راهنمای خرید خودرو در کانادا

به گزارش تور ایران، چگونه در کانادا به عنوان یک مهاجر، ماشین بخریم؟

اگر جدیداً به عنوان یک مهاجر به انتاریو آمده اید یا قصد دارید چنین کاری کنید، ممکن است در خصوص امور مربوط به حمل ونقل نگران باشید. داشتن یک اتومبیل در انتاریو به نحوی باورنکردنی آسان است تا به شما یا خانواده تان برای رفتن به محل کار، مدرسه، مغازه یا سفرهای طولانی تر کمک کند. اما اگر با امور مربوط به خرید اتومبیل در کانادا آشنا نباشید نمی دانید باید چه کار کنید یا نمی دانید که فرایند انجام کار چقدر زمان می برد. به همین دلیل این مطلب را برای شما تهیه نموده ایم تا در هر قدم از این جهت کمک تان دهیم.

راهنمای خرید خودرو در کانادا

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

گام 1: برای خرید یک اتومبیل به چه مدارکی احتیاج دارم؟

نخست باید بدانید که برای تملکِ قانونی یک اتومبیل به چه مدارک مهمی احتیاج دارید. در اینجا سه نوع از مدارک مهم هستند که به آن ها احتیاج پیدا می کنید که عبارت اند از: گواهینامه رانندگی در انتاریو، بیمه قانونی ضمانت اتومبیل و نهایتاً ثبت اتومبیلتان. شما باید هر یک از این مدارک را به ترتیب تهیه کنید زیرا برای ثبت مالکیت اتومبیل به بیمه آن و برای دریافت بیمه اتومبیل نیز به گواهینامه رانندگی در انتاریو احتیاج دارید.

1.1. گواهینامه رانندگی

بسته به کشورتان و نیز میزان تجربه ای که در امر رانندگی دارید، ممکن است بتوانید گواهینامه قبلی تان را با گواهینامه رانندگی در انتاریو تعویض کنید. چنانچه این امر مقدور نباشد، شاید بتوانید برای تجارب قبلی تان تأییدیه بگیرید. برای تعویض گواهینامه اولیه تان یا دریافت تأییدیه برای تجربه قبلی در رانندگی، به اسناد محکم و قابل استناد احتیاج خواهید داشت. برای این امر نیز سه مدرک شناسایی قابل قبول ضروری است: کارت شهروندی کانادایی، گواهینامه رانندگی قبلی و یک خلاصه سند یا نامه اصلی و رسمی از سوابق رانندگی. این سند باید ظرف شش ماه گذشته تدوین شده و موارد زیر را شامل شود:

  • سربرگ، لوگو، نشان یا علامت خاص سازمان صادرنماینده گواهینامه تان.
  • نام رسمی و قانونی و تاریخ تولدتان.
  • تاریخ اخذ گواهینامه تان.
  • شماره، پایه و شرایط فعلی گواهینامه تان (معتبر یا منقضی بودن آن) و تاریخ انقضای گواهینامه

تاریخ تدوین خلاصه سند یا نامه سوابق

افرادی که از ژاپن به انتاریو می آیند می توانند نامه سوابقشان را از کنسولگری ژاپن و افرادی که از انگلستان می آیند می توانند آن را از آژانس صدور گواهینامه رانندگی و وسایل نقلیه (DLVA) دریافت نمایند. خلاصه سوابق راننده برای دریافت گواهینامه رانندگی در انتاریو یک مدرک الزامی نیست؛ ارائه آن فقط زمانی ضروری است که بخواهید ادعا کنید بیش از یک سال سابقه رانندگی دارید تا بدین واسطه بتوانید فوراً گواهینامه full-G را اخذ کنید. با گذراندن بخشی از برنامه گواهینامه رانندگی دانش آموختگان مثل G2 هم می توانید برای مراحلی که در راستا رانندگی در انتاریو طی می کنید، گواهی دریافت کنید.

1.2 بیمه خودرو

پیش از اینکه بتوانید در انتاریو برای بیمه خودرو اقدام کنید، باید گواهینامه رانندگی داشته باشید. برای بیمه خودرو به موارد ذیل احتیاج دارید:

  • شماره گواهینامه رانندگی هر یک از اعضای خانواده که از خودرو استفاده می نمایند.
  • نوع، ساخت، مدل، مسافت طی شده و شماره ثبت خودرویی که می خواهید آن را بیمه کنید.
  • گواهیِ کامل هر نوع آموزش رانندگی یا رانندگی ایمن در سه سال گذشته (این مورد اختیاری بوده و فقط برای این است که هزینه تمام شده تان کمتر شود).

شما همچنین می توانید سوابق قبلی رانندگی تان در کانادا را ارائه کنید (سوابق تجربه رانندگی در خارج از کانادا لحاظ نمی شوند). شهروندان کانادایی که دارای بیمه نامه های قبلی هستند می توانند آن ها را با اخذ نامه های رسمی از شرکت های مربوطه برای ثبتِ در سوابق به عنوان تجارب کارآمد رانندگی ارائه دهند اما به عنوان کسی که اخیراً به کانادا مهاجرت نموده اید، طبعاً فاقد چنین تجارب و سوابقی هستید و در نتیجه نمی توانید از این مورد بهره ای ببرید.

1.3. ثبت خودرو

برای اتمام فرایند مالکیت قانونی هرگونه وسیله نقلیه ای که می خرید، باید آن را رسماً در انتاریو ثبت کنید. برای ثبت رسمی خودرو به موارد ذیل احتیاج خواهید داشت:

  • گواهینامه رانندگی و شماره شناسایی 15 رقمی آن.
  • گواهی بیمه نامه معتبر و قانونی
  • گواهی حق فروش و مالکیت
  • برگه رسمی شماره پلاک

اگر خودرو را از یک نمایندگی فروش می خرید آن ها معمولاً خودشان عملیات ثبت و بایگانی را برایتان انجام می دهند. اما اگر خودرو را از یک دلال یا فروشنده خصوصی می خرید باید بسته اطلاعاتی وسیله نقلیه، گواهی استانداردهای ایمنی و گواهی تست عدم آلایندگی آن را نیز جهت ثبت داشته باشید.

گام 2: خودروی تازه بخرم یا دسته دوم؟

وقتی در خصوص خودرویی که قصد خرید آن را دارید، حرف می زنید، عظیم ترین مسئله ای که باید به آن توجه کنید این است که یک خودروی جدید بخرید یا یک خودروی مستعمل و دست دوم؟ هر یک از این دو انتخاب مزایا و معایب خاص خودش را دارد که در اینجا به آن ها اشاره می کنیم.

معیارها خودروی تازه خودروی مستعمل
قیمتخرید آن ها گران تر استقیمت خرید مقرون به صرفه تری دارند
شرایط پرداختمی توانند اجاره شوند، قسطی و یا به صورت یکجا خریداری شوند.قابل اجاره نیستند، امکان کمتری برای پرداخت قسطی وجود دارد اما به دلیل قیمت مناسب تر، آسان تر می توان پول آن را یکجا پرداخت کرد.
ضمانتهمراه ضمانت ها و استانداردهای جدید هستند؛ از این رو نقص ها و هزینه های نگه داری، تحت پوشش قرار می گیرند.اگر از قبل دارای ضمانت نباشند، مجبورید برای این امر پول پرداخت کنید.
شرایطشرایط جدید برند و هرگونه نقص آن تحت ضمانت قرار دارند.احتمالاً از سابقه کامل خودرو، فرسودگی ها، پارگی ها و مسائل فنی آن اطلاعات زیادی نخواهید داشت.
مرجع خریدفقط از نمایندگیاز نمایندگی یا فروشنده خصوصی
ویژگی هاجدیدترین ویژگی ها، امکانات، فناوری ها و ایمنیویژگی، امکانات، فناوری و ایمنی قدیمی تر
تخفیف هامی توان از نمایندگی تخفیف گرفتقیمت از سوی فروشنده معین می شود

برای شهروندان کانادا که به تازگی به انتاریو مهاجرت نموده اند، مزایای خودروی جدید با قیمت بالاتر آن همراه است. تخفیفات، خرید قسطی یا اجاره ممکن است باعث شود که مدیریت بیشتری روی پرداخت هزینه اتومبیل داشته باشید اما بیشتر مهاجرین تازه وارد به دلایل اقتصادی برای یک یا دو سال امکان اخذ وام یا اجاره ندارند. آسان تر این است که برای آغاز، یک خودروی دسته دومِ ارزان تر را خریداری کنید تا فعلاً وسیله ای برای رانندگی داشته باشید و زمانی برسد که برای خرید یک خودروی جدید استطاعت اقتصادی پیدا کنید.

گام 3: چه فرقی میان نمایندگی ها و فروشندگان خصوصی وجود دارد؟

دو مرجع اصلی در انتاریو وجود دارند که شما به واسطه آن ها می توانید اتومبیل بخرید: یا از یک نمایندگی و یا از فردی که به عنوان فروشنده خصوصی فعالیت می نماید. اگر قصد خرید اتومبیل نو دارید، فقط می توانید آن را از یک نمایندگی خریداری کنید. اما برای خرید یک اتومبیل دسته دوم می توانید هم به وسیله نمایندگی و هم به وسیله یک فروشنده خصوصی اقدام کنید. در اینجا نحوه عملکرد هر یک از این دو را شرح می دهیم.

3.1 نمایندگی

وقتی از یک نمایندگی ماشین می خرید، با فرایندی پیچیده درگیر خواهید شد. در این حالت شما به جای یک فرد با یک بیزنس سروکار دارید. به این معنی که مایل اند خودرو را طوری بفروشند که به حداقل میزان معین از سود دست یابند. در اینجا به عوامل خاص و منحصربه فردی اشاره می کنیم که به واسطه آن ها با یک نمایندگی سروکار خواهید داشت:

  • قیمت گذاری: قیمت پیشنهادی شرکت تولیدنماینده (MSRP)، قیمت برچسب، قیمت گذاری صورت حساب، قیمت تمام شده، هزینه ها، اقتصادیات و نظایر این ها.
  • تأمین اقتصادی: اجاره ها و وام هایی که بر اساس اعتبار اقتصادی شما معین می شوند.
  • انتخاب: نمایندگی ها انواع زیادی از وسیله های نقلیه (نو یا دسته دو، برندها و مدل های مختلف و …) را جهت عرضه در اختیار دارند که می توان از میان آن ها انتخاب کرد که این امر به شما امکان آنالیز بیشتری می دهد.
  • جنس دسته دوم و معتبر و دارای ضمانت: خودروی دست دومی که از یک نمایندگی می خرید علی رغم قیمت بالاتر، به دلیل مدارک مستند و کامل از کیفیت و قابلیت اطمینان بیشتر برخوردارند.

مذاکره عنصری است که هنگام تصمیم گیری در خصوص قیمت نهایی و شرایط خرید از یک نمایندگی، می توانید از آن بهره مند شوید؛ ویژگی که در خرید ماشین از یک فروشنده خصوصی وجود ندارد. در اینجا شما فقط در خصوص قیمت فروش مذاکره نمی کنید، بلکه می توانید هر موضوع دیگری مثل نحوه پرداخت، ضمانت، طرح های حفاظتی و سایر هزینه ها و شرایط اضافی را نیز به هنگام خرید از نمایندگی، مورد مذاکره قرار دهید.

3.2 فروشندگان خصوصی

شما از یک فروشنده خصوصی فقط می توانید ماشین دست دوم بخرید و در اینجا با فردی سروکار دارید که ماشین را به هر قیمتی که خودش بخواهد می فروشد. فروشندگان خصوصی مایل اند که ماشین خود را به بالاترین قیمتی که امکانش باشد بفروشند اما ازآنجایی که در ارتباط با موضوع سود (مثل حوزه بیزنس) نگران نیستند، این فرایند نسبت به فرایند خرید از نمایندگی ها رسمیت کمتری دارد. در اینجا به موارد خاص و منحصربه فرد مربوط به خرید از یک فروشنده خصوصی اشاره می شود:

  • شرایط: شما ماشینی را می خرید که صاحب آن تصمیم به فروشش گرفته؛ خوب یا بد!
  • آنالیز: زمان خرید ماشین از یک فروشنده خصوصی، آنالیز دقیق و مناسب آن نسبت به زمان خرید از یک نمایندگی اهمیت بیشتری دارد.
  • خرید: شما ماشین را تماماً و به صورت نقد خواهید خرید و توصیه می شود که برای کاهش احتمال کلاه برداری این معامله را در یک بانک انجام دهید.
  • تست ها: چنانچه فروشنده شخصی، گواهی معتبری از تست های ایمنی و عدم آلایندگی ماشین ارائه ندهد، شما بابت این موارد ناچار به پرداخت هزینه هستید.

به خاطر داشته باشید که فروشندگان خصوصی ماشینی را می فروشند که خودشان صاحب آن بوده اند و می خواهند پولی بیشتر ازآنچه می توانستند از معامله با یک نمایندگی به جیب بزنند، به دست بیاورند. در اینجا چون کسب وکاری وجود ندارد آن ها نیز نسبت به مقوله سود نگرانی ندارند بنابراین ممکن است بتوانید معامله بهتری داشته باشید اما درعین حال این را هم بدانید که برخلاف نمایندگی ها، شهرت و خوش نامی در فروش برای آن ها چندان مهم نیست و از این رو ممکن است نسبت به افشای مسائل و عیوب ماشین تمایل کمتری داشته باشند.

گام 4: اجاره یا وام چگونه عمل می نمایند؟

زمانی که یک وسیله نقلیه جدید می خرید، راه های مختلفی برای پرداخت هزینه های آن دارید. می توانید آن را اجاره کنید، می توانید آن را با وام پرداخت کنید و یا می توانید وسیله را یکجا و به صورت نقدی خریداری نمایید. راه آخر، ساده و روشن است اما اجاره یا اخذ وام پیچیدگی های بیشتری دارند. در اینجا به شرح این دو مورد می پردازیم:

4.1 اعتبار

برای جلب موافقت جهت اخذ وام یا اجاره به امتیاز اعتباری خوب و کافی احتیاج دارید. امتیاز اعتباری اساساً میزانی از قابلیت اعتماد شما نزد بانک ها و سایر مؤسسات قرض دهنده پول است؛ یعنی قابلیت اعتماد شما در توانایی بازپرداخت پولی که به شما وام داده اند.

به عنوان مهاجری که جدیداً به کانادا آمده اید، فاقد تاریخچه اعتبار هستید و از این رو اخذ وام یا اجاره های بالا برای خرید یک وسیله نقلیه امری سخت است زیرا مؤسسات قرض دهنده پول شما را به چشم یک غریبه و یک سوژه پُر ریسک می بینند. راه هایی وجود دارند که به واسطه آن ها می توانید در اسرع وقت برای خودتان امتیاز اعتباری ایجاد کنید که بعضی از مهم ترین آن ها عبارت اند از:

  • کارت های اعتباری امن: این کارت ها راهی مطمئن برای ایجاد نخستین سابقه اعتباری تان به عنوان یک فرد قابل اعتماد هستند.
  • پرداخت های صورتحساب: همواره صورت حساب های عادی مثل اجاره، انرژی، تلفن و … را به طور کامل و سروقت پرداخت کنید.
  • وام های کوچک تر: وام ها و کارت های اعتباری کوچک تر بگیرید و نسبت به بازپرداخت آن ها به طور کامل و سروقت اقدام کنید.

بااین حال، حتی اگر همه این کارها را هم با هدف ایجاد یک سابقه اعتباری خوب به درستی انجام دهید باز هم برای کسب امتیاز اعتباری کافی برای تأمین اقتصادی خرید خودرو بیش از یک سال زمان می برد. اگر نمی توانید این مدت را منتظر بمانید، می توانید چند هزار دلار پس انداز نموده و یک ماشین قدیمی دسته دوم را به صورت نقدی بخرید تا زمانی که بتوانید موافقت های لازم را برای تأمین اقتصادی خرید یک خودروی جدید و بهتر به دست آورید.

4.2 وام ها

وام خودرو متداول ترین روشی است که کانادایی ها برای خرید یک ماشین جدید از آن استفاده می نمایند. فرض کنید که می خواهید ماشینی را با قیمت 20 هزار دلار خریداری کنید اما فقط 4 هزار دلار در حساب خود دارید. شما این 4 هزار دلار را به عنوان پیش پرداخت می پردازید و برای 16 هزار دلار به جامانده وام می گیرید. در اینجا نحوه بازپرداخت یک وام را تشریح می کنیم:

  • مدت: وام های طولانی تر به معنای پرداخت های ماهانه کمتر است اما مجموع بهره ای که طی مدت بازپرداخت می پردازید، بیشتر می شود.
  • نرخ بهره: این نرخ به امتیاز اعتباری و مدت وام بستگی دارد.
  • تخفیفات: گاهی تولیدنمایندگان برای مقادیر کمتری از وام، تخفیفات ویژه ای را در مقایسه با شرایط معمولی ارائه می نمایند.

میانگین مدت وام ها 5 سال است هرچند که شما می توانید با هدف ذخیره پولتان و عدم پرداخت بهره های بیشتر ماهیانه، زودتر نسبت به بازپرداخت آن اقدام کنید. زمانی که وامی را برای خرید خودروی جدید دریافت می کنید، مالک آن خودرو شده اید و می توانید بدون محدودیت یا مجازات، هر کاری که بخواهید در ارتباط با آن انجام دهید.

4.3 اجاره ها

زمانی که خودروی جدیدی کرایه می کنید، در واقع مالک آن نشده اید. بلکه اساساً آن را از نمایندگی اجاره نموده اید. اجاره ها معمولاً در مقایسه با وام ها کوتاه مدت تر هستند اما با سرانجام یافتن زمان اجاره باید یا خودرو را بخرید یا از آن صرف نظر کنید. چنانچه آن را نخواهید، به نمایندگی باز می شود و شما مجبور به اجاره یا خرید ماشین دیگری هستید. پرداخت های ماهانه بابت اجاره یک خودرو معمولاً کمتر از بازپرداخت های یک وام برای خرید همان خودرو است که این یک مزیت عظیم برای اجاره محسوب می شود. به این دلیل که به جای پرداخت همه پول یک خودرو تنها میزانی از هزینه آن را پرداخت می کنید که در طول مدت اجاره از ارزش اولیه آن کم شده است. در اینجا نحوه عملکرد اجاره را شرح می دهیم:

  • شما یک خودروی جدید را با قیمت 20 هزار دلار اجاره می کنید.
  • در سرانجام سال سوم اجاره، خودرو 12 هزار دلار می ارزد.
  • پرداخت ماهیانه اجاره، فقط آن 8 هزار دلاری را پوشش می دهد که خودرو در طی این سه سال، از ارزشش کم شده است.

فاکتورهای دیگری نیز در ارتباط با نحوه اجاره خودرو وجود دارند که از این میان می توان به مواردی مثل بهره، طول مدت اجاره و شرایط دیگری مثل محدودیت مسافت سالانه (به کیلومتر) اشاره نمود که در خصوص آن ها مذاکره می کنید.

گام 5: آیا برنامه هایی وجود دارند که به کانادایی های تازه وارد در خرید یک خودرو یاری نمایند؟

خبر خوب این است که بانک های کانادایی و تولیدنمایندگان خودرو مسائلی را که تازه واردهای کانادا در خرید خودرو با آن ها روبرو هستند کاملاً درک می نمایند که این امر به آن ها یاری می نماید تا در زندگی و کار جدیدشان تثبیت شوند. بانک هایی مثل Royal Bank of Canada (RBC) و یا Scotiabank طرح هایی دارند که به کانادایی های تازه وارد که فاقد سابقه اعتباری هستند یاری می نمایند که وام بگیرند. مسئله ای که در ارتباط با این طرح ها مطرح می شود این است که محدودنماینده تر هستند یعنی حدبیشتر مبلغ وام آن ها کمتر از حالت عادی است؛ همچنین پیش پرداخت های نقدی بیشتری لازم دارند و یا نرخ بهره آن ها بالاتر است. درهرصورت اگر این طرح ها یکی از معدود انتخاب های شما باشد ممکن است به دردتان بخورند. تقریباً همه تولیدنمایندگان وسایل نقلیه در کانادا که خودروهای جدید می فروشند نوعی از تخفیف یا مشوق های اقتصادی را برای کانادایی های تازه وارد یا افرادی که برای اولین بار قصد خرید خودرو دارند، قائل می شوند. شما می توانید گستره ای شامل 500 تا 1000 دلار را بابت خرید وسیله نقلیه مدنظرتان از تولیدنمایندگان تخفیف بگیرید یا اینکه آن ها راهکارهای تأمین اقتصادی ویژه ای مثل بانک ها را ارائه می دهند که اخذ وام را برای شما آسان تر می نماید.

سخن آخر

مهاجرت به یک کشور جدید، فرایندی بسیار پیچیده است و کوشش برای آگاهی از چیزهایی که برای خرید یک ماشین به آن ها احتیاج دارید خودش بر این میزان از پیچیدگی می افزاید. بسته به شرایط دقیقتان ممکن است برای بیشتر تازه واردین ایالت انتاریو خرید یک خودرو زمان خیلی زیادی طول نکشد اما به هرحال مقداری زمان می برد. امیدواریم ک این راهنما شما را آماده پیمودن هر یک از گام های این راستا کند تا بتوانید کل فرایند خرید خودرو را در زودترین زمان ممکن به سرانجام برسانید.

اخذ گواهینامه رانندگی در انتاریو

بهترین راه های مهاجرت به کانادا

منبع: ویزا موندیال
انتشار: 30 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1129

به "راهنمای خرید خودرو در کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید خودرو در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید