حجم مخازن سدهای کشور چقدر است؟

به گزارش تور ایران، تهران (پانا) - آمار دفتر اطلاعات و داده های آب کشور نشان می دهد، با سپری شدن 65 روز از سال آبی 1400-1401 (تا 5 آذرماه) اندازه حجم آب در مخازن سدهای کشور به حدود 17.7 میلیارد متر مکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته 30 درصد کاهش نشان می دهد.

حجم مخازن سدهای کشور چقدر است؟

به گزارش ایرنا، سال آبی جاری(ابتدای مهر1400 تا آخر شهریور 1401) بنا بر اعلام قبلی مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی یکی از خشک ترین سال های 50 ساله اخیر است؛ گرچه سال آبی گذشته (ابتدای مهر1399 تا آخر شهریور1400) هم سالی خشک بود.

تداوم این خشکسالی ها اثر سو خود را بر سدهای کشور به عنوان تامین کننده اصلی آب بخش های مختلف گذاشته و به نگرانی ها درباره تامین آب مورد احتیاج دامن زده است.

بعضی این خشکسالی ها را ناشی از تغییر اقلیم دانسته و بر ضرورت اعمال مدیریت در زمینه مصرف تاکید دارند.

گزارش تازه دفتر آطلاعات و داده های آب کشور بیانگر آن است که حجم مخازن سدهای کشور در مقایسه با زمان مشابه پارسال با افت 30 درصدی همراه شده است.

فیروز قاسم زاده مدیرکل دفتر اطلاعات و داده های آب کشور در این باره گفت: اندازه کل حجم خروجی از سدهای کشور از ابتدای مهرماه تا 5 آذرماه معادل 4 میلیارد مترمکعب است که بیانگر کاهش 37 درصدی نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته است.

وی اعلام کرد: در شرایط کنونی، از مجموع حجم مخازن سدهای مهم کشور به اندازه حدود 50.5 میلیارد متر مکعب، حدود 35 درصد آب ذخیره شده وجود دارد.

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده های آب کشور با بیان اینکه اندازه پرشدگی سدهای مهمی چون زاینده رود، شمیل، نیان و سفید رود در شرایط فعلی حدود 14 تا 17 درصد است، اضافه کرد: در استان­ های خوزستان و تهران، اندازه پرشدگی میانه مخازن طی سال آبی جاری به ترتیب حدود 38 درصد و 20 درصد است.

در عین حال گزارش تازه مرکز پایش و هشدار خشکسالی هم از افت 29.3 درصدی بارش ها نسبت به دوره بلندمدت خبر داده است.

طبق گزارش این مرکز از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 1400) تا پنجم آذرماه 24.2 میلیمتر بارش در کشور رخ داده است و این در حالی است که در دوره بلندمدت اندازه بارش ها در این بازه زمانی 34.2 میلیمتر بوده است.

بعلاوه گزارش تازه سازمان هواشناسی از تداوم بارش در کشور خبرداده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 17 دی 1400 بروزرسانی: 17 دی 1400 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2065

به "حجم مخازن سدهای کشور چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حجم مخازن سدهای کشور چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید