آیا فروش اجباری مودم همراه با سرویس اینترنت قانونی است؟

به گزارش تور ایران، چند روز پیش دوستی گفت: قانونی است شرکت سرویس دهنده اینترنت شما را مجبور کند از مودم خودشان بهره ببرید؟

آیا فروش اجباری مودم همراه با سرویس اینترنت قانونی است؟

یعنی همراه با سرویس اینترنت، یک مودم هم به شما بفروشد و بگوید اگر اینترنت می خواهید؛ باید این مودم را بخرید تا کارشناسان ما بیایند و آن را نصب نمایند و سرویس شما برقرار گردد.

داستان هم از این قرار است که این دوست عزیز ما برای دریافت سرویس اینترنت VDSL شاتل اقدام نموده اند ولی ظاهرا این سرویس دهنده به زور می خواهد یک مودم VDSL هم به او بدهد در صورتی که خود دوستم یک مودم ADSL/VDSL از مدت ها قبل خریداری نموده است.

آش کش خاله

داستان فروختن مودم یا دادن مودم رایگان (که البته هزینه اش روی سرویس اینترنت کشیده شده است) همراه با اینترنت در ایران قدمت زیادی دارد. از اولین روزهایی که اینترنت ADSL خانگی راه افتاد و مردم به سوی کشیدن اینترنت پرسرعت به خانه هایشان هجوم بردند؛ بحث هزینه نصب و مودم مطرح بوده است.

بعضی شرکت های ارائه دهنده اینترنت به طرق مختلف مردم را مجبور می کردند که مودم آن ها را خریداری نمایند. مثلا، فقط این مودم از اینترنت ما پشتیبانی می نماید؛ فقط ما تنظیمات این مودم را برای راه اندازی سرویس اینترنت به شما می دهیم؛ فقط این مودم می تواند بالاترین سرعت را بدهد و اگر مودم دیگری خریداری کردید؛ مسئولیت اش با خود شما است و ما تضمین نمی کنیم اینترنت خوبی داشته باشید و …

بعضی از شرکت ها هم ابایی نداشتند از اینکه بگویند؛ اول مودمی که ما می گوییم را بخرید و بعد برای دریافت سرویس اینترنت و دادن پورت و نصب اقدام می کنیم.

قانونی است؟

من هرچه گشتم قانون تعیینی دراین رابطه پیدا نکردم ولی تجربه و تاریخچه و همین طور نگاهی به بیرون از مرزهای ایران نشان می دهد اجبار مشتری و کاربر به استفاده از یک مودم خاص یا فروش اجباری مودم همراه با سرویس اینترنت غیرقانونی است.

در حقیقت، کاربر باید اختیار داشته باشد مودم پیشنهادی سرویس دهنده اینترنت را بگیرد یا خودش یک مودم از بازار تهیه نموده و از شرکت اینترنتی بخواهد کارشناسانش بیایند و تنظیمات اینترنت را روی آن انجام دهند.

در خارج از کشور و به طور تعیین در اروپا و امریکا هم این طور است. قطعا شرکت های بزرگ سرویس دهنده اینترنت، قراردادهایی را با سازندگان مودم ها بسته و بعضی مدل ها را با لوگو و نام و نشان خودشان برای مشتریان خود تهیه نموده و با قیمت مناسب تر در اختیارشان قرار می دهند ولی حق انتخاب کاربر را نمی گیرند و او را مجبور به استفاده از یک مودم نمی نمایند.

در مواردی هم که سرویس اینترنت با مودم یکجا به مشتری واگذار می گردد؛ اولا، واقعا قیمت مودم را از مشتری نمی گیرند و بعد از اتمام قرارداد یا نارضایتی دوباره مودم را پس گرفته یا بهترین مودم بازار را به مشتری می دهند؛ به طوری که مشتری از خدا خواسته مودم پیشنهادی شرکت اینترنتی را استفاده می نماید.

در ایران، غالبا مودم های شرکت ها ضعیف، مدل های قدیمی و از رده خارج شده و دارای تعیینات فنی پایینی هستند. بعد هم قیمت فروشی مودم بالاتر از قیمت بازار است. مشتری هم حق انتخاب ندارد.

حالا باز هم خوب است بعضی شرکت ها می گویند چندین مدل مودم داریم و شما از میان آن ها یکی را انتخاب کنید ولی اینکه راه اندازی یک سرویس منوط به استفاده از مودمی است که ما به شما می فروشیم؛ یک ظلم و اجحاف بزرگ است.

آنالیز کنید کدام یک بهتر است

خوش بختانه، من تا کنون به طرق مختلف زیر بار دریافت مودم از شرکت های اینترنتی نرفتم و نخواهم رفت. حق من است که مودم روترم را خودم انتخاب کنم. چون خودم بهتر از هرکسی می دانم به چه مودم و روتری احتیاج دارم.

البته، همواره هم این طور نیست که مودم شرکت های اینترنتی کاملا به ضرر مشتری باشد. در بعضی مواقع باید اعتراف کرد ارزان تر و برای کاربران معمولی بهتر است و کارشان را راه می اندازد.

همین طور، بعضی کاربران هستند که واقعا فرصتی برای تحقیق و رفتن به بازار و خرید یک مودم مناسب ندارند و دست شرکت اینترنتی را می بوسند که یک مودم همراه خودش بیاورد و سریعا اینترنت را راه بیندازد.

سال ها پیش درباره اینکه خودمان مودم بخریم یا مودم شرکت های ارائه دهنده اینترنت را بپذیریم و استفاده کنیم؛ مزایا و معایب هریک مقاله ای نوشتم که باز در اینجا خوانندگان را به مرور دوباره اش توصیه می کنم:

خودمان یک مودم بخریم یا از مودم سرویس دهنده اینترنت استفاده کنیم؟

در یک کلام، سبک و سنگین کنید و اگر به نفع تان است؛ زیر بار مودم شرکت ها بروید و اگر خودتان مودم بهتری دارید یا قصد خریدش را دارید؛ مقاومت کنید و به استفاده از مودم خودتان اصرار داشته باشید.

بعضی اوقات پیغام هایی دریافت می کنم که از تعجب شاخ درمی آورم. واقعا دو تا شاخ بزرگ بالای سرم ظاهر می شوند و حتی می توانم به آن ها دست…

خواننده ای سوال کردند کدام یک از مودم های وی دی اس ال تی پی لینک آرچر VR600 و VR900 برای خرید مناسب تر هستند؟ در حقیقت، تفاوت این دو مودم چیست و چرا…

پیش تر، یک مودم ADSL/VDSL از برند ایرانی یوتل به نام U.TEL V304F معرفی نموده بودیم که به نوعی اولین مودم وی دی اس ال ساخت ایران است. حالا،…

اگر بخواهید مودم روتر ADSL زیر 1 میلیون تومان خرید کنید؛ احتمالا چیزی بیشتر از یک مودم روتر قدیمی سری N با سرعت 300 مگابیت…

غالب مودم روترهای VDSL در بازار، از نظر وای فای و سرعت شبکه های بی سیم در دسته رده های بالا قرار نمی گیرند و اگر از وای فای دو بانده…

این روزها با انتشار خبر سوییچ 2 میلیون پورت و کاربر ADSL به VDSL از سوی مخابرات، تب وی دی اس ال بالا گرفته است و همه درباره…

اگر کاربری بخواهد این روزها یک مودم DSL خریداری کند؛ دو گزینه کلی پیش رو دارد: خرید مودم ADSL یا خرید مودم VDSL؟ البته، مودم های VDSL…

اگر این روزها بخواهید یک مودم روتر جدید بخرید؛ احتمالا دو انتظار و آرزو دارید: دو بانده باشد و از استاندارد اینترنت VDSL پشتیبانی کند….

منبع: شبکه چی
انتشار: 20 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 964

به "آیا فروش اجباری مودم همراه با سرویس اینترنت قانونی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا فروش اجباری مودم همراه با سرویس اینترنت قانونی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید