بیماری هاری؛ کشنده اما قابل پیشگیری

به گزارش تور ایران، بهزاد امیری، متخصص بیماری های عفونی و رئیس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به بروز بیماری هاری با آغاز فصل گرما در کشور اظهار کرد: هاری نوعی عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی و قابل انتقال بین حیوان و انسان است که معمولاً به واسطه گزش حیوان هار به انسان منتقل می گردد و در صورت بروز علائم بیماری در انسان متاسفانه همواره کشنده است.

بیماری هاری؛ کشنده اما قابل پیشگیری

او ادامه داد: خوشبختانه علی رغم کشندگی بالای این بیماری، در صورت انجام کلیه مراحل پیشگیری و درمان بیماری از جمله شست وشوی صحیح محل گزش با آب و صابون، واکسیناسیون و تزریق سرم ضد هاری، می توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

این متخصص بیماری های عفونی اضافه نمود: در صورت ابتلای انسان به بیماری هاری و بروز علائم، تقریبا صددرصد موارد منجر به مرگ می گردد؛ سگ ها عامل اصلی موارد حیوان گزیدگی و انتقال بیماری هاری و مرگ ناشی از آن در انسان هستند و البته حذف هاری به وسیله پیشگیری از گزش سگ و انجام واکسیناسیون سگ ها امکان پذیر است.

رئیس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان اضافه نمود: شست وشوی فوری و کامل زخم با آب و صابون، تزریق واکسن و سرم ضد هاری پس از تماس با یک حیوان مظنون به هاری، بسیار مهم، حیاتی و نجات دهنده است.

امیری با اشاره به روش های انتقال و بیماری زایی عارضه هاری بیان نمود: ویروس هاری معمولا در هنگام گزش و به وسیله بزاق حیوان هار به انسان انتقال می یابد؛ همچنین ویروس هاری می تواند به وسیله تماس بزاق حیوان هار با خراش های پوستی، چشم و غشا های مخاطی وارد بدن انسان شده و باعث بروز بیماری گردد.

او گفت: هنگامی که ویروس به وسیله گزش وارد بدن می گردد، ابتدا در محل ورود در عضلات تکثیر می یابد و سپس به وسیله اعصاب محیطی به سیستم اعصاب مرکزی رسیده و بعد به غدد بزاقی انتشار پیدا می نماید.

این متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: دوره کمون این بیماری در انسان حدود 2 تا 3 ماه است، اما امکان دارد از چند روز تا یک سال نیز طول بکشد؛ دوره کمون به مقدار ویروس وارد شده در اثر گازگرفتگی، محل گزش و شدت زخم بستگی دارد و خطر ابتلا به هاری در گزش در برخی نواحی شامل سر و گردن و ناحیه تناسلی بیشتر است.

امیری اضافه نمود: بیماری هاری با احساس اضطراب و نگرانی، سردرد، افزایش مختصر درجه حرارت بدن و بی قراری شروع می گردد؛ اغلب اوقات، درد و خارش در محل زخم احساس و افزایش ترشح بزاق مشاهده می گردد. همچنین ممکن است گرفتگی های عضلات تنفسی و نیز تشنجات عمومی ایجاد گردد.

او با بیان اینکه به ندرت بیماری هاری با علامت فلجی ظاهر گردد و این شکل نیز پس از کما منجر به فوت بیمار می گردد، گفت: امکان ابتلای همه حیوانات خونگرم به بیماری هاری وجود دارد البته سگ ها بیشتر در معرض خطر هستند؛ دوره کمون در سگ ها 10 روز تا 2 ماه و گاهی بیشتر است.

منبع: همگردی
انتشار: 14 مهر 1399 بروزرسانی: 14 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1311

به "بیماری هاری؛ کشنده اما قابل پیشگیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری هاری؛ کشنده اما قابل پیشگیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید