روزگار سخت ناشران برای مقابله با تأثیر کرونا بر بازار کتاب ، کاهش درآمد کتاب فروشی ها در مقابل افزایش هزینه ها
به گزارش تور ایران، به گزارش خبرنگاران کتاب و کتاب خوانی پیش از شیوع ویروس جهان گیر کرونا هم با مسائل زیادی روبرو بود و به تبع فروش کتاب هم آنچنان که شایسته جامعه ایرانی باشد، بالا نبود. شیوع موج جدید ویروس دوباره شرایط بازار کتاب را تحت تاثیر قرار داده است.
از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.
محمد حقی، مدیر انتشارات کتابستان معرفت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: طبق دسته بندی موسسه خانه کتاب مربوط به آمار ناشران فعال در کشور تا سال 1396 که در کتابی منتشر شده است؛ یک دسته بندی چهارتایی وجود دارد. ناشر غیرفعال؛ ناشری که در سال یک کتاب چاپ کند. ناشر کم کار؛ ناشری که در سال تا 20 کتاب منتشر کند. ناشر پرکار؛ بین 20 تا 50 کتاب و ناشر حرفه ای؛ ناشری است که بیش از 50 کتاب در سال منتشر می کند.
وی ادامه داد: از حدود 11 هزار پروانه نشری که وجود دارد حدوداً 4 هزار ناشر در سال یک کتاب منتشر می کنند؛ حدودا سه هزار ناشر کم کارند، تقریبا 600 ناشر هم پرکارند و تنها 286 ناشر حرفه ای در کشور وجود دارد که در سال بیش از 50 عنوان کتاب چاپ می کنند و حدودا 3 هزار ناشر هم وجود دارند که فقط نامند. شیوع ویروس کرونا این آمار را جابه جا خواهد کرد.
مدیر انتشارات کتابستان معرفت با اشاره به شرایط نامناسب بازار نشر و فروش کتاب درباره شرایط تولید، نشر و فروش کتاب در این ایام گفت: با تعدادی از نشرهای کشور به واسطه دوستی ارتباط دارم و کارها و آثارشان رو دنبال می کنم؛ عمده اینها در حالت احتیاط در چاپ قرار دارند یعنی اگر هم کتاب آماده داشته باشند اقدام به چاپ نکرده اند. حتی فروشگاه های کتاب هم در خریدشان خیلی محتاط شده اند.
حقی ضمن بیان اینکه آمار و اطلاع من استقرای ناقص 10، 12 تا فروشگاهی است و ادعای تعمیم ندارم، عنوان کرد: حدودا فروش فروشگاه های کتابی که بخش عمده ای از فروشگاه شان هدایای فانتزی و لوازم التحریر و هدایا بوده به چهل درصد کاهش پیدا کرده است و فروشگاه هایی که کتاب و هدایای فانتزی شان برابر بوده حدودا بین 50 تا 60 درصد شده و این در حالی است که هزینه های جاری فروشگاه اعم از کرایه و حقوق و ... 20 تا30 درصد افزایش داشته است.
وی با تاکید بر این نکته که هیچ افق روشنی برای تغییر شرایط هم وجود ندارد، گفت: ناشران باید تعدیل نیرو بکنند یا ساعت کار را کاهش دهند وگرنه افزایش درآمدی وجود ندارد. البته راه های ترویج کتاب هم برای این روزها وجود دارد اما قابل اجرای برای همه ناشران نیست و تعدادی از ناشران می توانند انجام دهند.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران