پیشگیری از سرطان های شایع زنان با ورزش

به گزارش تور ایران، تهران (پانا) - نایب رئیس هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه نقش ورزش در پیشگیری از سرطان های شایع زنان را مهم دانست.

پیشگیری از سرطان های شایع زنان با ورزش

به گزارش ایسنا، دکتر نازنین آرین از سرطان سینه، دهانه رحم و آندومترو به عنوان سرطان های شایع میان زنان در کشورمان نام برد و اظهارکرد: سایر سرطان ها در جمعیت زنان با مردان برابری می کند.

وی اضافه نمود: با انجام برخی معاینات و آزمایش های غربالگری تا حد زیادی می توان این بیماری ها را هر چه سریعتر در مرحله اول تشخیص داد و هزینه های درمانی و زمانی را کاهش داد و جان فرد کمتر در معرض خطر قرار گیرد.

نائب رئیس هیات پزشکی ورزشی یکی از مهمترین فاکتورها در بروز انواع سرطان ها از جمله سرطان های شایع بین بانوان را عدم داشتن تحرک کافی و تمرینات ورزشی دانست و گفت: ورزش نکردن و کم تحرکی تا حد زیادی اضافه وزن و انباشته شدن چربی را در بدن به همراه دارد، بدنبال آن ترشح یکسری مواد سمی از بافت چربی می تواند تا حد زیادی ریسک ابتلا به بسیاری از سرطان ها خصوصا سرطان سینه را در بانوان افزایش دهد.

وی با بیان اینکه سرطان سینه بارزترین سرطان بین بانوان است که کم تحرکی یکی از دلایل مهم در بروز آن است، گفت: باتوجه به اینکه این نوع از سرطان می تواند ژنتیکی هم باشد، به بانوانی که سابقه سرطان سینه بین بستگان درجه یک خود دارند، توصیه می شود که با رسیدن به سن بلوغ یعنی از همان سنین پائین، اقدامات خود مراقبتی و معاینات ماهیانه را با فراگیری آموزش های لازم انجام دهند.

آرین با بیان اینکه ورزش منظم می تواند تا حد زیادی از بروز این سرطان پیشگیری کند، مطرح نمود: بعلاوه بانوانی که به این بیماری مبتلا شده اند، اگر بصورت منظم و مرتب ورزش کنند، در برابر بیماری مقاوم تر می شوند و روحیه آن ها برای مقابله بالاتر می رود.

وی یادآورشد: بعلاوه، برخی سرطان ها بروز بیماری های دیگری همچون دیابت و بیماری های قلبی و عروقی را در افراد مبتلا به همراه دارند که با انجام ورزش می توان این بیماری ها را نیز کنترل کرد.

نائب رئیس هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه ادامه داد: سرطان دهانه رحم و آندومترو نیز با انجام معاینات مرتب از طریق پزشک، غربالگری و ورزش قابل پیشگیری و کنترل است.

وی گفت: بنابراین با ورزش منظم، تغذیه مناسب و سالم، پرهیز از خوردن نسکافه، استفاده از مکمل های ویتامین د 3، معاینات غربالگری و آزمایشات منظم می توان از بروز این سرطان ها پیشگیری و یا آنها را سریعتر کنترل کرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 9 دی 1400 بروزرسانی: 9 دی 1400 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2053

به "پیشگیری از سرطان های شایع زنان با ورزش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشگیری از سرطان های شایع زنان با ورزش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید