اقدام برای ثبت منطقه ممنوعه چرنوبیل در فهرست میراث جهانی یونسکو

به گزارش تور ایران، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، اقدام برای ثبت منطقه ممنوعه چرنوبیل در فهرست میراث جهانی یونسکو صورت گرفت.

اقدام برای ثبت منطقه ممنوعه چرنوبیل در فهرست میراث جهانی یونسکو

دورخیز چرنوبیل برای ثبت در فهرست میراث دنیای یونسکو

با گذشت بیش از سه دهه از وقوع فاجعه هسته ای در چرنوبیل که به تخلیه هزاران نفر از ساکنان این منطقه منجر شد، سیل جهانگردان و بازدیدکنندگان از این منطقه مقامات اوکراین را به فکر ثبت آن در فهرست میراث دنیای سازمان یونسکو انداخته است. دولتمردان اوکراینی امید دارند با به رسمیت شناخته شدن منطقه ممنوعه چرنوبیل از سوی سازمان یونسکو به عنوان یک میراث دنیای، صندلی این منطقه را به عنوان یک جاذبه جهانگردی ارتقا داده و کوششها را برای حفظ بناهای قدیمی در اطراف آن افزایش دهند.

دولت اوکراین قبل از ماه مارس درخواست خود را ثبت می نماید، اما تصمیم گیری نهایی در این باره ممکن است تا سال 2023 طول بکشد.

از فاجعه هسته ای تا تبدیل به جاذبه جهانگردی

در آوریل سال 1986 انفجاری در رآکتور چهارم نیروگاه اتمی چرنوبیل رخ داد که بخشهایی از اوکراین و بلاروس را به ذرات رادیواکتیو آلوده کرد. بدنبال این انفجار، چندین شهر و روستا با جمعیت صدها هزار نفر بعد از این انفجار تخلیه شدند و یک منطقه ممنوعه به مساحت تقریبی کشور لوکزامبورگ ایجاد شد. مقامات اوکراین می گویند ممکن است تا 24 هزار سال آینده زندگی در این منطقه ممنوعه برای انسانها امن نباشد. منطقه مذکور این روزها به جولانگاهی برای حیوانات وحشی تبدیل شده و گوزن شمالی و آهوی کوهی در جنگل های اطراف آن پرسه می زنند.

طرح ثبت منطقه ممنوعه چرنوبیل در فهرست میراث دنیای یونسکو از طرف الکساندر تکاچنکا، وزیر فرهنگ اوکراین مطرح شد که سیل اخیر جهانگردان داخلی و خارجی را به عنوان مدرکی دال بر اهمیت چرنوبیل برای مردمان اوکراین و دنیا توصیف می نماید.

سال گذشته میلادی به دنبال پخش سریال پرمخاطب چرنوبیل (2019)، 124 هزار جهانگرد از جمله 100 هزار گردشگر خارجی از این منطقه بازدید کردند که یک رکورد بشمار می آید.

به گفته تکاچنکا، ثبت در فهرست میراث دنیای می تواند منطقه ممنوعه چرنوبیل را به یادبودی علیه تکرار فاجعه هسته ای تبدیل کند.

این مقام اوکراینی می گوید کوشش برای ثبت رسمی این منطقه در فهرست میراث دنیای پس از تکمیل پروژه نصب گنبد محافظ روی رآکتور چهارم در سال 2016، اولویت جدید دولت اوکراین بوده است. وی معتقد است حالا که امنیت منطقه تضمین شده با کسب عنوان میراث دنیای می توان امید داشت تعداد بازدیدکنندگان از این منطقه به یک میلیون نفر در سال برسد. پس از انفجار سال 1986 در نیروگاه چرنوبیل، سه رآکتور دیگر این تاسیسات به فراوری برق ادامه دادند تا این که نیروگاه در سال 2000 بطور کامل تعطیل شد.

منبع: همگردی
انتشار: 28 دی 1399 بروزرسانی: 28 دی 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1521

به "اقدام برای ثبت منطقه ممنوعه چرنوبیل در فهرست میراث جهانی یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدام برای ثبت منطقه ممنوعه چرنوبیل در فهرست میراث جهانی یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید