مقاله: ارکتیون؛ از معابد قدیمی یونان باستان در آتن

به گزارش تور ایران، برای برگزاری بعضی از مراسم مذهبی در آن زمان از معبد ارکتیون استفاده می شد و آن را بهترین مکان برای نگهداری از مجسمه چوبی آتنا می دانستند. روی کار آمدن مجسمه فوق العاده بزرگ آتنا در معبد پارتنون که از طلا و عاج فیل ساخته شده نیز نتوانسته بود چیزی از اهمیت مذهبی این مجسمه چوبی کم کند. برای ساخت معبد ارکتیون از سنگ مرمر پنتلی استفاده شده که آن را از کوه پنتلیکون (Mount Pentelikon) در همان نزدیکی می آوردند و بیشتر به خاطر رنگ سفید خالص و کیفیت خوبش شناخته می شد. ردی از آهن نیز در این معبد وجود دارد که با گذشت زمان، زنگ زده و رنگ سنگ را به عسلی ملایم تغییر داده که هنگام طلوع و غروب خورشید، راحت تر قابل مشاهده است.

مقاله: ارکتیون؛ از معابد قدیمی یونان باستان در آتن

این معبد نام خود را از پادشاه افسانه ای آتن، یعنی ارکتیوس (Erechtheus) می گیرد و بعد از خرابی های به وجود آمده ناشی از حملات دشمن، به همراه دیگر ساختمان های آکروپولیس از جمله معبد پارتنون در سال 421 قبل از مسیح بازسازی شده است.

کاریاتیدهای این مکان ابتدا 6 مورد بودند که لرد الگین، یکی از آن ها را به همراه تعدادی مجسمه از معبد پارتنون به انگلیس فروخت و امروزه در موزه بریتانیا به نمایش گذاشته می شود. نحوه ایستادن و طرز قرارگیری پای این ستون های زن پیکر، این پیام را به مخاطب می رساند که نگه داشتن سقف برای آن ها کار چندان دشواری نیست و همچنان پر قدرت سر جایشان ایستاده اند.

ظاهراً مار مقدس نیز در یکی از اتاق های غربی زندگی می کرده که مردم آتن، آن را مظهری از ارکتیوس به شمار می آوردند. این مار، حکم محافظ شهر را برایشان داشت و به خوبی از آن نگهداری می شد و به طور مرتب برای تغذیه به او کیک عسلی می دادند. سایر اتاق ها هم وسایل گوناگونی از جمله مجسمه هِرمِس، آثار باقی مانده از جنگ ایرانیان و یک صندلی را شامل می شوند که معتقدند ساخت آن را دایدالوس (Daedalus)، صنعت گر افسانه ای یونان برعهده داشته است.

منبع مقاله: ارکتیون؛ از معابد قدیمی یونان باستان در آتن

انتشار: 18 آبان 1400 بروزرسانی: 18 آبان 1400 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1998

به "مقاله: ارکتیون؛ از معابد قدیمی یونان باستان در آتن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: ارکتیون؛ از معابد قدیمی یونان باستان در آتن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید