ایران به دانش فنی بذر واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دست یافت

به گزارش تور ایران، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری با اشاره به اینکه ما تا به امروز دانش فنی تولید بذرواکسن را در کشور نداشتیم گفت: اکنون به این مرحله رسیدیم و توانستیم بذر بومی واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تولید کنیم.

ایران به دانش فنی بذر واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دست یافت

به گزارش خبرنگاران از ایرنا، مصطفی قانعی روز سه شنبه در مراسم رونمایی از نخستین بذر بومی واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و آنتی ژن H5 که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و کاظمی خاوازی وزیر جهاد کشاورزی و علی صفر ماکنعلی رییس سازمان دامپزشکی درمحل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، اضافه کرد: ایران اگر چه قدمت صد ساله در زمینه واکسن سازی دارد اما به موازات سایر کشورهای واکسن ساز پیش نرفته ایم.

وی خاطرنشان کرد: تا به امروز تکنولوژی تولید بذر واکسن را در کشور نداشتیم، پیش از این بذر واکسن سل از فرانسه و بذر واکسن هپاتیت را از کوبا وارد کشور می کردیم و بعد از آن واکسن های این بیماری ها در کشور تولید می شد، از این رو ما صاحب تکنولوژی بذر واکسن ها نبودیم.

وی اظهارداشت: اکنون به مرحله ای رسیده ایم که محققان کشور توانسته اند بذر واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را تولید کنند و دانش فنی آن را به دست آورند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باتأکید بر اینکه بخش دولتی نمی تواند در زمینه تولید واکسن ها ورود پیدا کند، گفت: باید شرکت های دانش بنیان همواره در تولید واکسن ها و بذرهای واکسن ورود پیدا کنند.

وی گفت: فعالیت در زمینه تولید بذر واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با هزینه معاونت علمی و فناوری و زیر نظر سازمان دامپزشکی از سه سال پیش شروع شده بود و امروز به این نتیجه رسیدیم، قرار است با تولید این بذر واکسن آن نیز در شرکت های دانش بنیان مورد پیگیری قرار گیرد.

امروز نخستین بذر بومی واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان دامپزشکی کشور تولید و رونمایی شد.

برای تهیه واکسن معمولا از بیماری که اسم آن سویه است، یک بذر گرفته می شود که نقطه اول تولید واکسن است، بذر موجود در فرآیند تولید تبدیل به واکسن می شود. تا به امروز همه بذرها از خارج وارد می شد و این امر برای کشور نوعی وابستگی ایجاد می کرد و بخشی نیز خروج ارز را به همراه داشت، اما با رونمایی از نخستین بذر بومی واکسن آنفلوآنزای پرندگان این وابستگی به نوعی کاهش خواهد یافت.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1468

به "ایران به دانش فنی بذر واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دست یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران به دانش فنی بذر واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دست یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید