امواج گرانشی در فضا، زمان یک سیاهچاله را به اعماق فضا پرتاب نموده اند

به گزارش تور ایران، دانشمندان امواج گرانشی قدرتمند ناشی از ادغام دو سیاهچاله را در فضا-زمان شناسایی کردند که باعث پرتاب سیاهچاله حاصل با سرعتی سرسام آور شده است.

امواج گرانشی در فضا، زمان یک سیاهچاله را به اعماق فضا پرتاب نموده اند

ستاره شناسان یک رویداد کیهانی را مشاهده نموده اند که در آن دو سیاهچاله با هم ادغام شدند و امواج گرانشی ایجاد شده، به سیاهچاله تازه تشکیل شده با سرعتی نزدیک به 5 میلیون کیلومتر بر ساعت ضربه زده است. دانشمندان این مشاهدات را در یک مقاله ای با عنوان شواهدی از سرعت پس زدن بزرگ از سیگنال ادغام سیاهچاله در نشریه فیزیکال ریویو لترز (Physical Review Letters) ارائه کردند.

ویجی وارما (Vijay Varma) نویسنده اصلی این مقاله در گفت وگو با ساینس نیوز اعلام نمود که مطالعه این لگدهای کیهانی به طور بالقوه می تواند به دانشمندان برای درک چگونگی شکل گیری سیاهچاله های ستاره ای یاری کند.

سرعت بسیار زیاد ضربه به سیاهچاله، ناشی از امواج گرانشی (Gravitational Waves) است. این امواج در فضا-زمان، ناشی از حرکت اجرام بزرگ با شتاب های زیاد هستند. در این حالت، امواج گرانشی زمانی منتشر شدند که دو سیاهچاله به صورت مارپیچی به سمت هم حرکت کردند و در نهایت ادغام شدند.

هنگامی که این امواج گرانشی در یک جهت انتشار می یابند، باعث می گردد که سیاهچاله در جهت دیگری پرتاب گردد؛ شبیه به پس زدن اسلحه، هنگامی که از آن برای شلیک گلوله استفاده می گردد.

امواج ادغام این دو سیاهچاله زمانی که در 29 ژانویه 2020 (9 بهمن 1398 خورشیدی) به زمین رسیدند، به وسیله رصدخانه موج گرانشی با تداخل سنج لیزری (LIGO) آمریکا و تداخل سنج ویرگو (Virgo) اروپا شناسایی شدند. رصد این امواج نشان داد که دو سیاهچاله چگونه ادغام می شوند.

از آنجایی که هر دو سیاهچاله به علت نیروهای گرانشی بسیار قوی خود آغاز به چرخش دور یکدیگر کردند، باعث شد صفحه ای که در آن می چرخیدند هم بچرخد. این را می توان با تکان خوردن یک فرفره هنگام چرخش مقایسه کرد.

پژوهشگران داده های مشاهده شده از این رویداد را با داده های شبیه سازی شده از نسخه های پیش بینی شده از ادغام سایهچاله مقایسه کردند تا سرعت ضربه به سیاهچاله را تخمین بزنند. بدین ترتیب آن ها دریافتند که این جرم بزرگ با چنان سرعتی پرتاب شده که احتمالا از خوشه کروی خود به بیرون رانده شده است.

خوشه های کروی، گروه های متراکمی از ستارگان و سیاهچاله ها هستند که انتظار می رود سیاهچاله های آن ها به هم نزدیک و ادغام شوند. این گروه تحقیقاتی تخمین می زند که با توجه به سرعت بالا، تنها 0.5 درصد محتمل است که این سیاهچاله خاص پس از ضربه خوردن، در خوشه کروی خود باقی بماند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از ادغام دو سیاهچاله و ایجاد امواج گرانشی

Credit: LIGO, Caltech, MIT, Aurore, Simonnet/Sonoma State University

منبع: Indian Express

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 خرداد 1401 بروزرسانی: 31 خرداد 1401 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2218

به "امواج گرانشی در فضا، زمان یک سیاهچاله را به اعماق فضا پرتاب نموده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امواج گرانشی در فضا، زمان یک سیاهچاله را به اعماق فضا پرتاب نموده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید