بچه هایی که برنامه نویسی می نمایند و ربات می سازند!، عکس

به گزارش تور ایران، دهمین دوره از مسابقات رباتیک و هوش مصنوعی فیراکاپ آزاد ایران، در حال برگزاری است. در حاشیه این دوره از مسابقات معاونت آموزشی آموزشگاه فیرا در مصاحبه ای که با خبرنگاران داشت از نحوه پرورش استعداد در این آموزشگاه سخن به میان آورد.

بچه هایی که برنامه نویسی می نمایند و ربات می سازند!، عکس

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، در حاشیه دهمین دوره از مسابقات رباتیک و هوش مصنوعی فیراکاپ آزاد ایران، مهدی زارعی، معاونت آموزشی آموزشگاه فیرا، به خبرنگار خبرگزاری خبرنگاران ، گفت: در ابتدای کار با فاکتورهایی بچه ها متقاضی آنالیز می شوند؛ یکی از این فاکتورها سن بچه ها است. به عنوان مثال در سن خاصی و با توجه به ویژگی های فیزیولوژیکی، فکری و تجارب بچه ها، بعضی مباحث علمی در اولویت قرار می گیرند تا فکر بچه ها به حدی فعال گردد که بتوانند به مراحل بعدی ورود پیدا نمایند.

او در ادامه گفت: مراحل باید یکی یکی طی گردد و بچه ها نباید از سن پایین با ساخت ربات و برنامه نویسی آن هم به صورت پیشرفته، آشنا شوند. برنامه نویسی علمی است که سن مشخصی برای یادگیری دارد. بنابر گفته دانشگاه MIT بچه ها بالای 8 سال می توانند برای یادگیری برنامه ای مانند اسکرچ اقدام نمایند. این اقدام برای این اجرا شده است که بچه ها حدقال سواد خواندن و نوشتن را داشته باشند. در نتیجه بچه ها باید دایره اطلاعاتی قوی داشته باشند تا به آن ها آموزش داده گردد.

زارعی در ادامه گفت:در حوزه رباتیک، آموزشگاه فیرا سعی نموده است، شرط سنی رعایت کند؛ بچه ها برای اینکه آغاز به برنامه نویسی نمایند باید رده سنی سوم یا چهارم ابتدایی باشند و تا حدی با زبان انگلیسی آشنایی پیدا نموده باشند تا بتوانند وارد محیط های برنامه نویسی شوند و تا قبل از آن می توان با بچه ها در مباحث مکانیک و دست ورزی کار کرد تا پنجه های آن ها تقویت گردد و بتوانند کار نمایند و از طرفی دایره اطلاعاتی آن ها نیز تقویت می گردد و مسائلی به بچه ها در این سن آموزش داده می گردد که قابل انجام است و احتیاج به پیچیدگی برای شرح دادن به آن ها نباشد. رده های سنی یکی یکی طی می گردد و بچه ها پس از آن آغاز به برنامه نویسی با برنامه های مانند اسکرچ و ... می نمایند و همه مباحث به صورت رشته وار به بچه ها آموزش داده می گردد.

او گفت:تمام اطلاعات مناسب با سن بچه ها دسته بندی شده است و در نهایت بچه ها وارد مرحله برنامه نویسی پیشرفته تر می شوند؛ اکنون بچه ها با ماژول آغاز به کار کردن می نمایند و برنامه می نویسند و یک سری پروژه های اولیه خیلی جالب را می بندند که کاربردی هستند و خروجی آن را لمس می نمایند. برنامه نویسی به صورت ذاتی به همین شکل است و حتی برای افراد سن و سال دار و دانشجو نیز سخت است، چه برسد برای بچه ها؛ برای اینکه برای آن ها خروجی کارشان ملموس تر گردد، ما خروجی های گرافیکی در نظر گرفته ایم، خروجی هایی که بصری باشد و کودک بتواند آن ها را لمس کند.

او در ادامه گفت: بچه ها در مراحل بعدی آغاز به ساختن ربات ها می نمایند و تمام ربات ها را در یک ترم می بندند و یاد می گیرند چون مباحث برایشان سخت نمی گردد؛ برنامه نویسی آن را یاد گرفته اند، مکانیک و الکترونیک را یاد گرفته اند و ربات را می سازند، آن چه که خودشان دوست دارند را می سازند. ما در مراحل بعدی ابزار آن ها را بیشتر می کنیم تا در نهایت بتوانند ایده های شخصی خودشان را برای ایجاد یک محصول و یک شغل پیاده نمایند. در نهایت خروجی کارهای آن ها در لیگ های نوآوری قابل مشاهده هستند کارهایی که خودشان اختراع کردند و گاها آنچه می سازند حتی از سنشان فراتر است.

او در رابطه با پروروش استعداد بچه ها و نتیجه کار آن ها در نوجوانی گفت:یکی از آموزش دیدگان چهارده سال سن دارد و اکنون در لیگ نوآوری شرکت نموده است و یکی از محصولاتی که ساخته است، کنتر برقی است که جریان و مصرف را میزان گیری میکند و در ساعات مختلف در خروجی داده ها گراف می دهد و حتی به شخص پیشنهاد می دهد که شما می توانید با کم کردن مصرفتان در این ساعات مصرف کل را کمتر کنید و کمتر جریمه شوید و مبلغی که برای برق پرداخت می کنید هم معقول تر می گردد و در نهایت هم به مصرف برق در کل کشور یاری می نماید.

  • وزارت آموزش و پرورش در پی وارد کردن هوش مصنوعی به کتاب های درسی!

  • ذینفعان و مخاطبان مسابقات رباتیک و هوش مصنوعی چه کسانی هستند؟

او در آخر گفت:یکی از موانعی که ما داریم این است که بچه ها مونتاژکار یا اپراتور بار می آیند؛ آموزش معمولا به گونه ای است که بچه ها ربات را به شکل اسباب بازی می بینند و صرفا فقط کارکردن با آن را یاد می گیرد، این کودک در سنین بالاتر آموزش را نمی پذیرد زیرا فکر می نماید در سن کم چیز بزرگی ساخته است در صورتی که او ربات را نساخته و فقط اپراتوری نموده است، اما چون در فکر بچه این طور جا افتاده است در برابر آموزش صحیح مقاومت می نماید، این ها معمولا بچه های هستند که متاسفانه با استعداد زیادی که دارند از این چرخه آموزشی خارج می شوند و استعدادی که می توانست پیشرفت کند خیلی زود دل سرد می گردد.

227323

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 3 آذر 1402 بروزرسانی: 3 آذر 1402 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2446

به "بچه هایی که برنامه نویسی می نمایند و ربات می سازند!، عکس" امتیاز دهید

1 کاربر به "بچه هایی که برنامه نویسی می نمایند و ربات می سازند!، عکس" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بچه هایی که برنامه نویسی می نمایند و ربات می سازند!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید