آنالیز در سواحل مکران و خلیج فارس در اولویت پژوهشکده باستان شناسی قرار گرفته است

به گزارش تور ایران، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، آنالیز در سواحل مکران و خلیج فارس در اولویت پژوهشکده باستان شناسی واقع شده است.

آنالیز در سواحل مکران و خلیج فارس در اولویت پژوهشکده باستان شناسی قرار گرفته است

مصیب امیری (رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری) با اشاره به فعالیت پژوهشکده های مختلف در این پژوهشگاه گفت: هریک از این پژوهشکده ها فعالیت های خاص خود را انجام می دهند. بطور مثال، یکی از مهمترین فعالیت های پژوهشکده باستان شناسی تکمیل نقشه باستان شناسی کشور است که از گذشته تا به امروز تداوم یافته و اکنون با برنامه ریزی دقیق تر و وسعت بیشتری در جریان است. درعین حال کاوش های نجات بخشی به قوت خود انجام می گردد. این پژوهشکده ساماندهی فعالیت های کاوش در استان های مختلف را هم مدنظر دارد که بر حسب احتیاج هر استان، برنامه ریزی و اولویت بندی می گردد.

او درخصوص اولویت بندی که پژوهشکده باستان شناسی برای انجام آنالیز های باستان شناسی در منطقه ها مختلف کشور برای تهیه نقشه باستان شناسی در نظر گرفته، گفت: بخشی از کشور که تعداد زیادی از استانهای کشور را دربرمی گیرد برای آنالیز و تکمیل نقشه باستان شناسی انتخاب نموده ایم. بعضی از استانها در گذشته مورد توجه بود و به بعضی دیگر کمتر توجه شده است. اکنون سواحل مکران و خلیج فارس که چندین استان را دربرمی گیرد در اولویت های اصلی است. البته این بدان معنا نیست که کاوش و آنالیز باستان شناسی در سایر استان ها تعطیل می گردد بلکه این مهم را به استانها سپردیم تا پیشنهادات خود را برای انجام کاوش باستان شناسی اعلام نمایند و بخشی از هزینه ها به وسیله پژوهشگاه میراث و گردشگری و بخشی دیگر به وسیله استان تامین گردد. امیدواریم با اعمال این برنامه، کاوش های باستان شناسی با سرعت و دقت بیشتری انجام گردد.

امیری در پاسخ به این سئوال که براساس شنیده ها با حضور ریاست تازه در پژوهشکده باستان شناسی شاهد لغو بعضی مجوزهای کاوش های باستان شناسی هستیم، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم، هیچ مجوزی لغو نشد. وقتی مجوز کاوش صادر می گردد دیگر لغو نمی گردد. حال آنکه ممکن است باتوجه به فعالیت های یک باستان شناس، مجوز کاوش تازه برای او صادر نشده باشد آن دلایل خود را دارد ممکن است گزارش کاوش قبلی را ارائه نداده باشد یا در آنالیز های اجرا شده، کاوش در آن منطقه در اولویت نباشد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بعلاوه در پاسخ به این سئوال که بعضی از باستان شناسان اسم می نمایند که تعداد زیادی از اعضای هیات علمی پژوهشکده باستان شناسی هر سال بدون استثنا مجوز چندین فصل کاوش را برای خود کنار می گذارند و در بیشتر مواقع خودشان برای کاوش به محوطه نمی فرایند بلکه کار را به دانشجویان می سپارند و سعی برآن است تا هزینه کاوش را برداشته و با پرداخت هزینه اندکی به دانشجویان کار را به اتمام برسانند، گفت: نمی دانم در گذشته چه فرایندی در جریان بود. ممکن است هر شخصی بگونه ای عمل کند. اما اینکه اسم می گردد اعضای پژوهشکده باستان شناسی مجوز کاوش می گیرند و کار را به شخص دیگری می سپارند، موردی است که تا به امروز ندیده ام. ضمن آنکه اکنون به استانها اعلام کردیم که اولویت های پژوهشی را اعلام نمایند. بعضی مواقع ممکن است استانی به لحاظ روشن شدن گره تاریخی در یک منطقه احتیاجمند کاوش یا آنالیز باستان شناسی باشد، یا ممکن است پروژه عمرانی در جریان باشد که احتیاجمند کاوش نجات بخشی است و… در هر حال استانها دراین خصوص اطلاعات تخصصی دارند.

او توضیح داد: بعضی از استانها طی سالهای گذشته دراین خصوص فعال بودند. سیاست ما آن است که نه تنها اولویت کاوش به وسیله استان معرفی گردد بلکه باستان شناس بومی استان را برای این کار معرفی کند. این سیاست نه تنها درخصوص پژوهشکده باستان شناسی بلکه برای سایر پژوهشکده ها هم در نظر گرفته می گردد البته ممکن است بعضی از استانها در زمینه هایی مانند حفاظت و بازسازی ظرفیت لازم را نداشته باشد از این رو پژوهشکده حفاظت و بازسازی اشیا ورود می نماید.

منبع: همگردی
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1900

به "آنالیز در سواحل مکران و خلیج فارس در اولویت پژوهشکده باستان شناسی قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز در سواحل مکران و خلیج فارس در اولویت پژوهشکده باستان شناسی قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید