چرخش طالبان به سوی روسیه، چین و ایران

به گزارش تور ایران، هنوز یک هفته نشده که گروه مذاکره کننده امریکا با دستور دونالد ترامپ میز مذاکره با طالبان افغانستان را ترک نموده اما در همین مدت زمان اندک، طالبان تحرکات دیپلماتیک خود را بشدت افزایش داده و شواهد حاکیست که این بار می خواهند به روسیه، چین، ایران و کشورهای آسیای مرکزی متوسل شوند.

چرخش طالبان به سوی روسیه، چین و ایران

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به همین دلیل، در روزهای اخیر نمایندگان طالبان به روسیه سفر کردند و یک مقام طالبان که نخواست نامش فاش گردد به خبرگزاری رویترز گفت، طالبان میخواهد در قالب یک تور آسیایی به چین، ایران، هند و دیگر کشورها در آسیای مرکزی سفر کند و درباره راهکارهای خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان با این کشورها گفتگو کند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از رهبران ارشد طالبان که خواست نامش فاش نگردد، گزارش داد، طالبان می خواهند رهبران منطقه ای را در جریان چرایی شکست مذاکراتشان با واشنگتن قرار دهند از این رو، سفرهای برنامه ریزی شده ای به چین، ایران و دیگر کشورهای آسیای مرکزی را در دستور کار خود قرار داده اند. این سفرها در ادامه سفر نمایندگان طالبان به روسیه است و هدف آن یاری به از سرگیری مذاکرات با امریکا نیست بلکه یاری به یافتن راهکاری برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان است.

مذاکرات یکساله طالبان با زلمای خلیل زاد، نماینده امریکا به مراحل پایانی رسیده بود و جامعه جهانی در انتظار امضای پیش نویس توافق بود که ناگهان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا از لغو مذاکرات اطلاع داد و این کوشش یکساله را مرده قلمداد کرد. بهانه ترامپ برای برهم زدن مذاکرات این بود که طالبان همچنان به حملات خود ادامه می دهند و کشته شدن یک نظامی امریکایی در این حملات آنقدر مهم است که می تواند مذاکرات را لغو کند اما علت اصلی این تصمیم ترامپ فشارهایی بود که جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق امریکا بر او آورد و در نهایت هم منجر به این شد که ترامپ بولتون را اخراج کرد. بسیاری از ناظران بر این باورند که شکست مذاکرات یکساله امریکا و طالبان تنها طالبان را شوکه ننموده است بلکه امریکایی ها و شخص ترامپ هم از این اتفاق ناخرسند هستند و دیر یا زود دو طرف دوباره به میز مذاکره بازخواهند گشت.

روی خوش طالبان به مذاکره

روزنامه هشت صبح افغانستان در تحلیلی در این باره نوشت: روشن است که دوباره امریکا و طالبان به میز مذاکره برمی گردند. امریکا شاید به یک شکل دیگر یا به وسیله بعضی از متحدانش دوباره وارد چانه زنی با گروه طالبان گردد. جنگ افغانستان به مرحله بن بست راهبردی رسیده است و ژنرال های امریکایی می گویند، راه چاره در نهایت سیاسی است نه نظامی.

شیر محمد عباس استنکزی، مذاکره کننده ارشد طالبان در گفت و گویی با شبکه خبری راشاتودی گفت: روند یکساله صلح در افغانستان از سوی ترامپ و درست چند روز پیش از آنکه توافق رسمی امضا گردد، متوقف شد اما طالبان همچنان به مذاکرات پا یبند است. موضع ما این است که هیچ راه چارهی برای این درگیری ها بجز مذاکرات وجود ندارد. امیدواریم که ترامپ درباره تصمیمش مجدداً فکر کند و به آنجایی برگردد که ما بودیم. البته این مقام طالبان تهدید کرد، اگر لازم باشد 100 سال دیگر هم به جنگ با امریکا ادامه خواهند داد. ترامپ هم که به جنگ های لفظی مشهور است، پیش از این در توئیتر نوشته بود، توقف مذاکرات با طالبان سخت ترین ضربه ای است که این گروه تاکنون تحمل نموده است. طالبان می داند که اشتباه بزرگی مرتکب شده، آنها نمی دانند چگونه خود را بازیابند. ترامپ چند ساعت قبل از این پیغام توئیتری خبر کشته شدن حمزه بن لادن، فرزند اسامه بن لادن؛ بنیانگذار گروه تروریستی القاعده را در یک عملیات ضدتروریستی در منطقه مرزی بین افغانستان و پاکستان تأیید نموده بود.

یکی دیگر از اقدام های طالبان پس از شکست مذاکراتشان با امریکا این بود که دیروز یکشنبه اظهار داشتند، فعالیت صلیب سرخ در افغانستان که از ماه آوریل از سوی طالبان ممنوع اعلام شده بود، از سر گرفته می گردد و طالبان متعهد هستند آسیبی به نیروهای صلیب سرخ که وظیفه شان یاری های انسان محبت آمیز به افغان ها است، نرسد. در ماه آوریل طالبان فعالیت سازمان بهداشت جهانی و صلیب سرخ در افغانستان را ممنوع و اظهار داشت، بعضی در این دو سازمان و در پوشش یاری های بشرمحبت آمیز اعمال خرابکارانه انجام می دهند. بنابر اعلام طالبان، ممنوعیت فعالیت سازمان بهداشت جهانی در افغانستان هنوز لغو نشده است.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 4 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 432

به "چرخش طالبان به سوی روسیه، چین و ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرخش طالبان به سوی روسیه، چین و ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید