درمان شپش سر با رنگ مو، آیا این درمان می تواند قطعی باشد؟

به گزارش تور ایران، درمان شپش سر با رنگ مو یکی از راه های درمانی موقت شپش سر است. شپش سر در موی سر زندگی کرده و از خون انسان تغذیه می کند. این بیماری به راحتی گسترش می یابد.

درمان شپش سر با رنگ مو، آیا این درمان می تواند قطعی باشد؟

خبرنگاران | سرویس سلامت - شپش ها به عنوان یک معضل بزرگ برای بشر از گذشته های دور شناخته می شوند. آیا می دانید شیوع بیمارى شپش سر به قشر خاصى محدود نشده و در تمام سطوح جامعه دیده مى گردد؟ آیا می دانید به سرعت انتقال پیدا می کند و در صورت ابتلا به سختی رفع می گردد؟ یکی از راه های درمان شپش سر رنگ کردن مو است. اما به راستی این روش چقدر می تواند تاثیرگذار باشد؟ در این مقاله به شما اطلاعاتی درباره این بیماری داده و ذکر می کنیم که به چه میزان درمان شپش سر با رنگ مو امکان پذیر است.

شپش سر چیست؟

عامل مولد بیماری شپش سر، حشره ای ریز اما قابل مشاهده، به رنگ سفید مایل به خاکستری است که به طور اختصاصی موی سر را درگیر می کند. دارای دهانی مخصوص مکیدن خون، دو شاخک و سه جفت پای کوتاه است. شپش یک انگل خارجی بدن انسان محسوب می گردد. تخم شپش رشک نام دارد و بیضی شکل و سفیدرنگ و به اندازه ته سنجاق است و به مو و درز لباس ها می چسبد. تلقیح مواد زائد و بزاق به زیر پوست منجر به ایجاد برآمدگی قرمز رنگ خارش داری می گردد. شپش ها به خصوص شپش های سر در مو های افراد و نزدیک به جمجمه زندگی می کنند. منطقه گردن تا قسمت بالای سر و شقیقه ها، بهترین محل ها برای زندگی شپش هاست.

تشخیص ابتلا به شپش

نشانه هایی وجود دارد که در صورت مشاهده آن احتمالا فرد با شپش سر درگیر است. از جمله:

  • خارش شدید و آزاردهنده سر
  • برجستگی های کوچک و قرمز برروی سر، گردن و شانه ها
  • ذره های سفید بسیار شبیه به شوره سر برروی پایه مو ها که به سختی کنده می شوند.

درمان شپش سر با رنگ مو

اما سوالی که در اینجا مطرح است این است که آیا رنگ کردن مو می تواند این بیماری را به طور کامل از بین ببرد؟

رنگ مو ماده ای سمی برای شپش سر است و باعث از بین رفتن شپش ها و نوزادان آن ها می گردد، ولی این مواد در پوسته تخم نفوذ نمی کنند و تخم ها در سر باقی می مانند. در واقع در صورت رنگ کردن مو و ازبین رفتن شپش ها، پس از 7 الی 10 روز نوزاد هایی که در تخم بودند از تخم خارج می شوند؛ بنابراین در صورت ابتلا به شپش سر، با رنگ کردن مو هنوز شاهد وجود این موجودات در موی خود هستید و آن را ریشه کن ننموده اید و بایستی درمان شپش سر را به کمک روش های خانگی و پزشکی دیگری امتحان کنید.

طول عمر شپش چقدر است؟

طول عمر شپش از 30 روز کمتر است. اما هر شپش ماده بالغ روزانه 4 تا 6 تخم روی مو ها قرار می دهد که هر کدام از این تخم ها در یک کپسول بسیار چسبناک به مو ها وصل شده اند. این کپسول از فاصله تقریبا 5 میلیمترى ریشه مو که دارای دما و رطوبت مناسب است به مو می چسبد و به راحتى جدا نمی گردد. شپش ها از تخم سر بیرون می آورند و طی 3 بار پوسته ریزی به شپش بالغ تبدیل می شوند.

راه های ابتلا به شپش سر

  • تماس مستقیم با لباس و رختخواب فرد مبتلا
  • استفاده از کلاه و روسری فرد مبتلا

آلودگی در تمام گروه های سنی دیده می گردد ولی شپش سر در بچه ها (سنین مدارس ابتدایی) شیوع بیشتری دارد. هم چنین در خانم ها بیشتر از آقایان است.

همانطور که گفته شد درمان شپش سر با رنگ مو یک درمان موقتی است و رشک های شپش را از بین نمی برد، با این حال اگر می خواهید این روش را نیز امتحان کنید موهای خود را در خانه رنگ کنید. نکته قابل ذکر این است که اگر به شپش سر مبتلا شده اید، برای رنگ کردن به آرایشگاه نروید، زیرا با این کار احتمال گسترش شپش سر را فراهم نموده اید.

اگر شما تجربه ای در زمینه درمان شپش سر با رنگ مو دارید یا اینکه روش های درمانی دیگرای را می شناسید که برای شما مفید بوده اند، لطفا آن را با ما و سایر کاربران خبرنگاران از طریق بخش ارسال نظر در میان بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 23 اسفند 1399 بروزرسانی: 23 اسفند 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1633

به "درمان شپش سر با رنگ مو، آیا این درمان می تواند قطعی باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان شپش سر با رنگ مو، آیا این درمان می تواند قطعی باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید