اقدامات دولت برای جبران خسارات زلزله آذربایجان شرقی

به گزارش تور ایران، دولت به منظور جبران خسارت زلزله زدگان در آذربایجان شرقی 111 میلیارد و 500 میلیون تومان یاری بلاعوض اختصاص داده است.

اقدامات دولت برای جبران خسارات زلزله آذربایجان شرقی

به گزارش، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت؛ زلزله 5.9 ریشتری آذربایجان شرقی که ساعت 2 و 17 دقیقه بامداد آدینه 17 آبان 98 رخ داد خسارت های زیادی را به مردم این استان تحمیل و زندگی عادی هزاران خانوار روستایی را با مشکل روبرو کرد. دستگاه ها و نهاد های استانی و کشوری بلافاصله پس از وقوع این زلزله به محل اعزام شدند و کار امدادرسانی از جمله آواربرداری، توزیع بسته های غذایی، وسایل گرمایشی، چادر و نصب اتاق امن به سرعت انجام شد.

همچنین با توجه به تخریب حدود دو هزار صندلی دام، اماکن موقت نگهداری احشام توسط وزارت جهاد کشاورزی احداث شد. بر اثر این زلزله حدود 3 هزارواحد مسکونی تخریب و 1500 واحد آسیب دید. بر این اساس 3 هزار میلیارد ریال تسهیلات و یاری بلاعوض به این واحد های مسکونی اختصاص یافت. هم اکنون که حدود دو هفته از این زلزله می گذرد، فرآیند ساخت و ساز و بازسازی خرابی ها در حال اجرا است و بنا به اظهارات معاون اول رئیس جمهوری حداکثر تا تیرماه سال آینده، واحد های آسیب دیده نوسازی و بازسازی می شوند.

دولت برای جبران خسارت زلزله زدگان 111 میلیارد و 500 میلیون تومان یاری بلاعوض و 217 میلیارد و 500 میلیون تومان تسهیلات بانکی 4 درصد اختصاص داده است. این یاری های بلاعوض وتسهیلات شامل ساخت، تعمیر، خرید لوازم خانه، یاری هزینه اسکان، احداث صندلی دامی وخدمات فنی است؛ در حال حاضر بیش از نیمی از اعتبارات بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی تخصیص یافته است.

بر اساس بخشنامه دولت، برای احداث هر واحد مسکونی روستایی آسیب دیده مبلغ 100 میلیون ریال و برای تعمیر واحد های مسکونی شهری و روستایی به ازای هر واحد 50 میلیون ریال یاری بلاعوض اختصاص می یابد؛ همچنین یاری بلاعوض برای تامین لوازم معیشتی به ازای هر واحد 50 میلیون ریال و یاری هزینه اسکان موقت برای هر واحد مسکونی روستایی 100 میلیون ریال معین شده است. علاوه بر آن یاری بلاعوض برای احداث هر صندلی دامی نیز 50 میلیون ریال است. افزون بر این برای ساخت واحد های مسکونی در شهر و روستا نیز به ترتیب تسهیلات بانکی 50 و 40 میلیون تومانی با سود 4 درصد در نظر گرفته شده است.

بیمه بیکاری کارگران منطقه زلزله زده نیز در حال اجرا است. در حال حاضر برای کارگران حادثه دیده در این زلزله فایل مشخصی باز شده و پفراینده بیمه بیکاری این افراد بنا به اظهارات معاون پارلمانی و نماینده ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور زلزله زدگان آذربایجان شرقی بدون انجام آزمون وسع پذیرفته می گردد.

دولت در کوشش است تا با اهتمام ویژه مسائل زلزله زدگان را رفع کند. معاون اول رئیس جمهوری و سخنگوی دولت و بسیاری از مقام های دولتی در چند روز گذشته با سفر به مناطق زلزله زده در جریان مسائل مردم قرار گرفته اند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در سفری که 22 آبان به مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی داشت ضمن تاکید بر توجه دولت به حل مسائل زلزله زدگان این استان گفت: دولت یک روز پس از وقوع زمین لرزه آذربایجان شرقی مصوبه ای داشت که همه جوانب و مسایل مرتبط با زلزله از جمله اسکان موقت و بازسازی ها در آن دیده شده بود و امروز 50 درصد از منابع پیش بینی شده برای دوره بازسازی، تخصیص داده شده است.

او با بیان اینکه حدود 111 میلیارد تومان بودجه دولتی و 217 میلیارد تومان تسهیلات بانکی جزو مصوبات دولت برای مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی است، گفت: مسکن مطمئن و مقاومی باید برای مردم روستا های آذربایجان ساخته گردد، تمامی نیرو ها از جمله ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی، ستاد بحران، هلال و احمر و تمامی دستگاه ها یاد گرفته اند در چنین مواقعی چگونه از درد مردم بکاهند.

جهانگیری با بیان اینکه دولت یاری های بلاعوض برای احشام تلف شده روستاییان در نظر گرفته است، گفت: دولت در حد توان کوشش می نماید درد های مردم را رفع کند، امیدوارم احتیاج ها و دغدغه های مردم را به طور سریع رفع کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: با برنامه ریزی های اجرا شده امیدواریم که ظرف 5 ـ 6 ماه آینده فرایند بازسازی ها به نحو مطلوبی انجام گردد و شرایط روستا های آسیب دیده نیز از نظر واحد های مسکونی و شرایط فراوری، کشاورزی و دامداری آن ها بهتر از شرایط پیش از زلزله خواهد شد. عزیز الله مهدیان، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز پیش بینی کرد که تا خاتمه نیمه اول سال آینده کار بازسازی واحد های تخریبی تمام گردد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در جریان سفر به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی با اشاره به تاکید دولت بر استفاده از همه امکانات جهت یاری به آسیب دیدگان زمین لرزه شهرستان های میانه و سراب گفت: دولت با همه توان در خدمت زلزله زدگان است.

سیدابوالفضل موسوی بیوکی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عملکرد مدیریت بحران در زلزله آذربایجان شرقی را مناسب ارزیابی کرد و گفت: دستگاه ها و نهاد های استانی و کشوری بلافاصله پس از وقوع زلزله به محل اعزام شدند و کار امدادرسانی به زلزله دیدگان به موقع صورت گرفت که این حاکی از آمادگی خیلی خوب مدیریت بحران کشور است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 714

به "اقدامات دولت برای جبران خسارات زلزله آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدامات دولت برای جبران خسارات زلزله آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید