پاکستان خواهان همکاری با ترکیه در مبارزه با داعش

به گزارش تور ایران، فرمانده نیروی هوایی پاکستان از آنچه که جنگ ترکیه علیه داعش خواند، حمایت و آن را معضل مشترک دو کشور توصیف کرد و اضافه کرد: داعش پدیده ای است که ما در مرزهای پاکستان با آن روبرو بوده و برای غلبه بر این تهدید، خواهان همکاری مشترک با آنکارا هستیم.

پاکستان خواهان همکاری با ترکیه در مبارزه با داعش

رسانه های پاکستانی روز آدینه این اظهارات را به نقل از مجاهد انورخان در جریان سفر رسمی وی به ترکیه و مصاحبه با خبرگزاری آناتولی این کشور عنوان کردند.

فرمانده نیروی هوایی پاکستان در سفر رسمی چهار روزه خود به ترکیه با رهبران نظامی و دفاعی این کشور ملاقات و درخصوص تعمیق بیش از پیش مناسبات نظامی دو کشور رایزنی کردند.

اظهارات مجاهد انورخان درباره چالش مشترک داعش پیش روی پاکستان و ترکیه درحالی عنوان می گردد که چهاردهم دی ماه سال جاری درپی حمله تروریست های داعش به گروهی از معدنچیان در ایالت بلوچستان پاکستان 11 نفر از این افراد به طرز فجیعی کشته شدند.

وی طی گفت وگو با آناتولی ضمن اذعان به تهدید بالقوه داعش در پاکستان اضافه نمود: ما این تهدید را در مرزهای خود احساس می کنیم همانطور که ترکیه با تهدید مشابهی روبرو است و ما از جنگ این کشور علیه تروریست های داعش حمایت می کنیم.

فرمانده نیروی هوایی پاکستان از آنچه که وی درک چالش های امنیتی ترکیه در مرزهای خود خواند، گفت: داعش خطری واضح و خطرناک است بنابراین ما احتیاج به مشارکت و همکاری متقابل برای غلبه بر این چالش ها داریم.

وی همچنین از نقش ترکیه در پیروزی جمهوری آذربایجان و مشارکت برای یاری به آزادسازی مناطق اشغالی حمایت کرد و اضافه نمود: اسلام آباد و آنکارا دیدگاه مشترکی برای حفظ ثبات منطقه ای، صلح و رفاه دارند.

فرمانده نیروی هوایی پاکستان از روابط خوب کشورش با چین و اهمیت طرح راهروی مشترک مالی دو کشور سخن گفت و با اشاره به شرایط افغانستان و منطقه تاکید نمود: افغانستان باثبات به نفع پاکستان و تمام منطقه است.

پاکستان روابط نزدیکی با ترکیه دارد و همکاری های دو کشور در حوزه های سیاسی، نظامی، امنیتی و همچنین دریایی همیشه مورد توجه طرفین واقع شده است.

مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه گذشته برای انجام سفر رسمی و شرکت در نشست سه جانبه با همتایان پاکستانی و آذربایجانی خود به اسلام آباد سفر کرد.

اسلام آباد و آنکارا مواضعی همسو در زمینه تحولات منطقه و دنیا دارند. وزارت امور خارجه پاکستان 26 آذرماه سال جاری با ابراز نگرانی و یکجانبه خواندن تحریم آمریکا علیه ترکیه گفت: اسلام آباد مخالف اقدامات اجباری علیه هر کشوری است.

ترکیه یکی از حامیان قوی مواضع منطقه ای پاکستان به ویژه در بحث کشمیر شناخته می گردد.

فرایند همگرایی پاکستان و ترکیه در سال 2017 میلادی همزمان با افزایش تنش بین دولت ترامپ و دولت و ارتش پاکستان و کوشش این کشور برای نزدیک شدن تاکتیکی به روسیه، جمهوری اسلامی ایران و ترکیه سرعت گرفت.

ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان و خواجه محمد آصف وزیر وقت امور خارجه این کشور در تابستان و پاییز 2017 از ترکیه ملاقات کردند که مورد استقبال دولت و ارتش این کشور نهاده شد.

یک سال پس از آن و چند ماه پس از پیروزی مجدد اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و انتخاب عمران خان به عنوان نخست وزیر پاکستان، فرایند نزدیکی دو کشور سرعت بیشتری گرفت و به نظر می رسد سفرهای پیاپی مقامات ارشد دو کشور به پایتخت های یکدیگر نشانه شروع جهشی عظیم در روابط اسلام آباد ـ آنکارا در سال 2020 میلادی باشد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اواخر بهمن ماه سال گذشته سفر رسمی دو روزه به پاکستان انجام داد و برای چهارمین بار در مجلس این کشور سخنرانی کرد.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1577

به "پاکستان خواهان همکاری با ترکیه در مبارزه با داعش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاکستان خواهان همکاری با ترکیه در مبارزه با داعش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید