درمان بیماران مبتلا به کرونای حاد با یاری آنتی بادی های لاما

به گزارش تور ایران، آنتی بادی های ویروس کرونا ساخته شده از لاماها می توانند به صورت اسپری بینی یا اسپری استنشاقی به سبک اسپری آسم برای بیماران مبتلا به کووید 19 تجویز شوند.

درمان بیماران مبتلا به کرونای حاد با یاری آنتی بادی های لاما

به گزارش خبرنگاران از ایسنا، مطالعات اخیر محققان موسسات ملی بهداشت در مریلند نشان داده است که نانوبادی های لاماها که توسط سیستم ایمنی بدن این حیوانات ساخته می شوند، بسیار موثرتر از نانوبادی های بدن انسان در جلوگیری از بیماری و عفونت کووید 19 عمل می نمایند.

لاماها نوعی گوسفندسان اهلی بومی آمریکای جنوبی است که مدتهاست به طور گسترده از سوی اینکاها و دیگر بومیان رشته کوه آند به عنوان حیوان بارکش و گوشتی استفاده می گردد.

آزمایشات آزمایشگاهی نشان داده که نانوبادی ها به پروتئین میخ مانند کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2 (ویروسی که باعث کووید 19می گردد) می چسبند و به طور موثر آن را خنثی می نماید.

محققان موسسات ملی بهداشت در مریلند اخیرا نانوبادی هایی را از بدن نوعی لاما به نام کورمک برای انجام آزمایشی به نام پتانسیل درمانی، پیشگیری و تشخیصی در مبارزه با کووید 19 جدا نموده اند.

شاخص های اولیه نشان می دهد که نانوبادی ها در شکل هواپخش به طور موثری خوب عمل می نمایند و بنابراین می توانند به وسیله اسپری های بینی یا اسپری های استنشاقی همانند اسپری آسم برای انسان تجویز گردد.

پروفسور دیوید برودی (David Brody) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما امیدواریم که این نانوبادی های ضد کووید 19 در مبارزه با بیماری همه گیر ویروس کرونا بسیار موثرتر عمل کند.

نانوبادی ها به طور طبیعی توسط سیستم ایمنی بدن شتران (حیواناتی که شامل شتر، لاما و آلپاکا می شوند) فراوری می گردد.

پروتئین ها به طور متوسط تقریباً یک دهم وزن بیشتر آنتی بادی های بدن انسان را تشکیل می دهند. علاوه بر این، مهندسی آنها نیز کم هزینه تر و آسان تر است.

محققان در سراسر دنیا از جمله بریتانیا در حال برداشت نانوبادی های لاما هستند چرا که این نانوبادی ها ممکن است به آنها یاری نموده و به نوعی همانند ترمز عمل کند و شیوع این بیماری را متوقف نمایند.

پروفسور برودی و توماس تی.جی اسپارازا (Thomas T.J Esparza) دیگر نویسنده اصلی این مطالعه می گویند آنچه که آنها کشف نموده اند نامش NIH-CoVnb-112 است و 10 برابر قوی تر از دیگر موارد موجودی که تا به امروز کشف شده اند، است.

این یافته ها پس از آنکه یک کورمک طی 28 روز، پنج مرتبه توسط pseudovirus بی ضرر فراوری شده در آزمایشگاه که همان ویژگی پروتئین میخ مانند کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2 را ایجاد می نمایند مورد تزریق نهاده شد، شناسایی شد.

اسپارزا در این باره گفت: پروتئین میخ مانند همانند یک کلید عمل می نماید و این کار را با باز کردن درب به روی عفونت ها هنگامی که به گیرنده پروتئینی به نام آنزیم 2 مبدل آنژیوتانسین

(Angiotensin-converting enzyme 2) یا به اختصار ACE2 متصل می گردد انجام می دهد و در سطح بعضی سلول ها نیز یافت می گردد. تزریق pseudovirus باعث افزایش فعالیت سیستم ایمنی بدن لاماها می گردد و بنابراین به طور طبیعی نانوبادی هایی ایجاد می نماید. سپس این نانوبادی سعی می نماید با پوشاندن دندانه های پروتئین میخ مانند، از اتصال آن با گیرنده ACE2 جلوگیری نمایند.

محققان دریافتند که مقادیر کم نانوذرات NIH-CoVnb-112 مانع از آلوده شدن pseudovirus اصلاح شده در سلول های موجود در پتری دیش می گردد و هنگامی که به وسیله نوعی نبولایزر/ریزپاش یا دستگاه استنشاقی که برای یاری به درمان بیماران آسم تجویز می گردد مورد استفاده قرار می گیرد، موثر است.

نبولایزر یا ریزپاش وسیله ای برای رساندن دارو به قسمت های مختلف دستگاه تنفس به وسیله استنشاق می باشند، این درمان بخصوص در شرایط هایی مانند برونشیت و آسم شدید بسیار مؤثر هستند و به دلیل سریع بودن تأثیر دارو و جلوگیری از تأثیر دارو بر بافت های دیگر بدن بسیار مورد توجه می باشد.

پروفسور برودی گفت: یکی از نکات مهیج در خصوص نانوبادی ها این است که بر خلاف بیشتر آنتی بادی های معمولی، می توان از آنها به راحتی در قالب اسپری تنفسی برای حل مسائل ریوی و مجاری تنفسی استفاده کرد.

دانشمندان علوم اعصاب موسسه ملی بهداشت (NIH) در مریلند درخواست ثبت اختراع درباره نانوبادی که در گزارش های علمی توضیح داده شده است را داده اند.

اسپارزا گفت: اگرچه کارهای بیشتری پیش رو داریم اما این نتایج اولین قدم امیدوار نماینده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1555

به "درمان بیماران مبتلا به کرونای حاد با یاری آنتی بادی های لاما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان بیماران مبتلا به کرونای حاد با یاری آنتی بادی های لاما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید