آمریکا به شدت نگران افزایش تنش در روابط چین و ژاپن است

به گزارش تور ایران، خبرنگاران: فرمانده ارتش آمریکا در منطقه آسیا اقیانوسیه در حالی نگرانی شدید خود را نسبت به افزایش تنش در روابط چین و ژاپن اعلام نموده که اظهارات روز گذشته نخست وزیر ژاپن به حساسیت ها در این خصوص دامن زده است.

آمریکا به شدت نگران افزایش تنش در روابط چین و ژاپن است

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز؛ شینزو آبه نخست وزیر ژاپن روز گذشته در سخنان خود در نشست مجمع دنیای اقتصاد در شهر داووس وضعیت کنونی در روابط چین و ژاپن را با روابط انگلیس و آلمان پیش از شروع جنگ دنیای اول مقایسه نموده است.

در همین رابطه نیز دریادار ساموئل لاکلیر فرمانده ارتش آمریکا در منطقه آسیا - اقیانوسیه تاکید نمود، کوشش آمریکا در راستای حفظ خویشتنداری مقام های ژاپنی و چینی است و واشنگتن امیدوار است تا مصاحبهی سیاسی راهکاری برای حل و فصل اختلافات و تنش های موجود در روابط پکن و توکیو باشد.

وی در سخنانی در پنتاگون در پاسخ به سئوالی در مورد ارزیابی وی از تنش در روابط چین و ژاپن گفت: من به شدت نگران هستم. وقتی که شما دو قدرت بزرگ دارید، دو قدرت بزرگ مالی و نظامی که در مورد بعضی مسائل اختلاف نظر دارند و حاضر به مصاحبه و مذاکره نیستند، این مساله خطر اشتباه محاسباتی را به شدت افزایش می دهد.

اقدام اخیر شینزو آبه در بازدید از معبد جنجالی یاسوکانی که نماد دوران نظامی گری ژاپن و اشغال خاک چین و کره در دهه های 1930 و 1940 بوده موجب افزایش تنش در روابط توکیو با سئول و پکن شده است. اقدام چین در ایجاد منطقه دفاعی هوایی بر فراز دریای شرقی چین نیز به تنش ها دامن زده است.

شینزو آبه روز گذشته تاکید نمود، چین و ژاپن باید از تکرار اشتباهات آلمان و انگلیس که منجر به وقوع جنگ دنیای اول شد خودداری و جلوگیری نمایند.

چین و ژاپن دومین و سومین اقتصادهای بزرگ دنیا هستند و حجم مبادلات مالی و تجاری دو کشور در سال 2012 میلادی به بیش از 334 میلیارد دلار رسیده است.

آبه روز گذشته توضیح داد، من هیچ قصدی برای خدشه دار کردن احساسات مردم چین و کره نداشتن و بر این باوریم که چین و کره جنوبی همسایگان بسیار مهمی هستند. این در حالی است که چین و کره جنوبی بر این باورند که شینزو آبه حاضر به پذیرش اشتباهات ژاپن در جریان جنگ دنیای دوم نیست و اقدام اخیر وی در بازدید از معبد یاسوکانی نیز نشانگر حمایت نخست وزیر ژاپن از گسترش نظامی گری این کشور است.

اختلافات دو کشور بر سر مالکیت جزایر واقع در دریای شرقی چین تاثیر منفی زیادی بر همکاری های مالی و تجاری در سال 2012 داشته است.

شینزو آبه در یک سالی که به قدرت رسیده بارها خواهان مذاکره با مقام های چینی شده است ولی دولت پکن حاضر به پذیرش این درخواست نشده است. ژی جین پینگ رئیس جمهور چین و شینزو آبه طی امسال دو بار به طور کوتاه با یکدیگر دیدار و مصاحبه کردند. بار نخست در نشست اپک که اکتبر در جزیره بالی اندونزی برگزار گردید و بار دیگر در حاشیه نشست رهبران گروه 20 که سپتامبر در شهر سن پیترزبورگ برگزار گردیده بود.

منبع: تسنیم
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 524

به "آمریکا به شدت نگران افزایش تنش در روابط چین و ژاپن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا به شدت نگران افزایش تنش در روابط چین و ژاپن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید