گشت شبانهای که اصلا شب اتفاق نیفتاد!

به گزارش تور ایران، گشت شبانه در زمره آثاری است که اغلب در فهرست مشهورترین تابلوهای نقاشی هنرمندان هلندی و حتی دنیا به چشم می خورد، اما شاید نکاتی درباره این نقاشی مشهور وجود داشته باشد که هنوز مغفول مانده است.

گشت شبانهای که اصلا شب اتفاق نیفتاد!

به گزارش خبرنگاران و به نقل از دیلی آرت، گشت شبانه اثر رامبرانت نقاش نامدار هلندی یک تابلو عظیم و مشهورترین تابلو نقاشی این هنرمند است.

این اثر که در سال 1642 و در طول عصر طلایی هلند خلق شده است، عزیمت گروهی را به سرپرستی کاپیتان فرنس بانینک (مردی در لباس سیاه و شالی قرمز) و ستوان ویلم ون رویتنبرچ (مردی در لباس زرد و کمربندی سفید) به تصویر کشیده است؛ این تصویری کلی است که یک بیننده در نگاه اول متوجه آن می گردد اما نکات دیگری درباره این اثر نیز وجود دارد.

گشت شبانه رویدادی در شب نیست!

صدها سال این تابلو نقاشی با وارنیش تیره و غبار پوشانده شده بود و به موجب آن به اشتباه تصور می شد این اثر صحنه ای از شب را به تصویر می کشد و به دنبال آن عنوان گشت شبانه هم به آن اختصاص داده شد. وارنیش تیره در دهه 40 میلادی از روی تابلو پاک شد اما عنوان همچنان بر روی اثر باقی ماند.

نام واقعی این اثر طولانی تر و پیچیده تر از این نام کنونی آن است

اگر چه این روزها همه علاقه مندان به هنر این اثر را با نام گشت شبانه می شناسند اما عنوان رسمی این اثر گروه نظامی بخش دوم تحت فرماندهی کاپیتان فرنس بانیک(Frans Banninck Cocq) است.

رامبرانت برای این نقاشی 726 یورو دریافت کرد

به گفته موزه ملی آمستردام، دستمزد رامبرانت برای این اثر 1600 گیلدر بود که این رقم معادل 726 یورو یا 828 دلار کنونی است. اما با این حال این پول در آن دوره ناچیز به شمار نمی رفت. در آن دوره یک کارگر در هفته 6.50 گیلدر یا حدود 300 گیلدر در سال درآمد داشت.

این نقاشی بسیار نوآورانه بود

نقاشی هایی همچون گشت شبانه که نگهبانان را به نمایش می گذارند در زمان رامبرانت بسیار محبوب بودند، اما این رامبرانت بود که برای نخستین بار گروهی از این افراد حین انجام ماموریت را به تصویر کشید. در این نقاشی کاپیتان که لباس سیاه بر تن دارد به ستوان می گوید دستور رژه سربازان را شروع کند. این نقاش با به تصویر کشیدن واضح حرکت این گروه نظامی به نوعی سنت شکنی کرد.

ممکن است تصویری از خود رامبرانت در نقاشی باشد

در بخش میانی این نقاشی، در پشت سر مردی که لباس سبز بر تن دارد و سربازی که کلاه خود آهنین بر سر دارد تصویری از یک مرد دیده می گردد که فقط چشم ها و کلاه نمدی اش قابل مشاهده است؛ گمان می رود این مرد خود رامبرانت باشد.

برای کوچکتر کردن این تابلو نقاشی قسمت هایی از آن را جدا کردند

سال ها پس از خلق گشت شبانه، این تابلو نقاشی عظیم در سال 1715 از مکان اولیه اش یعنی از ساختمان Kloveniersdoelen به سالن شهر آمستردام منتقل شد و برای نصب در آن مکان بخش هایی از این نقاشی جدا شد. امروزه به لطف بعضی از نسخه های کپی شده از این تابلو نقاشی که یکی از آن ها اکنون به گالری ملی لندن تعلق دارد، تصویر اولیه تابلو نقاشی گشت شبانه معین است.

این اثر تا به امروز 3 مرتبه هدف حمله نهاده شده است

سیزدهم ژانویه 1911 بود که یک آشپز نیروی دریایی که از کار بی کار شده بود در اعتراض به از دست دادن شغلش با یک چاقو به گشت شبانه صدمه زد. دومین حمله با چاقو به این اثر هنری در چهاردهم سپتامبر سال 1975 توسط فرد دیگری رخ داد. پس از آن، گشت شبانه تحت مراقبت دائمی نهاده شد. با این حال در سال 1990 هم یک مرد هلندی که شغلش را از دست داده بود با اسپری کردن محلول سولفوریک اسید بر روی سطح این تابلو نقاشی، آن را هدف حمله قرار داد.

با این حال در هر بار حمله، پروژه های بازسازی این اثر موفقیت آمیز بودند و فقط اثر ناچیزی از این صدمات قابل مشاهده است.

هر ساله 2.2 میلیون نفر از گشت شبانه بازدید می نمایند

این تابلو نقاشی به طور رسمی به شهر آمستردام تعلق دارد و در سال 1808 گشت شبانه به موزه ملی آمستردام منتقل شد که نمایش آن سالانه 2.2 میلیون نفر را جذب می نماید.

رامبرانت به عنوان یکی از عظیم ترین نقاشان تاریخ هنر شناخته می گردد. یکی از ویژگی های اصلی آثار این نقاش هلندی این بود که از دل تاریکی ها و با تکنیک سایه روشن، نور خلق می کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1399 بروزرسانی: 30 آبان 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1410

به "گشت شبانهای که اصلا شب اتفاق نیفتاد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشت شبانهای که اصلا شب اتفاق نیفتاد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید