محوطه باستانی سبزوار، راه رونق گردشگری

به گزارش تور ایران، سحر وحدت- خراسان رضوی - خبرنگار: تپه دامغانی سبزوار یا همان محوطه باستانی سبزوار، یکی از ارزشمندترین محوطه های تاریخی در کشور است که کاوش های اجرا شده در آن نشان از سکونت های گسترده در طول حدود 5 هزار سال پیش دارد.

محوطه باستانی سبزوار، راه رونق گردشگری

با وبسایت گردشگری تریپ ادوایزر همراه باشید.

وسعت این پشته باستانی 110 هکتار است. این محوطه که در موقعیت ویژه محور سبزوار- مشهد واقع شده، می تواند با تبدیل شدن به سایت موزه، اقتصاد فرهنگی را برای شهرستان به ارمغان آورد که این موضوع افزایش میزان ورود گردشگران علمی و تاریخی به شهرستان را نیز به همراه خواهد داشت. پس از انجام کاوش هایی در گذشته بر روی این پشته باستانی، این بنا در حال حاضر منتظر تایید طرح راهبردی و توضیح خدمات است. با تصویب این طرح به صورت خاص، اقداماتی که باید در تپه انجام شود و نقش هر نهاد به روشنی معین می شود و می توان به آینده درخشان و تبدیل شدن آن به سایت موزه و درنهایت افزایش اقتصاد فرهنگی و افزایش ورود گردشگر به شهرستان، امیدوار بود.

  • طرح راهبردی تپه در انتظار تایید شورای فنی

طرح راهبردی و توضیح خدمات تپه دامغانی توسط مسئول محوطه های باستانی اداره کل میراث فرهنگی استان نوشته و برای انجام مطالعات به دانشگاه حکیم سبزواری ابلاغ شد. مدیر پروژه مطالعات راهبردی تپه دامغانی سبزوار می گوید: حدود یک سال گذشته این کار شروع شد و دانشگاه آن را به خاتمه رساند و طی هفته های آینده این طرح در شورای فنی استان دفاع و در نهایت مصوب خواهد شد. محمودرضا سلیمانی می افزاید: اگر طرح راهبردی مورد تایید شورای فنی قرار گیرد و درنهایت توسط وزارت خانه نیز تایید شود، اتفاقات خوبی در این بنای تاریخی رخ می دهد و تمام مسئولان و دلسوزان به یک راهکار مشترک خواهند رسید و اقدامات مطلوبی برای نجات این اثر تاریخی انجام خواهد شد.

وی ادامه می دهد: طرح راهبردی شامل 3 مرحله 5 ساله است. 5 سال اول تملک و اقدامات مقدماتی انجام می شود، 5 سال دوم کاوش ها و شناخت بیشتر محوطه و در نهایت در 5 سال سوم ایجاد ارتباط محوطه با جامعه بومی، ملی و بین المللی انجام می شود. به گفته مدیر پروژه مطالعات راهبردی تپه دامغانی سبزوار، در خلال این جریان کارگروه توسعه محافظت محور تپه باستانی سبزوار به پیشنهاد دانشگاه حکیم سبزواری تشکیل شد. سلیمانی می گوید: این کارگروه با حضور فرمانداری، شهرداری، راه و شهرسازی، نیروی انتظامی، میراث فرهنگی، اتاق اصناف و دانشگاه حکیم به عنوان دبیر شروع به کار نموده است.

وی اضافه می نماید: با راه اندازی این کارگروه به دنبال درگیر شدن تمامی نهادها و ارگان های مرتبط برای نجات بخشی کامل تپه دامغانی هستیم. این کارگروه یک پشتوانه سازمانی، نهادی اداری، دولتی و مردمی برای محوطه باستانی دامغانی هاست. مدیر پروژه مطالعات راهبردی تپه دامغانی سبزوار می افزاید: در حوزه ایجاد سایت موزه نیز مطالعاتی در خصوص محوطه باستانی طی چند سال گذشته انجام شد و برای وزارت میراث فرهنگی معین شد که این محوطه حائز اهمیت است و قابلیت تبدیل شدن به سایت موزه را دارد. سلیمانی ادامه می دهد: امیدواریم با شروع فعالیت کارگروه توسعه حفاظت محور محوطه باستانی دامغانی ها توجه نهادهای دولتی و مردمی را به جریان محوطه باستانی جلب کنیم. این محوطه ارزش های زیادی به لحاظ مواد فرهنگی دارد.

به گفته وی، بر اساس اشیای به دست آمده از کاوش در این محوطه می توان گفت که این تپه به هزاره دوم تا سوم پیش از میلاد باز می شود. مدیر پروژه مطالعات راهبردی تپه دامغانی سبزوار معتقد است ارگان های مردمی و دولتی باید کوشش نمایند که یک اتفاق خوب در این محوطه باستانی رخ بدهد و شاهد ایجاد اقتصاد فرهنگی در شهرستان باشیم. با ایجاد این نوع اقتصاد در شهرستان می توان شاهد رونق گردشگری بود، زیرا مولفه مهم و اصلی در جذب گردشگر و رونق گردشگری اقتصاد فرهنگی است که در حال حاضر شهرستان در این حوزه ضعیف است.

  • سایت موزه باستان شناسی در تپه دامغانی

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سبزوار می گوید: در تپه دامغانی ما 2 رویکرد شامل حفاظتی و گردشگری داریم. سیدرضا حسینی با بیان این که در آینده این مکان می تواند به عنوان یک سایت موزه باستان شناسی معرفی و احداث شود، می افزاید: این اثر تاریخی می تواند اطلاعات و کاوش های جدیدی برای مردم داشته باشد. وی قرار دریافت تپه دامغانی در محدوده خدمات شهری را یک آسیب می داند و از آن به عنوان یک عامل خطر یاد می نماید. حسینی با بیان این که اقداماتی در راستای حفاظت، معین حریم، تدقیق عرصه و ارائه ضوابط در طی یک سال اخیر برای این اثر تاریخی صورت گرفته است، عنوان می نماید: پس از تهیه طرح و ضوابط توسط مشاور، درحال حاضر طرح نهایی در مرحله تصویب و ابلاغ است.

وی ادامه می دهد: ضوابط، حریم دقیق و نقشه برداری توسط مشاور تهیه و معین شده است. به گفته سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سبزوار، پس از ابلاغ طرح نهایی با توجه به حدس ها و اطلاعات مشاوران گذشته، نهادهای مرتبط باید طبق ضوابط معین شده عمل نمایند و در غیر این صورت برخورد قانونی انجام می شود.

حسینی با بیان این که قراردادی با موضوع طرح راهبردی محوطه باستانی تپه دامغانی سبزوار با دانشگاه حکیم سبزواری منعقد شده است، می گوید: این طرح توسط کارگروه های مختلف آنالیز و مصوب خواهد شد و درنهایت افراد مرتبط اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی موظف به عمل براساس این طرح هستند. وی می افزاید: هدف از این طرح سوق دادن جنبه حفاظتی به سمت احداث سایت موزه باستان شناسی است. حسینی با اشاره به قرار دریافت این اثر تاریخی در محور سبزوار- مشهد عنوان می نماید: این یک فرصت بسیار مناسب در راستای معرفی این تپه باستانی و جذب گردشگر است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 596

به "محوطه باستانی سبزوار، راه رونق گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محوطه باستانی سبزوار، راه رونق گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید