خواجه سروی: احیای شورای عتف، تولید علم هدفمند برای رفع نیازهای کشور را ممکن می کند

به گزارش تور ایران، غلامرضا خواجه سروی معاون اسبق فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، احیای شورای عالی عتف و عملیاتی کردن قانون علوم، فناوری و تحقیقات را دو راه چاره مناسب برای هدفمند کردن فعالیت دانشگاه ها دانست.

خواجه سروی: احیای شورای عتف، تولید علم هدفمند برای رفع نیازهای کشور را ممکن می کند

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرنگاران، خواجه سروی گفت: اجرای قانون علوم، فناوری و تحقیقات، موجب پیوند خوردن تمامی دانشگاه های ایران با نیازهای جامعه و برنامه ریزی برای رفع این نیازها می شود. زیرا بر طبق آن دولت موظف است 3.5 درصد از بودجه عمومی کشور را به امر پژوهش اختصاص دهد و تفریغ بودجه تمامی وزارتخانه ها منوط به رعایت این امر و تأیید آن توسط شورای عالی عتف است. این بودجه صرف ارتقای علم و فناوری و تحقیقات در این زمینه می شود. اجرای این قانون باید از طریق شورای عتف پیگیری شود تا بودجه وزارتخانه های مختلف طبق نظر شورای عتف در حوزه حمایت از تولید، مانع زدایی از تولید و غیره هزینه شود. ولی متأسفانه در سال های اخیر از این امر کاملاً غفلت شده است.

وی اضافه نمود: با اجرای این قانون می توان اقتصاد کشور را احیا کرد و نهضت تولید محصولات داخلی را راه اندازی کرد و بودجه مورد نیاز برای این کار نیز از 3.5 درصد بودجه عمومی کشور تأمین می شود و دیگر از بابت نبود منابع مالی نگرانی وجود نخواهد داشت. نتیجه این امر بی اثرشدن تحریم های ظالمانه غرب و به خصوص دولت آمریکا، افزایش توان ایستادگی، بازدارندگی و بیشتر شدن توان چانه زنی کشور در مذاکراتی همچون برجام با طرف غربی خواهد بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: به عنوان مثال کشور نیاز به تولید بذر داخلی دارد و بودجه تحقیق در مورد آن در اختیار وزارت کشاورزی است. همچنین کشور به موتور جت، خودرو و غیره نیازمند است، اما بودجه تحقیق و تولید آن در کنترل وزارت صمت است. با فعال شدن شورای عالی عتف و اختصاص بودجه 3.5 درصدی از این وزارتخانه ها به امر پژوهش در وزارت علوم، این وزارتخانه به ستاد فرماندهی تولید و مانع زدایی از تولید مبدل می شود و علم و فناوری به شکل بنیادی در دانشگاه ها شکل می گیرد.

معاون اسبق فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: این کار علاوه بر حوزه های فنی و مهندسی، باید در حوزه های علوم انسانی، هنر، پزشکی، علوم پایه و غیره نیز انجام شود تا نیازهای ضروری کشور در داخل مرتفع شود.

خواجه سروی با انتقاد از انفعال وزارت علوم در این زمینه گفت: در هشت سال اخیر شورای عالی عتف حتی یک بار تشکیل جلسه نداده و دبیرخانه آن نیز نیمه تعطیل و منفعل است. همین مساله موجب شده بسیاری از قراردادهای قبلی با وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی صنعتی و دفاعی لغو شود و عملاً به قهقرا برویم. رئیس شورای عالی عتف شخص رئیس جمهور و دبیر آن وزیر علوم، تحقیقات و فناوری است و آقای روحانی باید در مورد عدم پیگیری این امر مهم و عدم تشکیل حتی یک جلسه شورای عالی عتف در طول هشت سال گذشته پاسخگو باشد.

وی در خاتمه گفت: شورای عالی عتف گلوگاهی است که نیازهای کشور را بر اساس معیارهای علمی تشخیص داده و برای رفع این نیازها وارد عمل می شود. از این طریق می توان تولید علم را در کشور هدفمند و رشته های دانشگاهی را نیازمحور کرد. با این کار شاهد رونق پژوهش و تولید و نیز امیدآفرینی در دانشگاه ها و جامعه خواهیم بود و رئیس جمهور آینده حتماً باید به این نکات توجه داشته باشد.

/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1400 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1739

به "خواجه سروی: احیای شورای عتف، تولید علم هدفمند برای رفع نیازهای کشور را ممکن می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواجه سروی: احیای شورای عتف، تولید علم هدفمند برای رفع نیازهای کشور را ممکن می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید