اثر درمانی نخ دندان و چوب مسواک در رفع یبوست به اثبات رسید

به گزارش تور ایران، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بدنبال شیوع یبوست در تمام سنین بویژه بچه ها و میانسالان ناشی از ضعف عضلات کف لگن، در قالب یک طرح تحقیقی اثر درمانی نخ دندان و چوب مسواک در رفع یبوست به اثبات رسید.

اثر درمانی نخ دندان و چوب مسواک در رفع یبوست به اثبات رسید

به گزارش گروه استان های خبرنگاران از اصفهان، ابراهیم اسفندیاری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: یبوست عامل بروز بیماری های گوارشی مثل بواسیر،شقاق مقعد(وضعیتی دردناک که حاصل زخم سطحی یا پارگی در ناحیه پوشش سلولی مقعد است)، فیستول مقعد(به هر نوع ارتباط غیرطبیعی بین دو اندام مختلف یا دو بخش جداگانه از بدن یا حتی دو رگ که در حالت طبیعی از هم جدا هستند، گفته می گردد) و حتی افزایش احتمال ابتلا به سرطان روده است.

وی افزود: کلید حرکات دستگاه گوارش در بُن دندان واقع شده است و با مسواک زدن لثه ها و تمیز کردن دندان ها با نخ دندان این کلید روشن و بصورت رفلکس موجب تشدید حرکات و تنظیم عملکرد دستگاه گوارش می گردد.

اسفندیاری افزود: به همین علت یک طرح تحقیقاتی کارآزمایی بالینی در باره تاثیر مسواک با چوب مسواک مکه روی عملکرد دستگاه گوارش در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اجرا شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در این پژوهش، محققان اصفهانی دریافتند که مسواک زدن با چوب مسواک مکه روی لثه موجب تسریع در حرکات روده و اجابت مزاج و همچنین تخلیه کامل مثانه می گردد و با تحریک رفلکس دهان روده ای، می تواند یبوست را درمان کرد.

وی افزود: برای انجام این تحقیق در ابتدا 2 گروه 25 نفری از دانشجویان انتخاب و از یک گروه خواسته شد تا بمدت 10 روز پس از هر غذا از نخ دندان استفاده کنند بطوریکه نخ عامل تحریک عمق خندق لثه در اطراف دندان گردد و از گروه دوم هم بمدت 10 روز درخواست شد تا بعد از هر غذا تنها اقدام به مسواک زدن معمولی کنند.

اجرای طرح پژوهشی روی بیماران آسیب نخاعی

دکتر اسفندیاری بیان داشت: پرسشنامه هایی هم بین هر 2 گروه توزیع شد و از آنها خواستیم تا پس از استفاده از نخ یا مسواک در صورتی که ظرف یکی دو دقیقه علائمی دال بر افزایش فعالیت دستگاه گوارش(احساس تخلیه هوای معده و یا احساس دفع ادرار و یا مدفوع) داشتند، در پرسشنامه علامت بزنند.

پژوهشگر این مقاله علمی شرح داد: نتایج کار شگفت برانگیز بود به این صورت که گروه اول پس از استفاده از نخ دندان همگی علائم افزایش حرکات دستگاه گوارش را احساس کردند ولی در گروه دوم هیچکس چنین احساسی نداشت که این نتایج تئوری مطرح شده را اثبات کرد.

وی ادامه داد: پس از این تحقیق، طرح بزرگتری پی ریزی شد و این آزمایش را در مورد بیماران قطع نخاعی تکرار کردیم که آیا با تحریک لثه ها از طریق نخ دندان شاهد افزایش حرکات روده در این گروه از بیماران خواهیم بود یا خیر.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یادآور شد: بیماران مبتلا به قطع اعصاب نخاع معمولا دچار یبوست های سمج و مُزمن می شوند منتها در این گروه بجای نخ دندان از چوب مسواک استفاده کردیم که نتایج درمانی بسیار خوبی هم حاصل شد.

کاهش هزینه سنگین دندانپزشکی با چوب مسواک مکه

وی افزود: با این روش بیماران قطع نخاعی که به داروهای تجویز شده برای رفع یبوست هم مقاوم شده بودند، درمان و مشکل آنها بطور کلی حل شد.

مدیر سابق گروه علوم تشریحی و بیولوژی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: لازم است فرهنگ استفاده از چوب مسواک مکه از طریق متولیان عرصه سلامت و رسانه ها ترویج و این سنت حسنه به نام ضامن سلامت دستگاه گورش به جزیی از سبک زندگی مردم تبدیل گردد.

وی گفت: تحریک لثه با چوب مسواک مکه پس از صرف غذا باعث رفع نفخ که مانع هضم غذاست، می گردد و ظرف چند دقیقه اجابت مزاج صورت می گیرد و شادابی به فرد بازمی گردد.

دکتر اسفندیاری بیان داشت: مسواک زدن با چوب مسواک مکه در صورت عدم ضایعه عضوی(بزرگی پروستات در مردان یا افتادگی رحم در زنان) سبب تخلیه کامل ادار از مثانه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه چوب مسواک مکه سبب جرم زدایی و سفید شدن دندان ها می گردد، گفت: آثار درمانی گوارشی چوب مسواک مکه منوط به مسواک زدن روی لثه ها و مخاط دهان است.

اسفندیاری گفت:مسواک با چوب مسواک مکه عامل سلامت لوله گوارش و ارتقاء شاخص های بهداشتی دندانپزشکی در جامعه و بالطبع کاهش هزینه های سنگین دندانپزشکی خواهد بود کمااینکه طی بررسی انجام شده در بعضی از کشورهای عربی بعلت اینکه مسواک زدن با این روش جزو سبک زندگی آنان است، بهترین دندان و سالم ترین لثه ها را در بین مردم کشورهای جهان دارند.

چوب مسواک، چوبی است که به آن چوب درخت اراک می گویند و معمولا در عربستان، یمن، جنوب ایران، آفریقا و هند می روید.

این چوب حاوی مقادیر زیادی کلرورسدیم، فلوئور، ویتامینث و مواد آنتی اکسیدان و همچنین تانن و فلاونوئیدهاست که نقش بسیار موثری در رفع بوی بد دهان،جلوگیری از پوسیدگی دندان و اثر ضدمیکروبی و ضدالتهابی روی لثه و مخاط دهان دارد.

چوب مسواک مکه، در اصل خمیر دندان را درون خود دارد از این رو قبل از شروع مسواک زدن باید دهان شسته گردد ولی بعد از مسواک زدن نباید دهان شسته گردد تا مواد موجود در چوب مدت بیشتری بر روی دندان، مخاط لثه، دهان و حلق و گلو بماند و اثرات ضدمیکروبی و ضدالتهابی خود را اعمال کند.

ص

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 آبان 1400 بروزرسانی: 2 آبان 1400 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1981

به "اثر درمانی نخ دندان و چوب مسواک در رفع یبوست به اثبات رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثر درمانی نخ دندان و چوب مسواک در رفع یبوست به اثبات رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید