تور ارزان هلند: راهنمای فرودگاه آمستردام

به گزارش تور ایران، کشور هلند برخلاف مساحت کوچک، یکی از مهمترین و پرتددترین کشورهای شمال اروپاست و تعجب می کنید اگر بدانید فرودگاه آمستردام، سومین فرودگاه شلوغ سرتاسر قاره اروپاست.

تور ارزان هلند: راهنمای فرودگاه آمستردام

با تور ارزان هلند از کشور آسیاب های بادی دیدن کنید و در شهر زیبای آمستردام هلند گشت و گذار کنید.

بدون شک اگر شما نیز قصد سفر به هلند، کشور لاله و آسیاب بادی را دارید، فرودگاه امستردام مهمترین گزینه پیش روی شما خواهد بود و بد نیست با پیش از سفر، با این فرودگاه زیبا و بین المللی آشنا شوید.

درباره فرودگاه آمستردام

فرودگاه آمستردام یا فرودگاه بین المللی آمستردام، بزرگترین فرودگاه بین المللی هلند است که در نزدیکی شهر آمستردام، مرکز این کشور واقع شده است. این فرودگاه با نام رسمی فرودگاه اسخیپول آمستردام (Amsterdam Airport Schiphol) شناخته می گردد که به علت تلفظ خاص آن، ممکن است در ایران نام فرودگاه شیفول آمستردام را نیز بشنوید! اما مسائل پیرامون نام فرودگاه آمستردام به همینجا ختم نخواهد شد و بعضی از افراد تلفظ های دیگری نیز برای نام این فرودگاه بکار برده اند. بنابراین اگر با نام هایی چون فرودگاه اسپیخول آمستردام یا فرودگاه شیپخول آمستردام روبرو شدید تعجب نکنید که مگر امستردام چند فرودگاه دارد، بلکه بدانید که منظور همان فرودگاه آمستردام است.

فرودگاه بین المللی اسخیپول آمستردام در 9 کیلومتری جنوب غربی شهر آمستردام و در منطقه هارلمرمیر (Haarlemmermeer) استان هلند شمالی (North Holland) واقع شده است. کد فرودگاه اسخیپول آمستردام در سازمان ایکائو (ECAO) EHAM است، اما از آنجاییکه که این کد استفاده عمومی ندارد، بهتر است شما AMS که کد سه حرفی فرودگاه آمستردام در سازمان یاتا (YATA) است را به خاطر بسپارید.

این فرودگاه نه تنها فرودگاه اصلی آمستردام است، بلکه از تمامی فرودگاه های هلند نیز مهمتر و شلوغ تر است. اما از آنجاییکه تور هلند و به ویژه تور آمستردام، از تورهای محبوب گردشگران هستند و بعلاوه یک مرکز تجاری بین المللی نیز به شمار می فرایند، این فرودگاه نیز اهمیتی دو چندان پیدا می نماید. در سال 2019 میلادی نزدیک به 81 میلیون مسافر از فرودگاه آمستردام هلند استفاده نموده اند. بدین ترتیب فرودگاه امستردام سومین فرودگاه پرترافیک اروپا پس از فرودگاه هیثرو لندن (Heathrow Airport) و فرودگاه شارل دوگل پاریس (Charles de Gaulle Airport) به شمار میرود.

فرودگاه شهر آمستردام مقر اصلی شرکت هواپیمایی KLM به شمار می رود. البته ایرلاین های دیگری چون کورندون داچ ایرلاینز (Corendon Dutch Airlines)، مارتین ایر (Martinair) و ترانساویا (Transavia) نیز در فرودگاه آمستردام فعالیت می نمایند.

فرودگاه بین المللی اسخیپول آمستردام در 9 کیلومتری جنوب غربی شهر آمستردام و در منطقه هارلمرمیر (Haarlemmermeer) استان هلند شمالی (North Holland) واقع شده است

تاریخچه فرودگاه آمستردام

یکی از مسائلی که کشور هلند در طول تاریخ با آن دست و پنجه نرم نموده است، ارتفاع پایینتر نسبت به سطح دریا و کمبود زمین است. بنابراین در طول تاریخ هلندی ها همیشه در پی راهی بوده اند تا با خارج کردن آب، به زمین های بیشتری دست پیدا نمایند.

منطقه هارلمرمیر هم تا قبل از سال 1852 میلادی، یک دریاچه بزرگ بوده است تا اینکه در این سال و با استفاده از اقدامات مختلف زهکشی، آب موجود در این منطقه خارج شد و استحکامات نظامی به نام قلعه اسخیپول در این نقطه ساخته شد.

در 16 سپتامبر سال 1916 میلادی، یک فرودگاه در این منطقه ساخته شد که ابتدای امر، تنها استفاده نظامی داشت. در دسامبر سال 1920 میلادی، پروازهای تجاری و مسافری نیز از این فرودگاه استفاده کردند و با انتها جنگ جهانی اول، استفاده نظامی از فرودگاه آمستردام به طور کلی متوقف شد.

بعلاوه در سال 1919 شرکت هواپیماسازی فوکر (Fokker) نیز کارخانه خود را در نزدیکی این فرودگاه تاسیس کرد.

اما با آغاز جنگ جهانی دوم و اشغال هلند به وسیله قوای آلمان نازی، فرودگاه آمستردام نیز سرنوشت تلخی را تجربه کرد. این فرودگاه مجددا مورد استفاده نظامی نهاده شد و با حملات سنگین متفقین، به ویژه در دسامبر سال 1943 میلادی، فرودگاه آمستردام به حالت تعطیل عایدی. بعلاوه در سال بعد و هنگامی که آلمان ها قصد عقب نشینی از هلند را داشتند، فرودگاه اسخیپول آمستردام را تخریب کردند تا متفقین نتوانند از آن استفاده نمایند.

با این وجود و پس از انتها جنگ، عملیات بازسازی فرودگاه آمستردام به سرعت انجام شد و سال 1949 میلادی، ترمینال تازه این فرودگاه تکمیل شد و این فرودگاه به عنوان فرودگاه اصلی هلند انتخاب شد. با این تصمیم، در سال های بعد فرودگاه امستردام توسعه پیدا کرد تا بتواند نیازهای یک فرودگاه بین المللی و مدرن را برآورده سازد. مهمترین این تغییرات و توسعه ها در دهه هفتاد میلادی انجام گرفت تا هواپیماهای بزرگ و پهن پیکر نیز بتوانند از این فرودگاه استفاده نمایند. بعلاوه با وجود اینکه فاصله فرودگاه آمستردام تا مرکز شهر بسیار کم است، اما در سال 1978 میلادی یک خط راه آهن از شهر به فرودگاه کشیده شد تا دسترسی به آن بیش از پیش آسان گردد.

ترمینال فرودگاه آمستردام

با وجود اینکه فرودگاه امستردام از شلوغ ترین و بزرگترین فرودگاه های دنیاست، اما نقشه فرودگاه آمستردام به گونه ای طراحی شده است که تنها یک ترمینال دارد و تمامی خدمات را زیر یک سقف گرد آورده است. ترمینال فرودگاه آمستردام به سه بخش تقسیم شده و هر کدام از آنها نیز بخش های مختلفی دارند. بد نیست بدانید که فرودگاه اسخیپول آمستردام223 گیت مسافری دارد تا بتواند مسافران را به هواپیماهای خود راهنمایی کند.

این سه سالن ترانزیت فرودگاه آمستردام هر کدام برای پروازهای خاصی استفاده می شوند که عبارتند از:

سالن ترانزیت 1: برای پرواز بین کشورهای حوزه شینگن (Schengen)

سالن ترانزیت 2: برای پروازهای شینگن و غیر شینگن

سالن ترانزیت 3: برای پروازهای اتحادیه هوایی اسکای تیم (SkyTeam) و پروازهای مقرون به صرفه قیمت

دسترسی به فرودگاه امستردام

فرودگاه آمستردام در هلند، یکی از برترین دسترسی ها را دارد و به خاطر نهاده شدن در فاصله نسبتا کمی از شهر، به راحتی می توانید خود را از شهر به فرودگاه و یا بالعکس برسانید. در ادامه با تعدادی از راه های دسترسی به فرودگاه آمستردام آشنا خواهید شد.

  • قطار

پیشتر گفتیم که در سال 1978، یک خط راه آهن بین شهر آمستردام و فرودگاه این شهر کشیده شد. ایستگاه قطار فرودگاه آمستردام دقیقا زیر ترمینال مسافری این فرودگاه واقع شده است و به صورت 24 ساعته فعال است. با استفاده از این خط می توانید به چهار شهر بزرگ هلند، یعنی آمستردام، اوترخت (Utrecht)، لاهه (The Hague) و روتردام (Rotterdam) دسترسی داشته باشید.

  • اتوبوس

اما علاوه بر قطار، اتوبوس نیز یکی دیگر از وسایلی است که امکان جابجایی بین شهر آمستردام و فرودگاه اسپیخول را به خوبی فراهم نموده است. شما با استفاده از خطوط 397، 69، 194، 195، 69 و 341 می توانید از فرودگاه آمستردام به نقاط مختلف این شهر سفر کنید.

  • تاکسی

در فرودگاه امستردام ایستگاه های تاکسی مختلفی وجود دارند که می توانید از آنها نیز برای رسیدن به شهر آمستردام بهره ببرید. البته حتما در خاطر داشته باشید که برای استفاده از تاکسی های مخصوص و مجاز فرودگاه، باید به باجه ها و یا دفاتر آنها مراجعه کنید و از مراجعه مستقیم به تاکسی ها و خودروهای شخصی خودداری فرمایید.

  • اجاره خودرو

یکی دیگر از راه هایی که می توانید با استفاده از آن به شهر آمستردام بروید، اجاره خودرو است. می توانید با استفاده از خدمات شرکت های مختلف اجاره خودرو، خودروی سواری مورد نظر خود را اجاره کنید و با استفاده از اتوبان ها A4 و A9 به شهر آمستردام بروید.

تصاویر فرودگاه آمستردام هلند

در ادامه تعدادی از تصاویر فرودگاه اسخیپول آمستردام و نقشه آن را مشاهده خواهید کرد:

منبع: ققنوس
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2058

به "تور ارزان هلند: راهنمای فرودگاه آمستردام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان هلند: راهنمای فرودگاه آمستردام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید