ارگ کلاه فرنگی به میراث فرهنگی خراسان جنوبی واگذار شد

به گزارش تور ایران، در حاشیه ملاقات اسدالله درویش امیری، معاون مجلس، حقوقی و استانهای سازمان میراث فرهنگی کشور با استاندار خراسان جنوبی، ارگ کلاه فرنگی به میراث فرهنگی واگذار شد.

ارگ کلاه فرنگی به میراث فرهنگی خراسان جنوبی واگذار شد

در پی درخواست درویش امیری از خدمتگزار استاندار خراسان جنوبی، ارگ کلاه فرنگی به میراث فرهنگی واگذار شد و عملیات مرمت و بازسازی آن از فردا، 13 مهر شروع می گردد. حسن رمضانی، مدیر کل میراث فرهنگی استان با اعلام این خبر اظهار کرد:

ارگ کلاه فرنگی یکی از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری است که به نماد و نگین شهر بیرجند مشهور است و این ارگ که در مرکز شهر قرار گرفته است با شماره 1880 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد:

ارگ کلاه فرنگی به عنوان دارالحکومه، محل حکمرانی امیر معصوم خان بوده که در اواخر دوره زندیه احداث شده است. بنای مزبور به طور کلی از نظر فرم معماری با سایر بناهای شهری متفاوت است.

رمضانی اظهار کرد:

این ساختمان در 6 اشکوب بنا شده، 2 اشکوب آن فضا دار و بقیه طبقات برای تکمیل فرم نمای بیرونی بر روی گنبد حوضخانه ساخته شده است. بخش همکف آن از یک پلان مربع شکل که اتاقهای متعددی آن را احاطه نموده تشکیل شده است. در همین طبقه 4 هشتی به شکل قرینه به چشم می خورد که اصلی ترین بخش ساختمان یعنی حوضخانه نیز در آن واقع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی اضافه کرد:

حوضخانه دارای پلان هشت ضلعی است که طاقنما و سکوهایی آن را احاطه نموده اند. یک حوض در وسط و گنبد با تزئینات مقرنس، رسمی بندی و کاربندی های زیبا به شکوه آن اضافه کرده است. طبقه دوم شامل یک هشت ضلعی است که چند اتاق را در خود جای داده است. بخش های فوقانی فقط جنبه سمبلیک و زیبایی داشته و با پنجره هایی کوچک و کم عرض که جهت تأمین نور حوضخانه تعبیه شده، به کلاه فرنگی موسوم شده است.

رمضانی گفت:

بخش محوطه و باغ مجموعه بر اساس اسناد قدیمی آن به شکل چهارباغ بوده که به دلیل تغییراتی که در آن ایجاد شده شکل اصلی خود را از دست داده است.

ارگ کلاه فرنگی پیش از این در اختیار استانداری خراسان جنوبی بوده است. منبع: ایسنا

منبع: کجارو
انتشار: 5 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 909

به "ارگ کلاه فرنگی به میراث فرهنگی خراسان جنوبی واگذار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارگ کلاه فرنگی به میراث فرهنگی خراسان جنوبی واگذار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید