مغز انسان 12 ساعت در آزمایشگاه زنده ماند

به گزارش تور ایران، به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی میل، این دستاورد به تحقیقات درباره کشف داروها و درمان هایی برای بیماری های مرگبار یاری می نماید.

مغز انسان 12 ساعت در آزمایشگاه زنده ماند

گروهی از محققان به رهبری اما لوئیس لوت از دانشگاه کوپنهاگ، تکه ای از بافت کورتکس مغز یک بیمار را جدا و به سرعت فرایندی نوین برای زنده نگه داشتن آن را شروع کردند.

در این پژوهش محققان نخست بافت را خنک نگه داشتند و آن را در معرض اکسیژن قرار دادند تا به این ترتیب سلول ها زنده بمانند. در مرحله بعد قطعه کوچک مغز در ترکیبی از یون ها و مواد معدنی قرار داده شد که در مایع نخاعی انسان وجود دارد.

لوت در بیانیه ای بیان کرد او و همکارانش توانسته اند بافت مغز را به مدت 12 ساعت زنده نگه دارند. به این ترتیب با یاری چنین روشی می توان پژوهش ها و آزمایش هایی انجام داد که تا به امروز فقط با استفاده از حیوانات ممکن بود.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: پژوهش روی موش ها در مقایسه با انسان ها مانند آن است که با نگاه کردن به یک موبایل نوکیا 3310 سعی کنیم آیفون را تعمیر کنیم. عملکردهای اصلی بافت مغز موش و انسان یکسان است. اما مغز انسان پیچیدگی بیشتری دارد. می دانیم تفاوت هایی در نوع سلول ها و ظاهر بعضی گیرنده ها وجود دارد. بنابراین آزمایش مستقیم روی بافت مغز انسان یک فرصت خارق العاده است.

پژوهش نخست روی ارتباطات تقویت شده با دوپامین میان نورون (یاخته عصبی) در موش ها و انسان ها متمرکز بود. این پژوهش نشان داد انتقال دهنده عصبی مرتبط با پاداش رابطه میان نورون ها در مغز انسان را تقویت می نمایند.

به گفته لوت اطلاع از این امر به توسعه درمان های نوی یاری می نماید.

پژوهشگران اکنون مشغول توسعه روشی هستند تا تکه های کوچک مغز را تا 10 روز زنده نگه دارند.

به گفته لوث، دانستن این موضوع می تواند به توسعه درمان های نو منجر گردد.

لوث در ادامه گفت: نتایج حاصل از این مطالعه به ما این فرصت را داد تا دریابیم که دوپامین نقش متفاوتی در انسان و موش ایفا می نماید.

دوپامین یک ترکیب آلی از خانواده کاتکولامین ها و فنتیل آمین ها است که نقش حیاتی در بدن و مغز دارد. دوپامین از پیش سازهایش در مغز و کلیه سنتز و بعلاوه در بیشتر گیاهان و جانوران سنتز می گردد. دوپامین در مغز نقش پیامرسان عصبی و در خون نقش هورمونی دارد، این هورمون به صورت عمده در وزیکول های نورون های دوپامینرژیک و بعلاوه در غدد آدرنال ذخیره می گردد.

این گروه تحقیقاتی در حال حاضر روی روشی کار می نمایند که بتوانند برش های کوچک مغز را تا 10 روز زنده نگه دارند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 دی 1400 بروزرسانی: 11 دی 1400 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2055

به "مغز انسان 12 ساعت در آزمایشگاه زنده ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مغز انسان 12 ساعت در آزمایشگاه زنده ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید