معرفی جنگل های مازندران مناسب برای ماجراجویی، عکس

به گزارش تور ایران، جنگل های مازندران آب وهوای معتدل شرجی دارند و رطوبت خود را از دریای خزر می گیرند. البته رشته کوه البرز هم مانع عبور این رطوبت به نواحی مرکزی کشور می شود و کمک می کند تا این جنگل ها همیشه مرطوب بمانند.

معرفی جنگل های مازندران مناسب برای ماجراجویی، عکس

جنگل های مازندران تنها به درخت و دشت های سرسبز محدود نشده اند و در اطراف آن ها جاذبه های دیگری چون دریاچه ها، روستاها و ییلاقات بکر و کوه های مرتفع هم دیده می گردد.

بهترین زمان برای دیدار از جنگل های مازندران، از اوایل اردیبهشت تا اواخر آذر است. این شما و این جنگل های زیبای مازندران.در این مطلب جنگلهای مازندران مناسب برای ماجراجویی را معرفی می کنیم . با ما همراه باشید .

جنگل تنگ دار نوشهر

جنگل تنگ دار نوشهر به آمازون ایران معروف است. در این تنگه بکر تنها صدایی که به گوش می رسد، صدای آب و پرندگان است. جنگل تنگ دار خانه رودی خروشان است که از وسط آن می گذرد. اگر می خواهید تا به اول تنگه برسید، باید در ابتدا حدود 400 متر را در آب پیاده روی کنید. جریان آب در ابتدا ملایم است، اما سپس تند می گردد و تا زانوهای شما بالا می آید. عمق آب در برخی نقاط تنگه زیاد می گردد، بنابراین اگر شنا بلد نیستید، حتما با کمک جلیقه نجات و طناب از قسمت های عمیق تر عبور کنید.

این جنگل در روستای کُشک سرا، فرصت خوبی برای طبیعت گردی و درعین حال رودخانه نوردی است. در بخش هایی از رودخانه، تنه هایی از درختان شکسته قرار گرفته است که شما باید برای ادامه جهت، از رو یا زیر آن ها عبور کنید. رفتن به عمق این جنگل در امتداد رودخانه، به شما حس قدم گذاشتن در آمازون را می دهد.

آدرس: مازندران، نوشهر، روستای کُشک سرا، جهت معدن، جهت رودخانه به طرف جنگل

جنگل لاجیم

جنگل لاجیم در منطقه سوادکوه، به خاطر آب وهوای مرطوب آن، پوشش گیاهی سرسبز و متنوعی دارد. ازآنجایی که لاجیم توانسته در خلال یخبندان بزرگ در سال های دور دوام بیاورد، حالا درختان کهن سال فراوانی در آن به چشم می خورد.جنگل لاجیم در نزدیکی روستایی به همین نام در شهرستان سوادکوه و 30 کیلومتری شمال شرقی پل سفید واقع شده است. اگر روزی به این روستا آمدید تا به جنگل لاجیم بروید، بدانید که اطراف آن هم جاذبه های فراوان دیگری همچون برج لاجیم وجود دارد. لاجیم از شمال به جنگل لاجیم، از شرق به جنگل های آچو، از جنوب به جنگل و روستاهای اتو و پیر نعیم و از غرب به سوخته سرا وصل می گردد.ازآنجایی که جنگل لاجیم در بالای کوه قرار گرفته است، حیوانات وحشی همچون روباه در بعدازظهرها در اطراف آن به چشم می خورند. آرامش لاجیم شما را غرق در بهشتی بی نظیر می کند که در آن خبری از سروصدای زندگی شهری نیست.

آدرس: مازندران، ساری، روستای لاجیم، جنگل لاجیم

جنگل دالخانی

جنگل دالخانی در نزدیکی های رامسر، به دالان بهشت معروف است. دالخانی تنها 30 کیلومتر با رامسر فاصله دارد و شما فرصت خوبی خواهید یافت تا از ییلاقات تماشایی آن دیدن کنید. دالخانی 800 متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است و از بکرترین جنگل های مازندران محسوب می گردد. بهترین زمان برای رفتن به دالخانی، صبح زود و بازگشت در انتهای روز است.مه سراسر جنگل دالخانی را پوشانده و صحنه هایی سورئال پدید می آورد. قدم زدن و پیمایش در جنگلی که همه جای آن را مه گرفته، حقیقتا لذت بخش است.

از ویژگی های خوب جنگل دالخانی، وجود کارکنانی است که وظیفه نظافت جنگل را بر عهده دارند. اگر این جنگل از چشم شما کاملا تمیز به نظر می رسد، به خاطر وجود همین افراد است. در ابتدای جهت ورودی به جنگل، مبلغی از شما دریافت می گردد که به همین کارکنان اختصاص می یابد.اگرچه هوای تابستان در سراسر خطه شمالی ایران گرم و شرجی است، اما دالخانی همچنان خنک بوده و پناهگاه خوبی برای فرار از گرمای طاقت فرسای منطقه است. اگر قصد سفر به دالخانی در فصل سرما را دارید، حتما با خود لباس گرم، پتو و فلاسک آب جوش به همراه بیاورید.

آدرس: مازندران، رامسر، 7 کیلومتر بعد از خروجی آسفالته جاده رامسر به تنکابن، جاده هریس به سمت دالخانی

جنگل دو هزار

شهر تنکابن میزبان برخی از زیباترین جنگل های مازندران است و یکی از جنگل هایی که حتما باید از آن دیدن کنید، جنگل دو هزار است. ازآنجایی که رطوبت هوا در این منطقه بسیار زیاد است، بهتر است تا در حدفاصل ماه های شهریور تا آذر (به دلیل خنکی هوا) به جنگل نوردی در دو هزار بروید. دو هزار طبیعی بکر دارد و تنها صدایی که در آن شنیده می گردد، صدای پرندگان و رودخانه های اطراف است.جنگل دو هزار به کوه سیالان وصل است و بسکمک از کوهنوردان در قالب گروه های حرفه ای برای صعود به این قله، راهی اینجا می شوند. اگر شما هم سودای صعود به قله سیالان را در سر دارید، حتما با یک راهنما و تیمی حرفه ای راهی شوید؛ زیرا وقتی که به ارتفاعات بالاتر می رسید، به دلیل کمبود اکسیژن با تنگی نفس روبرو می شوید. پس، در صورت حرفه ای نبودن، فکر صعود انفرادی را از سرتان خارج کنید. جهت فتح این قله از میان جنگل های انبوه دو هزار می گذرد و حدود 5 ساعت طول می کشد.

یکی دیگر از جاذبه های جنگل دو هزار، رودخانه آن است که مسافران برای تفریح در ایام گرم سال در کناره های آن اُتراق می کنند. جدا از تمامی جاذبه های گفته شده در جنگل دو هزار، بسکمک از مسافران به عشق جاده دو هزار پا به این منطقه می گذارند. این جاده پیچ درپیچ در دل جنگل ادامه داشته و شما را به ارتفاعات بالا می رساند. در ارتفاعات بالاتر مه به قدری غلیظ می گردد که فقط می توانید چند متر جلوتر را با کمک مه شکن های خودرو ببینید.

آدرس: مازندران، تنکابن، خرم آباد، جنگل دو هزار

جنگل سه هزار

وقتی که اسم جنگل دو هزار به میان می آید، چیزی که پس از آن به ذهن همه خطور می کند، نام جنگل سه هزار است. سه هزار در شهرستان تنکابن، یکی از زیباترین جنگل های مازندران محسوب می گردد. سه هزار آمیخته ای از چشم اندازهای زیبا، جنگل های مرتفع، رودخانه های خروشان، صدای پرندگان و طبیعتی بکر و رؤیایی است.یکی از جاذبه های اطراف جنگل سه هزار، آب معدنی شلف است که به دلیل داشتن املاح معدنی فراوان نظیر فسفر، منیزیم و پتاس، خواص درمانی دارد و بسکمک از افراد برای درمان بیماری های پوستی و دردهای مفصلی به آن مراجعه می کنند. پارک جنگلی چالدره، غار دانیال، آبشار فرهاد جوی و آب گرم معدنی فلک ده از دیگر جاذبه های اطراف جنگل سه هزار هستند.

آدرس: مازندران، تنکابن، خرم آباد، جاده سه هزار، جنگل سه هزار

جنگل اومال

اومال از جنگل های مازندران در بخش مرکزی شهرستان نکا است و در روستای پی رجه قرار گرفته است. طبیعت هزار رنگ جنگل اومال چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. وقتی که پا به این جنگل می گذارید، تنها صدایی که می شنوید، صدای پرندگان و وزش باد در لابه لای شاخه های درختان است.متأسفانه جنگل اومال در چند سال اخیر مورد تاخت وتاز شدید برای برداشت خاک زنده و قطع درختان قرار گرفته است. برداشت بی رویه خاک از این جنگل ها باعث شکل گیری گودال ها و چاله های عمیقی در سطح زمین شده و رشد درختان را کندتر کرده است. بااین حال دیدار از جنگل اومال، به خصوص در فصل پاییز، ارزش این را دارد که سری به شهرستان نکا در استان مازندران بزنید.

آدرس: مازندران، شهرستان نکا، روستای پی رجه

جنگل تیله کلار

جنگل تیله کلار یا تیله کنار از زیباترین جنگل های مازندران در سلمان شهر به حساب می آید. وقتی که در فصل بهار در تیله کلار قدم می زنید، مه غلیظ از لابه لای درختان حرکت کرده و با نم نم باران ادغام می گردد.وجود نهرهای زیبا در دل جنگل تیله کلار، زیبایی این منطقه را صدچندان کرده اند. البته جهت رسیدن به رودخانه کمی صعب العبور است و شما نمی توانید با خودروی شخصی تا لب رودخانه بروید. اگر روزی به این جنگل آمدید، حتما از دریاچه داریوک در نزدیکی آن نیز دیدن کنید و از مناظر بی نظیر آمیخته با مه غلیظ لذت ببرید.

آدرس: مازندران، سلمان شهر، جنگل تیله کلار

جنگل ارفع ده

جنگل ارفع ده در منطقه سوادکوه استان مازندران، یکی از جنگل های بکری است که حتما باید از آن دیدن کنید. طبیعت زیبای این اطراف به قدری سرزنده است که به ما حس بودن در بهشت را می دهد. مه غلیظ عنصر همیشگی این جنگل است که لابه لای درختان زیبا حرکت می کند.در جنگل ارفع ده انواع گیاهان و میوه های وحشی نظیر زالزالک، ته دونه، ازگل، خرمالوی وحشی، گوجه وحشی، زرشک و گلابی وحشی یافت می گردد. راش، افرا، توسکا، لازه و تل از جمله درختان مشهور در جنگل ارفع ده هستند. سفر به جنگل ارفع ده شما را به دل طبیعی بکر و وحشی می برد و تبدیل به یکی از خاطره انگیزترین سفرهایتان به شمال ایران می گردد.

شرایط آب وهوای جنگل ارفع ده در بهار، تابستان و پاییز مناسب جنگل نوردی است و دیدار از آن در فصل زمستان به شما توصیه نمی گردد. دلیل آن، بارش فراوان برف و باران در این منطقه و وجود مه بسیار غلیظ است. اگر کمی خوش شانس باشید، می توانید به هنگام قدم زدن در ارفع ده، حیوانات در حال بازیگوشی و یافتن غذا را مشاهده کنید. پس بهتر است دوربین عکاسی تان را با خود به همراه بیاورید.اگر کمی وقت اضافی آوردید، از غار اسپهبد خورشید و روستای کمر پشت در حوالی جنگل ارفع ده دیدن کنید.

آدرس: مازندران، شهرستان سوادکوه، شهر پل سفید، جنگل ارفع ده

جنگل الیمستان

جنگل مه آلود الیمستان در روستایی به همین نام در 52 کیلومتری شهرستان آمل قرار گرفته است. الیمستان به طبیعت بکر، مراتع سرسبز و درختان زیبا مشهور است. پس زمینه این جنگل انبوه با دشت های پر گل آن، قله زیبای دماوند است. هرکجای جنگل الیمستان ارزش تماشا دارد.نام الیمستان به این خاطر برای این جنگل انتخاب شده که اینجا محل رویش گیاهی به نام الیما است. این گیاه در فصل اردیبهشت شروع به روییدن در جنگل می کند. الیما شبیه به پیازچه است و در کنار رودخانه می روید. پس اگر روزی به جنگل الیمستان و کنار رودخانه های آن رفتید، چشمان خود را برای یافتن الیما تیز کنید.

جنگل الیمستان تنها به درختان سرسبز و انبوه آن خلاصه نمی گردد و مسافران برای پیک نیک، دیدار از نقش پای رستم، فتح قله الیمستان، زیارت امامزاده قاسم، دوچرخه سواری و سر زدن به روستای الیمستان به این منطقه می آیند. اگر بار اولتان است که به این جنگل می آیید، از راهنماهای محلی کمک بگیرید، چون که وجود مه غلیظ احتمال گم شدن شما را افزایش می دهد. به علاوه، از قلم نیاندازید که از خود چیزی جز ردپا به جا نگذارید و زباله هایتان را هم جمع آوری کنید.

آدرس: مازندران، 52 کیلومتری شهرستان آمل، روستای الیمستان

جنگل های راش سوادکوه

وقتی که از شهرستان سوادکوه وارد جاده فیروزکوه می شویم، در جهت خود به روستایی به نام سنگده می رسیم. شما در این روستا با یکی از زیباترین جنگل های مازندران و شمال ایران روبرو خواهید شد. جنگل های راش سوادکوه با درختان مرتفع آن، ابهتی بی نظیر دارند و فرصت خوبی به ما برای فرار از زندگی شهری و پناه بردن به دل طبیعت می دهند.جنگل راش سوادکوه منبع بزرگی از درخت راش در ارتفاعات کم شمال ایران محسوب می گردد و در نوع خود نادر است. گونه های کمیاب درخت راش نیز در این جنگل رشد می کنند. رودخانه ای که از دل جنگل راش سوادکوه گذر می کند، به زیبایی این جنگل افزوده است. وقتی که به عمق جنگل راش می رسید، صدای پرندگان، رودخانه و ریزش آب از آبشارهای اطراف، صدای غالب است. آبشار اوبن در دل جنگل راش قرار گرفته است. آب این آبشار از چشمه های بالادست تأمین می گردد و پس از عبور از وسط جنگل، درنهایت به رود تجن می ریزد.

بهترین زمان برای بازدید از جنگل راش سوادکوه در استان مازندران، اواخر اردیبهشت تا اوایل دی ماه است. جهت دسترسی به جنگل در فصل زمستان اندکی سخت می گردد و رفتن به عمق آن می تواند شما را به دردسر بیندازد.

آدرس: مازندران، شهرستان سوادکوه، جاده فیروزکوه، روستای سنگده، جنگل راش

جنگل های انجیلی مازندران

جنگل انجیلی در منطقه سواد کوه استان مازندران واقع شده است. ازآنجایی که این جنگل خانه شمار فراوانی از درختان بلندقامت و ستبر انجیلی است، به چنین نامی شهرت دارد. درختان انجیلی از گونه های منحصربه فردی هستند که تنها در نوار جنوبی دریای خزر رشد می کنند. ارتفاع این درختان به 25 متر هم می رسد. وقتی که در فصل پاییز به این جنگل بیایید، طیف وسیعی از رنگ ها به سوی چشمان شما هجوم می آورند. البته جنگل های انجیلی در تمامی فصل ها ازجمله بهار و تابستان هم زیبا هستند.یکی از جاذبه های مهم جنگل های انجیلی، آبشار زیبای وَلیلا است. این آبشار در عمق 2 کیلومتری جنگل انجیلی قرار گرفته است و جهت دسترسی به آن کمی پرشیب است؛ بنابراین بهتر است تا حتما با یک راهنمای محلی راهی آبشار ولیلا شوید. آبشار ارتفاع زیادی ندارد، اما در اطراف آن زیبایی موج می زند.

آدرس: مازندران، شهرستان سوادکوه، جاده فیروزکوه به سمت قائم شهر، روستای اتو

جنگل اروست

جنگل اروست در روستایی به همین نام در منطقه چهاردانگه در شهرستان ساری واقع شده است. این جنگل میزبان پوشش گیاهی متنوعی است و شما در آن با انواع درختان رایج این منطقه نظیر راش، افرا، توسکا و ممرز روبرو خواهید شد.نام جنگل اروست بیشتر تحت الشعاع چشمه های معروف باداب سورت در نزدیکی همین روستا قرار گرفته است و گردشگر کمتری از آن دیدن می کند؛ اما این جنگل هم زیبایی های خاص خودش را دارد. بااین حال، اگر روزی گذرتان به این جاذبه معروف و شناخته شده افتاد، سری هم به جنگل اروست بزنید و به دل طبیعت بروید.

آدرس: مازندران، ساری، جهت ساری به کیاسر، بعد از سه راه تلمادره، روستای اروست

جنگل های هیرکانی مازندران

وسعت بی انتهای جنگل های هیرکانی در شمال ایران، سبب شده است که بسکمک از مردم کشور این جنگل ها را به جنگل های شمال بشناسند. جنگل های هیرکانی بیشترین تراکم جنگلی در ایران را دارند. این جنگل ها در جنوب دریای خزر، بین ایران و آذربایجان، قرار گرفته اند و متعلق به دورانی کهن هستند. به گفته برخی، این جنگل ها به دوران دایناسورها تعلق دارند.

جنگل های هیرکانی در ایران از منطقه هیرکان در جمهوری آذربایجان شروع می شوند و با گذر از آستارا تا گرگان ادامه می یابند. جنگل های هیرکانی ایران زیستگاه حدود 300 گونه از پرندگان و 100 گونه از پستانداران هستند. حدود 150 گیاه بومی از نوع درختی و بوته ای نیز در این جنگل ها می روید. راش، بلوط، توسکا، نارون، شمشاد و زبان گنجشک از گونه های رایج درختی در این جنگل ها هستند. ویژگی منحصربه فرد این جنگل ها، وجود تراکم انبوه درختان راش در عرض 38 درجه جغرافیایی است. درختانی که گفته می گردد در عرض های جغرافیایی بیش از 40 درجه نمی رویند. جنگل ابر در استان سمنان نیز یکی از گونه های شگرف جنگل های هیرکانی در ایران است. نام جنگل های هیرکانی در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

آدرس: سراسر نواحی جنوبی دریای خزر

جنگل پلنگ دره

جنگل پلنگ دره در شیرگاهِ سوادکوه، جایی است که جنگل، رودخانه و آبشار به هم می پیوندند. شیرگاه تنها 3 ساعت با تهران فاصله دارد و فاصله جنگل پلنگ دره تا تهران هم 240 کیلومتر است. منطقه پلنگ دره یکی از زیباترین جنگل های مازندران را دارد. اگر در فصل گرم تابستان به جنگل پلنگ دره بیایید، می توانید یک رودخانه نوردی هیجان انگیز و خنک را تجربه کنید.صدای رودخانه در سراسر این جنگل شنیده می گردد. وقتی که جهت رودخانه را در پیش بگیرید، به آبشاری می رسید که فرصت خوبی برای آب تنی و خنک شدن در روزهای گرم تابستان است؛ بنابراین با خود یک دست لباس اضافی و یک جفت صندل به همراه بیاورید تا دیگر نگران خیس شدن لباس و کفشتان نباشید.

آدرس: مازندران، قائم شهر، جهت قائم شهر به فیروزکوه، شیرگاه

جنگل و مرداب زیبای قادیکلا

روستای قادیکلا از توابع شهرستان قائم شهر، به جنگل و مرداب زیبای آن مشهور است. این روستا که 2 کیلومترمربع مساحت دارد، بزرگ ترین روستای قائم شهر محسوب می گردد.جنگل قادیکلا در بخش جنوبی این روستا واقع شده است و شما می توانید در آن انواع درختان جنگلی و وحشی، تمشک زارهای فراوان و چشمه های کوچک آب سرد را بیابید. رودخانه سیاه رود از وسط جنگل قادیکلا می گذرد و صدای آب در همه جای این جنگل شنیده می گردد.مرداب قادیکلا یکی دیگر از جاذبه های مهم این روستا است. به هنگام رسیدن به مرداب قادیکلا با درختان بلند و ستبری روبرو می شوید که تنه آن ها از آب بیرون آمده و سر به فلک کشیده است. نیلوفر آبی نیز در سراسر سطح مرداب به چشم می خورد.اگر قصد اقامت در روستای قادیکلا را دارید، می توانید در یکی از خانه های اجاره ای آن مستقر شوید. البته شما می توانید در فصل های گرم تر سال، در اطراف این روستا چادر بزنید.

آدرس: مازندران، قائم شهر، روستای قادیکلا

جنگل لفور

جنگل لفور در جنوب شرقی شهرستان بابل قرار گرفته است. لفور مملو از درختان سر به فلک کشیده، آبشارهای بلند، چشمه سارها و رودها است و بسکمک از طبیعت گردان برای کمپ زدن به این جنگل می آیند.جنگل لفور بخشی از جنگل های هیرکانی در جنوب دریای خزر محسوب می گردد و به گفته زمین شناسان به دوران ژوراسیک تعلق دارد. قدمت جنگل لفور به 40 میلیون سال قبل بازمی گردد و در آن 80 گونه گیاهی به چشم می خورد.3 ساعت پیاده روی در عمق این جنگل، شما را به آبشار هفت آبشار می رساند. اینجا فرصت خوبی برای استراحت و کمی آب تنی است. جنگل لفور به مانند دیگر جنگل های معروف مازندران، امکانات رفاهی خوبی مانند سرویس بهداشتی ندارد. به علاوه به دلیل متراکم بودن آن، احتمال گم شدن شما در لفور زیاد است. پس اگر خودتان به تنهایی راهی جنگل لفور می شوید، حتما جهت حرکت خود را نشانه گذاری کنید یا اینکه از جی پی اس کمک بگیرید.

آدرس: مازندران، سوادکوه شمالی، روستای لفور

پارک جنگلی بابلکنار

پارک جنگلی بابل کنار با مساحت 760 هکتار، جزو محدوده جنگلی روستای درونکلای شرقی در شهر بابل محسوب می گردد. در دل این پارک، روستای کوچکی به نام بزچفت قرار گرفته است و چشمه ای زیبا نیز در آن جاری است.این پارک جنگلی در چند سال اخیر تبدیل به یکی تفرجگاه های اصلی استان مازندران شده و در فصل های بهار و تابستان از انبوه گردشگران میزبانی می کند. وقتی که وارد پارک جنگلی بابل کنار شوید، با امکانات گسترده ای چون جاده آسفالته، آلاچیق، پارک بازی بچه ها، چشمه آب طبیعی، سوپرمارکت و سرویس های بهداشتی روبرو خواهید شد.

آدرس: مازندران، بابل، پارک جنگلی بابل کنار

پارک جنگلی رویان

شهر رویان یا نور، در غرب استان مازندران قرار گرفته است و مراتع جنگلی آن در قالب پارکی زیبا از گردشگران میزبانی می کند. وقتی که از نوشهر و پارک جنگلی سی سنگان به طرف رویان می آیید، جاده در ابتدا به سمت جنگل می رود. این جاده جنگلی به پارک جنگلی رویان و آبشار آب پری ختم می گردد.پارک جنگلی رویان فاصله چندانی تا شهر ندارد و شما در آن امکانات متعددی چون سرویس های بهداشتی، آلاچیق و وسایل بازی و سرگرمی خواهید یافت. آبشار آب پری نیز در 5 کیلومتری این پارک جنگلی قرار گرفته است و گردشگران بسکمک در روزهای تعطیل به اینجا می فرایند.

آدرس: مازندران، رویان (نور)، انتهای خیابان شهدا، جهت جنگلی رویان به سمت بلده

پارک جنگلی چالدره

همان طور که پیش تر گفتیم، پارک جنگلی چالدره یکی از جاذبه های اطراف جنگل های دو هزار و سه هزار در مازندران است. این پارک یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری تنکابن محسوب می گردد. این پارک جنگلی در غرب مازندران و 18 کیلومتری تنکابن، در جهتی آسفالته قرار گرفته است و دسترسی به آن بسیار آسان است. رودخانه های دو هزار و سه هزار، به ترتیب در غرب و شرق پارک جنگلی چالدره واقع شده اند. چالدره 94 هکتار مساحت دارد و در اطراف آن آثاری از قلعه های باستانی، آب انبارها و دیگر بناهای تاریخی دیده می گردد. به علاوه، فاصله چالدره تا چشمه های آب گرم رامسر، دشت دریاسر و موزه حیات وحش خشکه داران هم بسیار اندک است.

اگر روزی به پارک جنگلی چالدره آمدید، می توانید در هتل چالدره در نزدیکی این پارک یا در آلاچیق ها و کلبه های درختی خود پارک اقامت کنید. کلبه های درختی پارک چالدره دارای شومینه هیزمی، یخچال، کمد و حتی کولر گازی هستند. وجود این امکانات در هر کلبه، همه گردشگران را شگفت زده می کند. پیست دوچرخه سواری، جهتهای پیاده روی، کناره های رود چالدره، کافی شاپ و رستوران از دیگر امکانات و جاذبه های پارک جنگلی چالدره هستند.

آدرس: مازندران، تنکابن، 18 کیلومتری جهت تنکابن به دو هزار، خرم آباد، جاده خرم آباد، جاده دو هزار، پارک جنگلی چالدره

پارک جنگی جوارم

اگرچه جوارم در اصل یک جنگل است، اما با تغییرات گسترده و افزودن امکانات رفاهی به آن، حالا بیشتر به شکل یک پارک جنگلی به نظر می رسد. پارک جنگی جوارم بیش از 360 هکتار مساحت دارد و در 6 کیلومتری شمال غرب شهر زیرآب و 11 کیلومتری جنوب شیرگاه است.وجود جاده مناسب و راه آهن سراسر در نزدیکی پارک جنگی جوارم، دسترسی به این جاذبه گردشگری را آسان تر کرده است. وقتی که به پارک جنگلی جوارم می آیید، خیالتان از وجود امکانات رفاهی و تفریحی نظیر آلاچیق، سرویس بهداشتی، وسایل بازی و سرگرمی، آب آشامیدنی و دکل تقویت آنتن تلفن همراه در محیطی سرسبز و انبوه از درختان تنومند راحت خواهد شد.بیشتر درختان این پارک از تیره افرا، توسکا، ممرز، راش، گردو، بلوط، شیردار و انجیر هستند. در منطقه حفاظت شده خیبوس در همین نزدیکی نیز حیواناتی چون پلنگ و خرس زندگی می کنند.

آدرس: مازندران، سوادکوه، نرسیده به شیرگاه

پارک جنگلی نمک آبرود

پارک جنگلی نمک آبرود نیز میزبان 200 هکتار از اراضی جنگلی استان مازندران است. شمشاد، توسکا، ملچ و افرا از گونه های درختی رایج در این پارک جنگلی هستند که عمر برخی از آن ها به 700 سال هم می رسد.نمک آبرود یکی از زیباترین پارک های جنگلی کشور محسوب می گردد و در تمام طول سال میزبان گردشگران از سراسر کشور است. دیدار از پارک جنگلی نمک آبرود بدون سوار شدن بر تله کابین این مجموعه کامل نمی گردد.تله کابین نمک آبرود نیز شما را به دل جنگل هایی انبوه در ارتفاعات این منطقه با چشم اندازی متفاوت از دریای خزر می برد. بهترین زمان برای این تفریح در ماه های اردیبهشت و اواخر اسفند است. درغیراین صورت، شما باید برای ساعت ها در صف های طویل منتظر رسیدن نوبتتان برای سوار شدن بر تله کابین باشید.

آدرس: مازندران، 12 کیلومتری چالوس، نمک آبرود

پارک جنگلی صفارود

پارک جنگلی صفارود رامسر در 9 کیلومتری جاده جواهرده واقع شده و در کنار رودی به همین نام در پایین جاده قرار گرفته است. این پارک جنگلی به سبب جنگل، رودخانه، آب معدنی و آب وهوای مطبوع، در میان گردشگران پرطرفدار است. اگر به این پارک جنگلی آمدید، خیالتان از وجود سرویس بهداشتی، آلاچیق و آب آشامیدنی راحت باشد.

آدرس: مازندران، رامسر، 9 کیلومتری جاده جواهرده

پارک جنگلی کشپل

پارک جنگلی کشپل در شهرستان نور در فاصله 2.5 کیلومتری تا چمستان قرار گرفته است و از جنوب به آب گرم لاویج و از شرق به جنگل های چمستان ختم می گردد. در این پارک جنگلی به مساحت 21.7 هکتار، انواع درختان توسکا، بلوط، افرا، ممرز و انجیلی به چشم می خورد. اگر به چشمه های آب طبیعی علاقه مند هستید، این پارک جنگلی مخصوص شماست.

آدرس: مازندران، چمستان، جهت ییلاقی روستای لاویج

پارک میرزا کوچک خان جنگلی

کیلومتر 18 جاده آمل به تهران، میزبان پارک جنگلی میرزا کوچک خان جنگلی به مساحت 440 هکتار است. این پارک جنگلی از استقبال بی نظیری در میان مسافران بین راهی برخوردار است و اهالی بابل و آمل هم زیاد به اینجا می آیند. رودخانه هراز با عبور از شرق این پارک، حال و هوای خاصی به آن بخشیده است.

جنگل انبوه، جاده جنگلی، آبشارهای متعدد، چشمه آب سرد، درختان کهن سال و میوه از جاذبه های پارک میرزا کوچک خان جنگلی هستند و مسافران می توانند از امکانات رفاهی آن نظیر آلاچیق، آب آشامیدنی، سرویس های بهداشتی، منقل، میز و نیمکت، رستوران و قهوه خانه و سکوهای مخصوص برپا کردن چادر استفاده کنند.

آدرس: مازندران، آمل، جاده هراز، کیلومتر 18 جاده آمل به تهران

پارک جنگلی سی سنگان

پارک جنگلی سی سنگان در سال 1344 با هدف حفظ و مراقبت از گونه های نادر شمشاد و دیگر گونه های گیاهی و جانوری تأسیس شد و کم کم به شهرت رسید. این پارک جنگلی از شمال به دریای خزر و از جنوب به کوه های البرز وصل بوده و 602 کیلومترمربع مساحت دارد.رفته رفته امکانات و جاذبه های بیشتری به این پارک اضافه شد، تا جایی که پارک جنگلی سی سنگان امروزه یکی از بزرگ ترین اندوختگاه های شمشاد در ایران و خاورمیانه محسوب می گردد و پوشش گیاهی جنگلی و ساحلی وسیعی دارد. دیگر گونه درختی که می توانید در این پارک مشاهده کنید، درختان بلوط هستند.

هرچه از سمت دریا به طرف جنگل پیش می رویم، ارتفاع اراضی بیشتر می گردد و در بالاترین نقطه به 50 متر می رسد. پارک جنگلی سی سنگان امکانات رفاهی و اقامتی خوبی را برای رفاه حال مسافران و گردشگران فراهم کرده و فرصت بی نظیری برای آشنایی با گونه های مختلف گیاهی در استان مازندران است.

آدرس: مازندران، 30 کیلومتری جاده نوشهر به نور، پارک جنگلی سی سنگان

یادمان باشد که جنگل های مازندران زیستگاه گونه های جانوری و گیاهی بی شماری است که از گذشتگان دور برای ما به ارث مانده است؛ پس در طبیعت گردی و گشت وگذارهایمان مراقب تمام موجودات زنده باشیم و به محیط زندگی و حیات آنها احترام بگذاریم.

منبع: گردشبان
انتشار: 17 اسفند 1399 بروزرسانی: 17 اسفند 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1619

به "معرفی جنگل های مازندران مناسب برای ماجراجویی، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی جنگل های مازندران مناسب برای ماجراجویی، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید