اتحادیه اروپا حملات ترکیه به سوریه را محکوم کرد

به گزارش تور ایران، اعضای اتحادیه اروپا در جریان نشست وزرای خارجه در لوکزامبورگ، به اتفاق آراء حملۀ نظامی ترکیه به مناطق کردنشین شمال سوریه را محکوم کردند و از تمام کشورهای عضو خواستند تا فروش اسلحه به آنکارا را متوقف نمایند.

اتحادیه اروپا حملات ترکیه به سوریه را محکوم کرد

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش یورونیوز، جوزپ بورل، رئیس منتخب دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان کرد که 28 کشور عضو این اتحادیه به اتفاق آراء تصمیم به محکوم کردن ترکیه گرفتند و از ترکیه خواستند تا هرچه سریع تر این حملات را متوقف کند.

آقای بورل اضافه کرد که این اتحادیه همچنین از تمام کشورهای عضو خواست تا فروش هرگونه سلاح به آنکارا را متوقف نمایند.

پیش از این اعلام موضعِ قوی و همگانی نیز، بارها اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو از حملۀ نظامی آنکارا به مناطق کردنشین شمال ترکیه انتقاد نموده و خواهان توقف آن شده بودند اما شش روز پس از شروع این حملات، هنوز نشانه ای از پاسخ مثبت آنکارا به این درخواست هم پیمانانش دیده نمی گردد.

  • بیانیۀ اتحادیه اروپا برای محکومیت حملات ترکیه

در بیانیه ای که به تایید همۀ اعضای اتحادیه اروپا رسید، از ترکیه خواسته شد تا اقدام نظامی یکجانبۀ خود را در شمال شرق سوریه متوقف کند و نیروهای خود را عقب بکشد.

این اتحادیه، ضمن محکوم کردن حملات نظامی ترکیه، بیان کرد که این حملات بطور جدی ثبات و امنیت را در کل منطقه تضعیف می نماید و باعث رنج غیرنظامیان و آوارگی بیشتر آنها می گردد.

اتحادیه تاکید نمود که این کارِ ترکیه، پیشبرد روند سیاسی به رهبری سازمان ملل برای رسیدن به صلح در سوریه را سخت تر و پیشرفت های چشمگیری که ائتلاف جهانی در مبارزه با داعش به دست آورده را تضعیف می نماید.

در این بیانیه بار دیگر بر وحدت، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید شد. 28 کشور عضو بیان کردند که نگرانی های امنیتی ترکیه باید به وسیله سیاسی و دیپلماتیک و مطابق با قوانین بین الملل حل و فصل گردد و نه اقدام نظامی.

اتحادیه همچنین خواهان برگزاری فوریِ نشست وزرای کشورهای عضو ائتلاف بین المللی علیه داعش برای پیگیری تحولات در خاک سوریه، همچنین تشکیل نشست شورای امنیت به منظور متوقف کردن اقدام نظامی یکجانبۀ ترکیه شد.

اتحادیه با توجه به عواقب دردناک حمله نظامی ترکیه، از همه کشورهای عضو خواست که فروش اسلحه به ترکیه را متوقف نمایند.

این اتحادیه بیان کرد که در مناطقی که حقوق جمعیت محلی نادیده گرفته یا نقض می گردد، هیچ کمکی برای تثبیت وضعیت یا توسعه ارائه نخواهد داد.

  • توقف فروش اسلحه به آنکارا

اسپانیا، اتریش و بلژیک روز دوشنبه به آلمان و فرانسه پیوستند و از طرح توقف فروش اسلحه به ترکیه حمایت کردند.

پیش از این پاریس و برلین رسما اعلام نموده بودند که فروش سلاح به ترکیه را متوقف نموده اند. فنلاند و هلند نیز از توقف قریب الوقوع صادرات سلاح خود به این کشور خبر دادند.

به گفتۀ دیپلمات های اتحادیه اروپا، این اولین قدم در راستای اجرایی کردن مجموعه ای از مجازات ها علیه حملات آنکارا و فشار بر ترکیه برای توقف عملیات نظامی خود در سرزمین های روژاوا است.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان بیان کرد: نمی خواهیم از این جنگ حمایت کنیم و به همین دلیل نمی خواهیم که اسلحه هایمان را در دسترس ترکیه قرار دهیم.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز گفت که این حملات ویرانی های انسانی جدی به همراه دارد و بر این اساس باید در موضوع صادرات اسلحه به ترکیه، موضعی محکم اتخاذ گردد.

بنا بر اعلام یوروستات مرکز آمار اتحادیه اروپا، سال گذشته از این اتحادیه انواع سلاح از جمله موشک به ارزش 45 میلیون یورو به ترکیه صادر شده است. فرانسه نیز مجموعه ای از هواپیما (نظامی و غیرنظامی) را به ارزش 1.4 میلیارد یورو به ترکیه صادر نموده است.

ایتالیا بزرگترین فروشندۀ اسلحه به آنکارا است و پس از این کشور نیز اسپانیا، بریتانیا و آلمان قرار دارند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 آبان 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 571

به "اتحادیه اروپا حملات ترکیه به سوریه را محکوم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتحادیه اروپا حملات ترکیه به سوریه را محکوم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید