند.

اکنون باید منتظر طلوع صبح سیلابی لرستان در پس این شب سیلابی نشست تا ببینیم لرستان این سامانه بارشی را به سلامت سپری می نماید و رودخانه های استان می توانند آغوش را هرچه بیشتر برای حجم بارندگی ها بگشایند؟

ورود امواج اصلی سامانه بارشی در لرستان

کارشناس هواشناسی لرستان گفت: با ورود امواج اصلی سامانه بارشی به استان به تدریج بر مقدار و شدت بارش ها اضافه نموده می گردد.

زینب اکبری اضافه نمود: بر اساس الگوهای مرکز پیش بینی هواشناسی لرستان، از روز گذشته موج های اولیه یک سامانه بارشی به آسمان استان وارد شد.

وی گفت: در ساعات بعدازظهر امروز، با ورود امواج اصلی این سامانه بارشی به تدریج بر مقدار و شدت بارش ها اضافه نموده شد به طوری که تا این لحظه برای همه نقاط استان مقادیر قابل توجهی از باررندگی ثبت شده است.

وی بیان نمود: بر طبق آخرین نقشه ها و مدل های هواشناسی از امشب تا فردا ظهر باز هم با فعالیت هسته اصلی این سامانه بارشی بر روی منطقه به تناوب برای همه نقاط استان شاهد بارندگی، گاهی رعد و برق و گاهی وزش باد شدید لحظه ای خواهیم بود.

  • اکبری با بیان اینکه همراه با این شرایط جوی، برای مناطق مستعد احتمال رخداد صاعقه و رگبار تگرگ دور از انتظار نیست، گفت: از امشب تا فردا صبح با توجه به ریزش هوای سرد به درون این سامانه بارشی، پیش بینی می گردد که برای مناطقی از شمال و به ویژه نیمه شرقی استان ارتفاعات، گردنه ها و جاده های کوهستانی بارش برف را داشته باشیم که منجر به اختلال در تردد جاده ای و لغزندگی سطح جاده ها هم خواهد شد.

کارشناس هواشناسی لرستان گفت: در این مدت با توجه به مقدار و شدت بارش ها در اغلب نقاط استان آبگرفتگی معابر، روان آب های سطحی، سیلابی شدن مسیل ها، وقوع سیلاب های نقطه ای و محلی و حتی بالا آمدن آب رودخانه ها پیش بینی می گردد.

اکبری اضافه نمود: این شرایط تقریباً تا فردا ظهر در منطقه حاکم خواهد بود و این سامانه بارشی از فردا بعدازظهر به طور کامل از روی جو منطقه خارج می گردد.

راستاهای منتهی به خیابان ساحلی خرم آباد مسدود شد

رییس پلیس هدایت و رانندگی لرستان نیز گفت: با توجه به بارش های اخیر و بالا آمدن سطح آب خرم رود تمام راستاهای منتهی به خیابان ساحلی خرم آباد مسدود شد.

سرهنگ مرتضی چغلوند بیان نمود: باتوجه به هشدارهای هواشناسی مبنی بر وقوع سیل و به محض بالا آمدن آب رودخانه خرم رود، تردد در خیابان ساحلی غربی و شرقی خرم آباد ممنوع شد.

وی با بیان اینکه تا به امروز مشکل تردد در سطح معابر خرم آباد وجود ندارد، گفت: تمام کوچه های منتهی به خیابان ساحلی خرم آباد مسدود شده است.

چغلوند بیان نمود: در این راستا زیرگذر پل شهدا و دارایی زاده به سمت ساحلی غربی ، پل جهاد گران ، راستا سرچشمه به سمت ساحلی به منظور حفظ امنیت شهفرایندان در صورت طغیان رودخانه خرم رود مسدود شده است.

وی با بیان اینکه خیابان شریعتی و 60 متری راستاهای جایگزین می باشند، اضافه نمود: برای حفظ جان شهفرایندان تردد در پل های موقت ممنوع شده و همچنین خیابان های منتهی به خیابان ساحلی مسدود است.

وی بیان نمود: به علت دره ای بودن شهر خرم آباد، وقوع سیل باعث می گردد بیشتر خیابان ها این شهر درگیر گردد لذا از رانندگان تقاضا داریم سفرهای درون شهری خود را مدیریت نمایند.

استقرار پنج بالگرد در فرودگاه خرم آباد

مدیر عامل جمعیت هلال احمر لرستان نیز گفت: به منطور امدادرسانی به مناطق سیلزده پنج بالگرد در فرودگاه خرم آباد مستقر شد.

صارم رضایی اضافه نمود: با توجه به سیل فروردین ماه در لرستان، نقاط ضعف استان در این زمینه آنالیز شده، هم اکنون پنج بالگرد در فرودگاه خرم آباد مستقر هستند و از تمام امکانات و نیروهای امدادی متخصص در بحث سیلاب ها و آب های خروشان دعوت به عمل آمده است.

رضایی ادامه داد: تمام انبارهای امدادی مملو از اقلام امدادی است و مسئله ای وجود ندارد، همچنین از استان های همجوار و سازمان امداد و نجات کشور درخواست کمک کردیم.

رییس سازمان امداد و نجات نیز گفت: طبق آخرین ارزیابی های میدانی صورت گرفته از سوی نمایندگان تام الاختیار اعزامی این سازمان به استان و شهرستان های در معرض آسیب از سیل احتمالی تعیین شد که در لرستان حساسیت بیشتری وجود دارد چرا که سابقه ای در این زمینه هست و پیش بینی ها، بارش تا 200 میلی متر را هم نشان می داد.

مرتضی سلیمی اضافه نمود: بر این اساس نگاه ویژه ای به استان لرستان داریم یعنی علاوه بر تمهیدات معمول برای استان های درگیر، به شکل ویژه ای در لرستان حاضر شدیم.

وی گفت: استان همدان را به عنوان استان تعیین در پلدختر مستقر کردیم که قبل از آنکه اتفاقی بیفتد، استان تعیین با 50 نیروی عملیاتی وارد صحنه گردد و بتواند به مردم کمک رساند، همین برنامه را به همین شکل و بر اساس هشدارهای هواشناسی پیش خواهیم برد.

رییس سازمان امداد و نجات گفت: 10 تیم عملیاتی فقط از استان همدان اعزام شده و شهرستان پلدختر هم 30تیم عملیاتی دارد علاوه بر امکانات موجود پلدختر، یکهزار سبد غذایی هم از استان های دیگر به این شهرستان فرستاده ایم.

به گفته سلیمی، بیش از 7 هزار سبد غذایی هم در استان لرستان داریم، باید توجه داشت که هزینه پیشگیری همیشه از مقابله کمتر است، برای آنکه مردم هزینه ندهند، از قبل پیشگیری می کنیم و اکنون هیچ مسئله ای در فرایند امدادرسانی در کشور وجود ندارد.

ساکنان حاشیه رودخانه های کشکان و سیمره درپلدختر و معمولان به دلیل وقوع بارش های سیل آسا منازل خود را تخلیه کردند و از روز گذشته در سطح شهر و روستا های این شهرستان اطلاع رسانی شده که مردم منازل خود را در راستا رودخانه ها تخلیه نمایند.

اقدامات پیشگیرانه در مقابله با وقوع سیل لحاظ شده و با مشارکت مردم تا کنون بیشتر ساکنان بخش غربی شهرهای پلدختر و معمولان و 9 روستای بخش مرکزی شامل ملاوی، گوه مهدی، جلگه خلج، مورانی، بابازید، خرسدر، چم

شرایط در شهرستان دلفان بحرانی است

فرماندار دلفان گفت: بارش های مستمر و شدید موجب بروز شرایط بحرانی در این شهرستان شده است.

حشمت بهمنی شامگاه سه شنبه اضافه نمود: تمام شهرستان دلفان دچار آبگرفتگی شده و شهفرایندان در پنج محله آن با مسائل عدیده و سیلاب روبرو هستند.

وی با اشاره به امدادرسانی تمامی دستگاهها در دلفان گفت: تعدادی از پل های روستایی شهرستان نیز تخریب شده و کار انتقال مردم به مکان های امن در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه مناطق خلیج فارس،کلانتری، میدان بعثت و خیابان ساحلی پارک بانوان دچار آبگرفتگی شده اند توضیح داد: رودخانه در محل پل شهرداری طغیان نموده و ساکنان منطقه پشت شهرداری باید محل را ترک و منازل خود را تخلیه نمایند.

بهمنی اضافه نمود: بارش باران در چند روز گذشته و تداوم آن موجب طغیان رودخانه های بادآور، گچینه، چشمه دره مشتری و علی اباد در نورآباد و سیلاب در بعضی از خیابان ها و محله های شهر جاری شده است.

مهر، چم گز و چم گرداب خانه های خود را تخلیه و به مناطق امن پناه برده اند.

حوزه رودخانه کشکان به ویژه شهرهای معمولان و بخش غربی پلدختر به دلیل تکمیل نشدن دیواره ساحلی، کانون بحران در بارندگی گزارش شده که نفوذ آب درزمان طغیان رودخانه کشکان در این منطقه دور از انتظار نیست.

بارندگی راه ارتباطی 89 روستای کوهدشت را قطع کرد

فرماندار کوهدشت نیز گفت: راه ارتباطی 89 روستای این شهرستان به دلیل بارش شدید باران قطع شده است.

ماشاء الله نعمتی شامگاه سه شنبه بیان نمود: به دلیل بارندگی های اخیر در شهرستان کوهدشت راه ارتباطی کوهدشت شمالی با 58 روستا قطع شده است.

وی بیان نمود: همچنین در بخش کوهنانی پل منار دچار آبگرفتگی شده و راه ارتباطی 31 روستا به مرکز بخش قطع شده است.

نعمتی با بیان اینکه تمهیدات لازم در روزهای گذشته در سطح شهرستان برای پیشگیری از خسارات احتمالی سیل صورت گرفته است، ادامه داد: اکنون شدت بارندگی در کوهدشت بسیار بالا است و سطح آب رودخانه در این منطقه بالا آمده است.

وی در مورد وقوع بارش های سیل آسا در کوهدشت گفت: انتظار می رود مردم هشدارها را جدی بگیرند. بعضی هنوز منازل خود را تخلیه ننموده اند، مردم باید در جریان باشند که بارش ها امشب شدت بیشتری گرفته لذا باید هرچه سریع تر منازل خود را تخلیه نمایند.

تخریب هفت پل موقت در لرستان براثر سیلاب

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای لرستان گفت: تا به امروز هفت پل موقت لوله ای در استان براثر سیلاب تخریب شده است.

عباس شرفی شامگاه سه شنبه بیان نمود: در محور الیگودرز - بزنوید پل لوله ای موقت سه پلان به طور کامل تخریب شده ، در محور الشتر به خرم آباد دستک پل چشمه سرده دچار آبشستگی شدید شده که یک لاین از این محور مسدود است، در محور شاهیوند نیز پل ورپل دچار آبشستگی خاکریز قبل از پل و انسداد محور شده است.

وی اضافه نمود: باتوجه به شروع بارش های سیل آسا، امروز 400 نفر در قالب 40 اکیپ فعال با 288 دستگاه ماشین آلات راهداری در محورهای لرستان مستقر شده اند.

وی گفت: اکنون ریزش و رانش های مقطعی توسط عوامل راهداری به سرعت پاکسازی شده و تردد در تمام محورهای اصلی برقرار است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان با اشاره به اینکه 63 مورد آبگرفتگی در محورها گزارش شده ادامه داد: 106 مورد ریزش و رانش در سطح محورهای استان نیز گزارش شده که بلافاصله نیروهای راهداری وارد عمل شده اند

راه ارتباطی 150 روستای لرستان قطع است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: بارش شدید باران و وقوع سیلاب از شب گذشته تا به امروز ادامه دارد و اکنون راه ارتباطی 150 روستای استان قطع است.

گودرز امیری شامگاه سه شنبه با اعلام این خبر اضافه نمود: در جاده ها ریزش و رانش داشته ایم، بعضی روستاهای راستا سیلاب تخلیه شده اند و جابجایی مردم همچنان در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه منازل مسکونی در بعضی نواحی خرم آباد، دلفان و چگنی آسیب دیده اند، ادامه داد: زیرساخت های استان به ویژه زیرساخت های ترمیم شده از سیل فروردین ماه که به طور موقت بازسازی شده بودند در سیل اخیر دچار آسیب جدی شدند.

وی گفت: میزان بارش در لرستان 135 تا 165 میلی متر پیش بینی شده که تا الان حدود 70 میلی متر بارش داشته ایم و دبی رودخانه ها همچنان در حال افزایش است.

امیری اضافه نمود: ستادهای مدیریت بحران در تمام استان تشکیل شده و 400 تیم خدماتی و امدادی شامل آب، برق، گاز، و هلال احمر در مناطق حساس مستقر است.

به گفته وی گازشهر معمولان که بر اثر سیل قطع شده تا به امروز وصل نشده است

منبع: ایرنا
انتشار: 23 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 980

به "خبرنگاران شب سیلابی لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شب سیلابی لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید