مجلس بریتانیا هواوی را به تبانی با دولت چین متهم کرد

به گزارش تور ایران، روز گذشته مجلس بریتانیا با انتشار یک گزارش، حضور هواوی در این کشور را محکوم نموده و در این گزارش آمده شواهد روشنی از تبانی هواوی با حزب کمونیست چین وجود دارد. ادعاهای مربوط به همکاری گسترده هواوی با حزب کمونیست این کشور خبر جدیدی نیست اما حالا قانون گذاران بریتانیا هم در این زمینه وارد عمل شده اند.

مجلس بریتانیا هواوی را به تبانی با دولت چین متهم کرد

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

طبق این گزارش جدید کمیسیون امنیت ملی مجلس بریتانیا، شواهد روشنی از هم دستی بین هواوی و دولت چین وجود دارد که حذف تجهیزات این شرکت از شبکه های 5G بریتانیا را توجیه می نماید. بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، چند ماه قبل اظهار داشت که تمام تجهیزات هواوی باید تا سال 2027 از زیرساخت های مخابراتی این کشور خارج شوند اما حالا این گزارش جدید نشان می دهد که این کار باید زودتر انجام گردد.

در این گزارش آمده حذف تجهیزات هواوی تا سال 2027 یک تصمیم منطقی است اما اگر بریتانیا از سوی متحدان تحت فشار قرار بگیرد یا تهدیدات چین افزایش پیدا کند، دولت باید مهلت مربوط به حذف این تجهیزات را به سال 2025 تغییر دهد.

در ماه ژانویه، بوریس جانسون اظهار داشت که هواوی می تواند تجهیزات 5G مربوط به بخش های غیرحیاتی شبکه های 5G این کشور را تأمین کند. اگرچه هواوی به عنوان یک فروشنده پرخطر در نظر گرفته می شد، اما مسؤولین می گفتند اگر شبکه های 5G با بهره گیری از تجهیزات متنوع ساخته شوند، خطر مطرح شده توسط هواوی قابل مدیریت خواهد بود.

چند ماه بعد، دولت آمریکا تحریم های جدیدی علیه هواوی وضع کرد که در نهایت تا حد زیادی جلوی خرید تراشه از طرف هواوی را می گیرند. پس از اعلام این محدودیت ها، مرکز امنیت سایبری بریتانیا اظهار داشت که این تغییرات به معنای عدم امکان آنالیز زنجیره تأمین هواوی است و به همین خاطر دیگر نمی توانند امنیت تجهیزات این شرکت را تضمین نمایند. در نتیجه، دولت بریتانیا تصمیم گرفت تصمیم اولیه خود را درباره مجوز ورود تجهیزات هواوی به شبکه های مخابراتی کشور تغییر دهد.

در گزارش جدید کمیسیون امنیت ملی مجلس از تصمیم دولت بریتانیا برای محروم کردن هواوی به دلیل ارتباطش با حزب کمونیست چین تمجید شده و طبق این گزارش، هواوی به دلیل حمایت آشکار از سازمان های اطلاعاتی چین و قانون اطلاعات ملی این کشور، معمولا از طرف دولت یاری های اقتصادی دریافت می نماید.

هواوی بارها خاطرنشان نموده که بسیاری از شرکت ها در کشورهای مختلف مانند ایالات متحده و بریتانیا از طرف دولت یارانه دریافت می نمایند و همچنین این شرکت چینی متعهد شده که هیچ وقت به سازمان های اطلاعاتی چین اجازه دسترسی به تکنولوژی های خود را نمی دهد. سخنگوی هواوی در واکنش به این گزارش گفته: این گزارش فاقد اعتبار است، چرا که بیشتر بر پایه نظرات است تا واقعیت. ما مطمئنیم مردم دلایل این اتهامات بی اساس تبانی را متوجه می شوند و در عوض آنچه هواوی در طول 20 سال گذشته برای بریتانیا انجام داده را به خاطر می آورند.

در این گزارش فقط به هواوی توجه نشده و در کل خطرات امنیتی شبکه های 5G آنالیز شده است. در همین زمینه، نمایندگان مجلس بریتانیا بر کمبود شرکت های فعال در این حوزه تأکید نموده اند. در این گزارش آمده که کمبود تنوع شرکت های سازنده تجهیزات 5G منجر به بروز مسائل مختلفی در این حوزه می گردد.

نمایندگان مجلس تأکید نموده اند که انگلستان و هم پیمانانش در حال حاضر در مقایسه با چین از توانایی یکسانی برای ساخت تجهیزات مخابراتی بهره نمی برند اما ائتلاف جدیدی از دموکراسی ها می تواند این وابستگی به تکنولوژی های ساخت چین را کاهش دهد.

  • خط زمانی تحریم هواوی از سوی آمریکا؛ مروری بر تمام اتفاقات یک سال اخیر

منبع: Cnet

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 آبان 1399 بروزرسانی: 20 آبان 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1388

به "مجلس بریتانیا هواوی را به تبانی با دولت چین متهم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس بریتانیا هواوی را به تبانی با دولت چین متهم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید