احیای خانه های تاریخی بادرود در نطنز

به گزارش تور ایران، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نطنز از احیا و بازسازی خانه های تاریخی شهر بادرود و بازگشت رونق و زندگی در بخشی از بافت تاریخی این شهر اطلاع داد.

احیای خانه های تاریخی بادرود در نطنز

جهت دریافت خدمات پتینه سقف منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

بهگزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، حسین یزدانمهر روز 6 مردادماه با اعلام این مطلب گفت: با تعامل مثبت و دو طرفه ای که بین بخش خصوصی و اداره شهرستان ایجاد شده، شاهد اقدام های ارزشمندی در مورد بازسازی و احیای بناهای تاریخی هستیم.

او اضافه کرد: فراگیر شدن موضوع میراثفرهنگی و گردشگری و تغییر نگرش افراد در مورد حفظ بناهای تاریخی و مشارکت سرمایه گذاران در احیای بناهای متعدد در محله باغ بادرود، موجب بازگشت روح زندگی به این آثار باارزش شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نطنز تأکید کرد: یکی از این خانه های ارزشمند در شهر بادرود، که با مشارکت بخش خصوصی بازسازی، احیا و تغییر کاربری شده است، خانه میرزا فتح الله خان افصحی یا افصح الدوله است که قدمت آن به دوره قاجار می رسد، و در دوره سلطنت ناصرالدین شاه قاجار توسط میرزا سیدعباس خان مشهور به افصح الشعراء و افصح الدوله ساخته شده و سپس بعد از فوت افصح الدوله خانه به فرزندش، میرزا فتح الله خان می رسد که به این نام هم مشهور می گردد.

او توضیح داد: خانه میرزا فتح الله خان افصحی با مصالح بومی (خشت و گل) ساخته شده است، و دارای سردر با در چوبی، راهرو ورودی و حیاط بیرونی و اندرونی و حوض چهارگوش وسط حیاط بوده و فضای دسترسی به حیاط بیرونی در هشتی ورودی بنا تعبیه شده است.

یزدانمهر اضافه کرد: در انتهای حیاط بیرونی و جبهه جنوبی بنا، اتاقی به منظور رسیدگی به امور مردم تعبیه شده است، قسمت اصلی خانه که مشتمل بر اتاق پنج دری و اتاق های طرفین است در جبهه شمالی بنا مستقر است، و بادگیرهای بنا برای دسترسی به سرداب در این جبهه قرار گرفته که به زیرزمین بنا به وسیله کانال ارتباط دارد و وظیفه سرمایش سرداب را بر عهده داشته. سرداب خانه دارای فضای مرکزی با اتاق طرفین است. خانه افصحی به مساحت 1218 مترمربع است که دارای ابعاد 38 در32 بوده و تا حدودی مربع شکل است.

او گفت: امیدواریم با بهره برداری از خانه های تاریخی، مانند عمارت سرهنگ، افصحی، معزی، فاطمی، صفاییان و دیگر خانه های تاریخی، و مشارکت بخش خصوصی، بتوان با تغییر کاربری آن ها به اماکن اقامتی، پذیرایی و موزه نقش زمینه اشتغال و مهاجرت معکوس را مهیا کنیم.

منبع: میراث آریا
انتشار: 9 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1238

به "احیای خانه های تاریخی بادرود در نطنز" امتیاز دهید

1 کاربر به "احیای خانه های تاریخی بادرود در نطنز" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای خانه های تاریخی بادرود در نطنز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید