روابط مالی ایران و عمان باید مثل روابط سیاسی گرم باشد

به گزارش تور ایران، خبرنگاران: ایران و عمان همیشه دوست های نزدیکی در منطقه حساس خلیج فارس بوده اند؛ دو دوست با زمینه های فرهنگی و علایق مشترک که همیشه به یکدیگر یاری نموده اند.

روابط مالی ایران و عمان باید مثل روابط سیاسی گرم باشد

با تور عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید.

به گزارش گروه رسانه ها خبرنگاران، ایران و عمان همواره دوست های نزدیکی در منطقه حساس خلیج فارس بوده اند؛ دو دوست با زمینه های فرهنگی و علایق مشترک که همواره به یکدیگر یاری نموده اند.

اما با وجود زمینه های همکاری مشترک و برخورداری این دوستان از موقعیت منحصربه فرد سوق الجیشی، به دلایل کوچک حجم همکاری های دو کشور قابل توجه نبوده است. سعید بن صالح الکیومی، رئیس اتاق بازرگانی عمان که در هتل آزادی تهران روبه روی ما نشسته است نیز همین را می گوید. وی تاکید دارد روابط اقتصادی دو کشور باید مانند روابط سیاسی شان گرم، پرحجم و پررونق باشد و دوستان در یک بازی برد ـ برد از ظرفیت های یکدیگر بهره ببرند.

آقای الکیومی! هیات تجاری عمان به سرپرستی شما وارد ایران شد. هدف اصلی شما برای حضور در ایران چه بود؟

هدف اصلی ما گسترش روابط تجاری و اقتصادی است. این که ما بتوانیم راحت تر با ایران رابطه داشته باشیم و همچنین ایران با کشور عمان. فعالسازی حرکت واردات و صادرات به وسیله بندر شناص در عمان و نیز فعال کردن نقش شرکت ها و سرمایه گذاران عمانی و ایرانی از دیگر برنامه های ماست که زمینه را برای سفر بیشتر هیات های تجاری میان دو کشور فراهم خواهد نمود. همچنین طرح اعطای ویزاهای چند منظوره سه ماهه برای سفر تاجران ایرانی به عمان برای تقویت و افزایش سطح مبادلات تجاری مورد آنالیز قرار گرفته است و طرح تاسیس دفتر اتاق بازرگانی عمان در تهران نیز از دیگر برنامه های عمان برای افزایش تبادل تجاری بین دو کشور است.

شرکت های ایرانی و عمانی در زمینه های مختلف تجاری مانند تجهیزات نفت و گاز، الکترونیک و کامپیوتر، بانکی و سرمایه گذاری، مشاوره، ساختمانی و حمل و نقل به مذاکره پرداختند که خدا را شکر تاکنون نتایج خوبی به دست آمده است.

ایران و عمان از نظر سیاسی بسیار به هم نزدیک هستند، اما از نظر اقتصادی چنین چیزی کمتر مشاهده می گردد. به نظر شما دلیل این موضوع چیست؟

همان طور که اشاره کردید با توجه به روابط سیاسی قوی دو کشور، ما به ایران آمدیم تا روابط اقتصادی هم مانند روابط سیاسی نزدیک گردد. روابط سیاسی ما قوی است، اما متاسفانه روابط تجاری و اقتصادی ما قوی نیست. گر چه روابط سیاسی و اجتماعی این دو کشور از گذشته های دور خوب بوده، اما سفرهای رئیس جمهور ایران به عمان و نیز سلطان عمان به ایران سبب شد روزبه روز روابط تجاری و اقتصادی دو کشور تقویت گردد. البته باید این موضوع هم مورد توجه قرار گیرد که با توجه به این که روابط سیاسی دو کشور همواره در بالاترین سطح بوده است و مسئولان و مقامات دو کشور کوشش می نمایند روابط اقتصادی ارتقا یابد، باید دو کشور با ایجاد تسهیلات برای بازرگانان و تجار، زمینه های همکاری مشترک و دوجانبه را بیش از پیش فراهم نمایند.

ما به دنبال این هستیم که روابط تجاری دو کشور به پای روابط سیاسی برسد و برای رسیدن به این مهم کوشش زیادی از سوی دو کشور اجرا شده است. فرصت ها زیاد هستند و بازار ایران بازاری بسیار بزرگ و با پتانسیل بالاست. سرمایه گذاران و شرکت های بزرگ عمانی برای سرمایه گذاری در ایران به همراه هیات تجاری آمدند و با شرکت های مربوط مذاکره کردند که بزودی نتایج این مذاکرات اعلام می گردد. درباره بازار عمان هم باید بگویم بازار عمان نیز بسیار بزرگ است و ایران فرصت دارد که به وسیله عمان کالاهای خود را به دیگر نقاط دنیا برساند. ایران و عمان با توجه به همجواری یکدیگر می توانند سکوی پرتابی برای اقتصاد کشورشان باشند و ما برای دستیابی به این مهم کوشش خواهیم کرد.

به طور تعیین برنامه های شما برای افزایش روابط اقتصادی دو کشور چیست؟

بگذارید ابتدا به این موضوع اشاره کنم که در حال حاضر این روابط تجاری که برقرار است اصلا از نظر دو کشور راضی نماینده نیست و این میزان از یک میلیارد دلار کمتر است. این موضوع برای هر کشوری که در مجاورت یکدیگر قرار دارند و از نظر سیاسی به هم نزدیک هستند بسیار پایین است و باید برای افزایش این مقدار برنامه های ویژه ای اجراکنیم. با کوشش اتاق ایران و عمان امیدواریم این روابط تجاری را افزایش دهیم. با توجه به مسائلی که در روابط تجاری بخصوص در مساله بانکی وجود دارد کوشش می گردد مسائل را پشت سربگذاریم تا مبادلات کالا آسوده تر گردد. اولین برنامه ما این است که عمان یک نقطه عبور برای کالاهای ایرانی به دیگر نقاط دنیا باشد. برنامه دوم ما هم این است که یکسری اصلاحات رویه ای انجام دهیم. به طوری که سرمایه گذاران ایرانی بتوانند در عمان یا سرمایه گذاران عمانی در ایران سرمایه گذاری نمایند. ان شاءالله به همه این اهداف خواهیم رسید.

همچنین در زمینه های اقتصادی و بانکی، بازرگانی، نفت و گاز، حمل ونقل و صنعت و معدن فعالیت خواهیم داشت. همچنین از مهم ترین اهداف سفر ما به ایران، توسعه روابط اقتصادی بین بخش خصوصی دو کشور است و در این راستا حل مسائل تجاری در دستور کار مشترک اتاق بازرگانی و صنایع عمان و اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عمان واقع شده است.

عمان از کشورهایی است که بیشترین قرابت سیاسی و تجاری را میان کشورهای حوزه خلیج فارس با ایران دارد و مسئولان دو کشور قصد دارند با برقراری تعاملات دو سویه، ضمن حفظ ارتباط تجاری در حوزه انرژی، روابط بازرگانی را نیز گسترش دهند و توانمندی های تولیدی و صادراتی ایران را نیز ارائه نمایند.

شما تفاهم نامه ای با ایران در مورد افزایش روابط تجاری امضا کردید. درباره این تفاهم نامه شرح دهید.

ابتدا آنالیز کردیم که چرا سطح روابط پایین است ودراین زمینه متوجه بعضی موانع شدیم که بیشتر آنها را حل کردیم. مسائل بانکی و نقل و انتقال کالا یکی از آنها بود. همچنین پی بردیم که نبود خط کشتیرانی میان ایران و عمان دو کشور را از فرصت های زیادی دور می نماید به همین دلیل کوشش کردیم با ایران یک خط کشتیرانی برای مبادلات تجاری برقرار کنیم.

بر اساس این تفاهم نامه هر 15 روز یکبار یک کشتی از ایران به سمت عمان و بالعکس حرکت می نماید. اکنون بزرگ ترین شرکت های عمانی که در حوزه های مختلف فعالیت می نمایند با همتایان خود در ایران دیدار کردند. با هماهنگی اجرا شده، امکان افتتاح خط حمل و نقل دریایی مستقیم بین دو کشور فراهم شده و این مساله در افزایش میزان واردات و صادرات و بخصوص صادرات مجدد کالاهای ایرانی از این کشور به کشورهای منطقه موثر خواهد بود. بخش خصوصی ایران با حمایت اتاق مشترک ایران و عمان و اتاق بازرگانی و صنایع عمان، اقدام به راه اندازی خط کشتیرانی مستقیم بین بندرعباس و بندر صحار نموده است که امید داریم این تفاهم نامه عامل اصلی برای به حرکت درآمدن اقتصاد دو کشور باشد.

البته شما دو تفاهم نامه با ایران امضا کردید، اما درباره یکی از آنها شرح دادید. در مورد تفاهم نامه دیگر هم شرح بدهید.

بله. ما دو تفاهم نامه با ایران امضا کردیم. یکی تاسیس یک شرکت مشترک ایرانی و عمانی متشکل از سرمایه گذاران دو کشور و تفاهم نامه دوم راه اندازی خطوط کشتیرانی برای تردد آسوده تر. اگر بخواهم شرح بیشتری در این زمینه بدهم باید بگویم ما یک شرکت مشترک برای سرمایه گذاری و انجام مبادلات تجاری تاسیس کردیم که کارهای اقتصادی را راحت تر انجام دهیم. این موضوع در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

نقش ایران در آینده اقتصاد عمان چیست؟

ایران کشوری است که اهمیت زیادی برای ما دارد و ما در بسیاری از موضوعات اقتصادی و بازرگانی مکمل یکدیگریم. با توجه به این که ایران با کشورهای آسیای میانه در ارتباط است و ما با کشورهای آفریقایی و کشورهای دیگر دنیا در ارتباطیم. همکاری دو کشور می تواند به رشد و شکوفایی هرچه بیشتر روابط اقتصادی و تجاری و حتی سیاسی بینجامد. کشورهای ایران و عمان با توجه به نزدیک بودن فاصله سرزمینی می توانند همکاری های خود را در حوزه تجارت توسعه دهند و با توجه به این که سیستان و بلوچستان با کشور عمان همجوار است با توسعه زیرساخت های بندری چابهار، روابط تجاری با کشور ما تا حد زیادی می تواند گسترش یابد و می توان از عمان به عنوان پلی برای ورود به بازارهای شرق آفریقا استفاده کرد. ایران در بسیاری از موارد می تواند با عمان همکاری داشته باشد و عمان در هر زمینه ای آماده همکاری است. ایران می تواند در حوزه های صدور خدمات فنی ـ مهندسی در زمینه های راهسازی، نفت و گاز، پل سازی، استخراج معادن و احداث نیروگاه با کشور ما همکاری داشته باشد. تفاهم نامه تجارت آزاد عمان با کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و آمریکا نیز یک فرصت خوب برای تجار ایرانی است. صدور گواهی مبدا براساس استانداردهای بین المللی صورت می گیرد و شرکت های ایرانی فعال در عمان باید به موضوع کیفیت کالاها برای دریافت گواهی مبدا از عمان بیشتر توجه نمایند.

بازار ایران و عمان هر دو از توان بالایی برخوردار است و سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند سرمایه گذاری انجام دهند.

شما کدام بخش را در عمان به سرمایه گذاران ایرانی پیشنهاد می کنید؟ متقابلا خود نیز در کدام بخش قصد سرمایه گذاری دارید؟

بگذارید آنالیز ها به نتیجه نهایی برسد و بعد در این مورد صحبت کنیم. در مورد سرمایه گذاری عمانی هم باید بگویم بزرگ ترین شرکت های عمانی در ایران با شرکت های ایرانی در حال مذاکره هستند. بگذارید بعدا در این مورد صحبت کنیم.

آیا مذاکرات ایران با کشورهای غربی را دنبال می کردید؟ نظر شما نسبت به توافق هسته ای ایران با 1+5 چیست؟

خبرها را با دقت فراوان پیگیری می کردیم. خبرهای مسرت بخش توافق کشورهای 1+5 با ایران را با دقت دنبال نموده ایم و بیش از شما خواستار به نتیجه رسیدن این توافق هستیم و این موضوع به نفع تمام کشورهای منطقه و در صدر آنها ارتباط میان دو کشور ایران و عمان خواهد بود. پیوندهای سیاسی، فرهنگی و تاریخی دو کشور بسترساز همکاری های اقتصادی و ایجاد ارتباط بیشتر بین تجار خواهد بود. باید یادآور شویم همواره فرهنگ منفعت طرفین و بی ادعایی در عین سادگی از خصلت تجار عمانی بوده است که امیدواریم با این روحیه کارهای قابل توجه و قراردادهای مهمی در دیدارها به امضای طرفین برسد.

شما برای پایداری روابط تجاری ایران و عمان چه اقدامی انجام دادید؟

بگذارید ابتدا این موضوع را بگویم که سفیر عمان در تهران سطح مطلوب سیاسی میان دولت های ایران و عمان را ارج نهاد. من هم امیدوارم سطح روابط اقتصادی نیز همگام با روابط سیاسی رشد و توسعه پیدا کند.

ما از دولت عمان برای حضور یک رایزن بازرگانی در تهران درخواست نموده و همواره مسئولان بخش های خصوصی را به برقراری و توسعه روابط با ایران تشویق نموده ایم. از سوی دیگر قرار است هر 15 روز یکبار کشتی تجاری به سمت کشور عمان حرکت کند ما خواستار کوتاه تر شدن زمان حرکت کشتی ها به دوره های هفتگی و روزانه هستیم و برای تسهیل سفر تجار ایرانی، ویزا چند بار ورود به عمان را با همکاری و حمایت اتاق های مشترک خواستاریم. همچنین با قراردادی که با شرکت عمان ایر منعقد شده، همه وابستگان مرکز تجاری ایران و عمان برای سهولت در رفت و آمد به این کشور از تخفیف برخوردار خواهند بود.

در مورد گردشگری نیز مذاکره داشتید؟

ما خیر. اما یک هیات به صورت جداگانه دراین باره به ایران آمدکه فکر می کنم سال گذشته بود. ما یک هیات به استان مازندران ایران فرستادیم و در این استان نتایج خوبی به دست آمده است. آقای النهبانی، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت عمان همراه هیاتی برای بازدید از این استان به آنجا سفر کردند. بنابر اخباری که به دست من رسید این سفر به منظور آشنایی با توانمندی های این استان بوده است. عمده فعالیت های این هیأت بازرگانی در حوزه های تجارت عمومی بوده و مابقی در حوزه های گردشگری، مصالح ساختمانی، حمل و نقل، صنعت فایبرگلاس و پلاستیک، مواد غذایی و صنعت آهن فعال هستند. خود آقای النهبانی که ریاست این هیات را به عهده دارد در بخش گردشگری فعالیت می نماید.

نگاهی به روابط اقتصادی ایران و عمان

مبادلات تجاری ایران و عمان سالانه حدود 877 میلیون دلار است و با توجه به کاهش منابع نفتی در عمان، این کشور در پی راهی برای خروج از اقتصاد تک محصولی مبتنی بر نفت و گسترش سهم خود از بازرگانی بین المللی است. به گفته گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سال گذشته شمسی، عمان بیست و یکمین واردنماینده کالاهای غیرنفتی ایران بوده است. ایران در سال 94معادل 145.8 میلیون دلار از کالاهای غیرنفتی خود را به عمان صادر و 441.7 میلیون دلار کالا از این کشور وارد نموده است.

عمده صادرات ایران به عمان را کالاهای صنعتی و محصولات کشاورزی تشکیل می دهد و ایران نیز عمدتا سنگ آهن و بعضی کالاهای معدنی از عمان وارد می نماید. همچنین بتازگی در مذاکرات مقامات سیاسی و اقتصادی دو کشور، طرف عمانی اشتیاق خود را برای خرید گاز از ایران اعلام نموده است.

در همین حال این دیدگاه میان مسئولان ایرانی وجود دارد که چرا باید ایران با امارات در سال 13 میلیارد دلار مبادلات تجاری داشته باشد، اما با عمان که از نظر سیاسی با کشورمان در یک سمت و سوست، حجم مبادلات به یک میلیارد دلار هم نرسد. چنین دیدگاهی از سوی مسئولان هر دو کشور باعث پیگیری راه های گسترش همکاری های اقتصادی شد تا جایی که بزرگ ترین هیات تجاری عمان هفته جاری به ایران آمد و گام هایی عملی درباره افزایش روابط اقتصادی برداشته شد. پیش از این یک هیات از تجار ایرانی به سرپرستی غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران به عمان سفر نموده بود. در این سفر که نوزدهم آبان سال گذشته اجرا شده بود مذاکراتی در مورد سرمایه گذاری تجار ایرانی برای احداث بیمارستان در عمان اجرا شده بود که علی بن مسعدر السنیدی، وزیر بازرگانی و صنعت عمان، ضمن ابراز خرسندی از حضور تجار ایرانی و با امید به توسعه روابط تجاری دو کشور گفته بود: ساخت بیمارستان از سوی سرمایه گذاران ایرانی، مهم ترین فعالیت مشترک میان دو کشور است که برای این منظور زمین وسیعی را در نظر گرفته ایم و امیدواریم این پروژه در کمترین زمان ممکن به سرانجام برسد. وی خاطرنشان نموده بود: قرار است برای انجام معاینات اولیه از این بیمارستان استفاده کنیم و به منظور انجام اعمال جراحی یا معاینات پزشکی دقیق تر افراد را به ایران اعزام کنیم. وی تصریح نموده بود تأسیس این بیمارستان می تواند به توسعه همکاری های ایران و عمان در حوزه گردشگری سلامت منجر گردد. در همین حال و بنابر اعلام اسحاق دنیاگیری، معاون اول رئیس جمهور، بزودی در عمان یک مرکز خرید ایرانی دایر می گردد که ظرفیت آن برای افزایش روابط اقتصادی با این کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

با توجه به این اقدامات، کارشناسان اقتصادی معتقدند در آینده ای نزدیک حجم تجارت میان ایران و عمان طوری افزایش خواهد یافت که ممکن است در آینده از سطح کنونی روابط اقتصادی ایران با امارات نیز پیشی بگیرد و عمان به قطب تجارت مجدد کالاهای ایرانی در منطقه تبدیل گردد؛ در حالی که عمان نیز بشدت درحال سرمایه گذاری روی بهبود وگسترش زیرساخت های تجاری خود است. سرمایه گذاری عمان ـ چین در بندر بقومکه در دهانه اقیانوس هند به گونه ای است که می تواند رقیبی جدی و خطرناک برای بندر جبل علی امارات باشد. در همین باره سال گذشته تفاهم نامه چند جانبه ای میان ایران، عمان، ترکمنستان و قزاقستان امضا شد که براساس آن یک شاهراه تجاری با واسطه ایران برای تجارت کالا از آسیای میانه تا شرق آفریقا ایجاد خواهد شد. این شاهراه تجاری می تواند علاوه بر رشد حجم تجاری در منطقه، رونق خاصی برای بعضی استان های محروم ایران از جمله سیستان و بلوچستان و بندرچابهار به ارمغان بیاورد. اینچنین است که این بار روابط خوب سیاسی دو کشور دوست در منطقه حساس خلیج فارس می رود تا زمینه ساز یکی از بزرگ ترین تحولات اقتصادی و تجاری گردد؛ تحولاتی که به نفع همه کشورهای منطقه است.

منبع: جام جم

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

منبع: تسنیم
انتشار: 17 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 475

به "روابط مالی ایران و عمان باید مثل روابط سیاسی گرم باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روابط مالی ایران و عمان باید مثل روابط سیاسی گرم باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید