اندیشکده بروکینگز آمریکا: ایران بزرگترین برنده جنگ یمن است خبرنگاران

به گزارش تور ایران، اندیشکده بروکینگز آمریکا نوشت: اوباما می توانست جنگ علیه یمن را با قطع پشتیبانی نظامی، دیپلماتیک و اطلاعاتی از ائتلاف نظامی تحت رهبری سعودی در سال 2015 متوقف کند. جنگی که طی آن ائتلاف سعودی کشور یمن را محاصره نموده و اهداف غیرنظامی را به صورت مرگبار بمباران هوایی می نمایند.

اندیشکده بروکینگز آمریکا: ایران بزرگترین برنده جنگ یمن است خبرنگاران

گروه سیاسی خبرنگاران؛ اندیشکده بروکینگز برترین اندیشکده دنیا در گزارشی با عنوان وقت آن است که فروش تسلیحات آمریکا به سعودی متوقف گردد و به قلم بروس ریدل افسر بازنشسته آژانس مرکزی اطلاعات (CIA) و مشاور چهار رئیس جمهور آمریکا در امور جنوب و غرب آسیا نوشت: جنگ در یمن جنگ آمریکا است. عربستان سعودی ثروت خود را صرف خرید تسلیحات از آمریکا کرد تا جنگی را پیش ببرد که بر اثر آن تقریباً 250 هزار نفر کشته شدند ـ اوضاع بدترین فاجعه بشری دنیا در عصر حاضر است. دو دولت [پیشین] آمریکا جنگ در یمن را فعال کردند.

طبق برآورد موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (SIPRI) که اندیشکده ای برجسته پیرامون تسلیحات نظامی است، عربستان سعودی عظیمترین واردنماینده تسلیحات در دنیا طی سال های 2015 - 2019 بود که مصادف با پنج سال ابتدایی جنگ یمن است. میزان واردات تسلیحات سعودی در مقایسه با دوره زمانی پنج سال قبل آن 130 درصد افزایش یافته است. علی رغم نگرانی گسترده پیرامون مداخلات نظامی عربستان در یمن، واشنگتن و لندن فرایند صادرات سلاح به سعودی را طی سال های 2015-2019 ادامه دادند. در مجموع 73 درصد واردات تسلیحات عربستان از آمریکا و 13 درصد از انگلستان است.

مجموع صادرات اسلحه از آمریکا به عربستان پنج سال پیش از شروع جنگ علیه یمن 3 میلیارد دلار بود؛ بین سال های 2015 - 2020 آمریکا موافقت کرد که بیش از 64.1 میلیارد دلار تسلیحات به ریاض بفروشد، یعنی هر سال معادل 10.7 میلیارد دلار. (به این رقم ذکر شده در مقاله بروس ریدل، قرارداد 460 میلیارد دلاری فروش تسلیحات به ریاض را اضافه کنید که عظیمترین قرارداد خرید تسلیحاتی تاریخ دنیا لقب گرفت)

باراک اوباما می توانست جنگ علیه یمن را با قطع پشتیبانی نظامی، دیپلماتیک و اطلاعاتی از ائتلاف نظامی به رهبری سعودی در نقطه شروعین خود در سال 2015 متوقف کند؛ جنگی که طی آن ائتلاف سعودی کشور یمن را محاصره نموده و اهداف غیرنظامی (نظیر بیمارستان ها، خانه های مسکونی و حتی مجالس عزا-عروسی) را به صورتی مرگبار بمباران هوایی می نمایند.

میدل ایست آی - Middle-East Eye | جنگ یمن - 1

فاجعه قرن که با چراغ سبز اوباما-بایدن شروع شد انتها می یابد؟

لووید آستین فرمانده نظامی وقت منطقه (سنتکام) در دولت اوباما که فی الحال رخت ریاست پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) را به تن نموده نسبت به پشتیانی از کارزار سعودی انذار داد و پیش بینی کرد که این جنگ منجر به شکست [سعودی] می گردد. این امر بسیار مفید است که درباره مباحثات درون دولت اوباما هنگام شروع جنگ علیه یمن بیشتر بدانید. چه کسانی هوادار پشتیبانی از ریاض و ابوظبی بودند؟ چه کسانی در این مورد شک داشتند؟

دولت ترامپ کاملاً مشتاق جنگ علیه یمن بود. مایک پمپئو وزیر خارجه وقت آمریکا سعودی را متقاعد کرد که عربستان توان پیروزی در جنگ را دارد و این شکست عظیمی برای ایران خواهد بود که پشتیبان شیعیان زیدی در یمن است و بانی اصلی مشخص نیروهای حوثی (انصارالله) به عنوان یک سازمان تروریستی در هفته های آخر دولت دونالد ترامپ بود.

ایران برنده عظیم جنگ یمن است. با ادامه فرایند جنگ، حوثی ها به ایران نزدیکتر شدند و تهران نفوذ بسیاری در صنعا نسبت به شش سال گذشته بدست آورد. ایران تکنولوژی موشک و هواپیمای بدون سرنشین در اختیار حوثی ها قرار داد تا ریاض و دیگر اهداف سعودی را هدف قرار دهند. (نکته ای که اندیشکده بروکینگز به آن اشاره نکرد این است که اگر حمله ای از سوی یمن اتفاق افتاده در پاسخ به بمباران بی امان هوایی مردم غیرنظامی توسط ائتلاف سعودی است). متحدان ایران در عراق نیز ممکن است به ریاض حمله نمایند. یک گروه عراقی هوادار ایران ماه گذشته مدعی حمله به ریاض از طریق پهپاد شد. (گروه موسوم به الوِیة الوعد الحق روز شنبه چهارم بهمن مسئولیت حمله پهپادی به ریاض را برعهده گرفت و آن را پاسخی به حادثه خونین و تروریستی بغداد مطرح کرد. این گروه دبی را نیز هدف بعدی خود گفت). ایران احتملاً حوثی ها را به ادامه جنگ با عربستان تشویق خواهد نمود(!) چرا که ثروت سعودی هزینه این جنگ می گردد.

تحلیل برترین اندیشکده دنیا - Brookings Institution | جنگ یمن - 2

جنگ یمن یک باتلاق بسیار گران قیمت برای ریاض/ تهران با هزینه ای کم پایگاهی در باب المندب پیدا کرد

اکنون ایتالیا با قطع فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی و امارات متحده عربی در جهت برداشتن گامی برای توقف جنگ یمن پیش قدم شده است. ریاض و ابوظبی دهمین و یازدهمین خریدار عظیم تسلیحات ایتالیایی در دنیا هستند. رم از انتقال بیش از 12000 موشک به عربستان سعودی جلوگیری نموده است.

جو بایدن در زمان انتخابات ریاست جمهوری وعده داد که به پشتیبانی آمریکا از سعودی انتها دهد. بروکینگز مدعی شد که دولت اوباما فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات را متوقف نموده که شامل قرارداد 35 میلیارد دلاری فروش جنگنده F-35 به ابوظبی است. [چهارم فوریه 2020 / شانزدهم بهمن 1399] رئیس جمهور بایدن انتها پشتیبانی از عملیات های تهاجمی عربستان سعودی را گفت. باید ببینیم چگونه این اعلان به سیاست رسمی بدل می گردد. آیا این به معنای انتها محاصره یمن است؟ بایدن به حمایت از سیستم پدافند هوایی سعودی ادامه می دهد، امّا پشتیبانی از حملات هوایی را متوقف می نماید؟

اندیشکده بروکینگز آمریکا در انتها نوشت: زمان علیه مردم یمن است؛ هر 10 دقیقه یک خردسال یمنی زیر 5 سال به دلیل محاصره جان خود را از دست می دهند. تشریک مساعی بین المللی و فوری به همراه یک قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل لازم است. وقت آن رسیده است که قتل و عام مردم یمن متوقف گردد و دمیدن بر آتش مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه انتها یابد.

ترجمه: ایلیا فروزش

*انتشار مطالب فوق به معنای تایید آن نیست. صرفاً جهت آگاهی از نگرش اندیشکده های غربی ترجمه شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 فروردین 1400 بروزرسانی: 4 فروردین 1400 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1655

به "اندیشکده بروکینگز آمریکا: ایران بزرگترین برنده جنگ یمن است خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده بروکینگز آمریکا: ایران بزرگترین برنده جنگ یمن است خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید