تحولات عراق، شروع رایزنی ها برای انتخاب جانشین عبدالمهدی، سفر هیئتی از اقلیم کردستان به بغداد

به گزارش تور ایران، سفر هیئتی از اقلیم کردستان به بغداد، تکذیب نامزدی بعضی سیاستمداران برای تصدی نخست وزیری، شروع رایزنی ها برای انتخاب جانشین عبدالمهدی و برررسی راه های گسترش روابط بغداد و لندن از جمله خبرهای مربوط به عراق است.

تحولات عراق، شروع رایزنی ها برای انتخاب جانشین عبدالمهدی، سفر هیئتی از اقلیم کردستان به بغداد

با وبسایت گردشگری آژانس مسافرتی همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، محمد البلداوی از نمایندگان ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری از شروع رایزنی های سیاسی میان گروه ها و جریان ها برای یافتن شخصیت مستقل به جای عادل عبدالمهدی اطلاع داد.

البلداوی در گفت وگو با پایگاه خبری المعلومه گفت رایزنی های سیاسی پیش از نشست مجلس با هدف یافتن شخصیتی شروع شده است که از مقبولیت جامعه و گروه های سیاسی برخوردار باشد.

وی اعلام نمود باید شخصیت مستقلی که نشانه های فساد نداشته باشد و تابع و وابسته هیچ جریان و طرف حزبی نباشد و نیز قادر به اداره کشور و مقابله با بحران ها و مسائلی که کشور در نتیجه چالش های خارجی با آن روبه رو است، باشد، انتخاب گردد.

البلداوی گفت مجلس نامه استعفای عادل عبدالمهدی را دریافت نموده است و امید می رود که در نشست امروز یکشنبه مجلس درباره پذیرش استعفای وی راأی گیری صورت گیرد.

یابر العطافی از نمایندگان مجلس عراق گفت تمام اسامی که در رسانه ها و پایگاه های خبری طی ساعات گذشته به عنوان اسامی جایگزین مطرح شده، مردود است. ضرورت دارد که نخست وزیر آینده فردی مستقل باشد.

وی اضافه نمود تمام نمایندگان مستقل با نامزدی هر شخصیت سیاسی حزبی برای سِمت نخست وزیری قاطعانه مخالف هستند.

العطافی گفت نامزد نخست وزیری آینده باید از شخصیت های مستقل بوده و هیچ تابعیتی غیر از عراقی نداشته باشد و در دوره محاصره در دوران رژیم سابق زندگی نموده باشد.

محمد شیاع السودانی عضو ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی امروز یکشنبه، نامزد شدن وی از سوی هر طرف سیاسی برای تصدی نخست وزیری را تکذیب کرد.

السودانی در توئیتی در صفحه شخصی خود در پایگاه ارتباط اجتماعی توئیتر نوشت: من از سوی هیچ طرف سیاسی نامزد نشده ام، من از هر فردی که ملت انتخاب کند، به طور کامل حمایت خواهم کرد، از نخست وزیر جدیدی که امید را به وطنی که ما دوست داریم، بازگرداند، حمایت خواهم کرد و به او رأی خواهم داد.

تکذیب تصمیم مالکی برای بازگشت به نخست وزیری

دفتر نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون تصمیم وی برای بازگشت به نخست وزیری را تکذیب کرد.

هاشم الرکابی مدیر دفتر اطلاع رسانی رئیس ائتلاف دولت قانون توضیح داد مالکی برای بازگشت به سِمت نخست وزیری کوشش نمی نماید و نامزدی هم برای این سِمت ندارد.

بر اساس گزارش شبکه الفرات، بعضی محافل سیاسی و رسانه ها خبرهایی را مبنی بر نامزدی مالکی برای نخست وزیری به جای عادل عبدالمهدی مطرح نموده اند که روز آدینه هشتم آذر در لبیک به بیانیه مرجعیت، رسماً استعفای خود را اعلام نمود و روز شنبه نهم آذر نیز استعفانامه وی تقدیم رئیس مجلس شد.

عبدالمهدی در متن استعفای خود خطاب به محمد حلبوسی رئیس مجلس چنین نوشته است: در راستای پاسخ به خطبه مرجعیت دینی و با توجه به شرایط سختی که کشور در آن به سر می برد و برای فراهم کردن شرایط بهتر برای آرام کردن اوضاع و گگرددن فضا به روی مجلس برای آنالیز گزینه های جدید، از مجلس محترم می خواهم که استعفای مرا از نخست وزیری بپذیرد که معنای آن استعفای تمام دولت است.

عبدالمهدی در ادامه اضافه نموده است: شکی نیست که مجلس محترم با اعضا و فراکسیون هایش به انتخاب جایگزین مناسب در اسرع وقت اهتمام نشان خواهند داد، زیرا کشور در شرایط کنونی قادر به تحمل دولت پیشبرد امور نیست.

عبدالمهدی از مجلس خوست تدابیر دادن اعتماد به نخست وزیر جدید و دولت وی را تکمیل نموده تا مسئولیت ها را بر اساس چارچوب های قانون اساسی و قوانین معمول تکمیل کند.

نامزدی وزیر آموزش عالی عراق برای نخست وزیری

السهیل وزیر آموزش عالی و پژوهش های علمی عراق خبرهای بعضی رسانه ها و پایگاه های اطلاع رسانی محلی و عربی مبنی بر نامزدی وی برای تصدی نخست وزیری آینده را رد کرد. السهیل اعلام نمود که از سوی هیچ طرف سیاسی نامزد نشده است، مسئله انتخاب نخست وزیر جدید به آرای ملت واگذار شده است.

وی اضافه نمود عراق با مسائل مالی و امنیتی روبه رو است که مأموریت تشکیل دولت تکنوکرات از خارج مجموعه سیاسی کنونی را بسیار سخت می نماید که در سایه دخالت های خارجی و داخلی میان احزاب و طیف های مختلف سیاسی انجام مأموریت آن به شکل صحیح ممکن نیست.

سفر هیئتی از اقلیم کردستان به بغداد

الفرات از سفر هیئتی از اقلیم کردستان عراق به بغداد اطلاع داد. بر اساس این گزارش، هیئتی از دولت محلی کردستان امروز یکشنبه به بغداد می رود تا پیش نویس قانون بودجه عمومی سال 2020 را با دولت فدرال آنالیز کند.

پیشتر نیز هیئتی از دولت اقلیم کردستان دو نشست با دولت فدرال برگزار کرد به طوری که منابع نزدیک به این نشست اعلام نمودند که نتایج گفت وگو سازنده بوده و سبب نزدیکی در دیدگاه ها میان دو طرف شده است.

درخواست یک نماینده برای رفتن برهم صالح و محمد حلبوسی

احمد الکنانی از نمایندگان فراکسیون صادقون گفت برهم صالح رئیس جمهور، محمد حلبوسی رئیس مجلس و عادل عبدالمهدی نخست وزیر همگی بر اساس یک قرارداد واحد روی کار آمدند و همه باید پس از استعفای عبدالمهدی، بروند به ویژه پس از شبهاتی که درباره دست داشتن یکی از رؤسای قوای سه گانه در توطئه مطرح شده است.

بر اساس گزارش المسله، الکنانی اضافه نمود مرحله آینده به یک مجلس تأثیرگذار و فعال احتیاج دارد.

وی در عین حال اضافه نمود کنار رفتن رؤسای سه گانه در حال حاضر مطرح نیست.

وی بر ضرورت اینکه شخصیت مقبولی برای جانشینی عبدالمهدی نامزد گردد تا جامعه آرام گردد، تأکید کرد و گفت اسامی ای که در سطح رسانه ها مطرح است، به عنوان جانشین عبدالمهدی مطرح نیست.

درخواست هایی برای تحویل اداره مرقد حکیم در نجف به پلیس و عشایر؛ تأکید بر لزوم بیرون راندن افراد مسلح از اطراف آن

عدنان الزرفی رئیس فراکسیون مجلسی ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی از عشایر استان نجف اشرف خواست افراد مسلحی را که در نزدیکی مرقد شهید سید محمد باقر حکیم مستقر هستند، بیرون برانند و از تظاهرات نمایندگان مسالمت جو حمایت نمایند.

الزرفی در بیانیه ای اعلام نمود: عشایر عربی اصیل نجف اشرف باید همگی برای توقف کشتار مستمر فرزندان جوان ما و حمایت از آنها و تظاهرات نمایندگان مسالمت جو وارد عمل شوند. الزرفی بر ضرورت بیرون راندن افراد مسلح از مرقد سید حکیم و حمایت عشایر و پلیس محلی از آن تأکید کرد.

رایزنی صدر و مسئول انگلیسی درباره همکاری امنیتی و نظامی

سفیر عراق در لندن با سرلشکر جان لوریمار از مقامات وزارت دفاع انگلیس ملاقات کرد. بر اساس بیانیه وزارت خارجه عراق، در این ملاقات، روابط عراق و انگلیس و راه های همکاری امنیتی و نظامی میان دو کشور آنالیز شد.

این بیانیه اضافه نمود دو طرف همچنین تعدادی پرونده مورد اهتمام مشترک از جمله حمایت انگلیس از کوشش های عراق در زمینه مبارزه با تروریسم در چارچوب ائتلاف بین المللی را آنالیز کردند.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 723

به "تحولات عراق، شروع رایزنی ها برای انتخاب جانشین عبدالمهدی، سفر هیئتی از اقلیم کردستان به بغداد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحولات عراق، شروع رایزنی ها برای انتخاب جانشین عبدالمهدی، سفر هیئتی از اقلیم کردستان به بغداد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید