تجارت عاج هنوز تمام نشده است

به گزارش تور ایران، تجارت عاج، تجارت کثیفی است که هر سال باعث مرگ تعداد بی شماری از فیل ها، کرگدن ها و حیوانات دیگر می شود. با وجود تلاش های گسترده سازمان های بین المللی برای متوقف کردن تجارت عاج، هنوز نشانه هایی از وجود آن در برخی مناطق جهان دیده می شود. با خبرنگاران همراه باشید تا نگاهی به این موضوع بیندازیم.

تجارت عاج هنوز تمام نشده است

هزاران سال است که تجارت عاج بین آفریقا، اروپا و آسیا، بخشی از روابط اقتصادی بین قاره ای بوده است. در سال های اخیر، این شکل از تجارت از سوی بسیاری از کشورها و نهادهای اقتصادی به دلیل آسیب های زیست محیطی غیرقانونی اعلام شده است، اما تجارت عاج هنوز وجود دارد و به استناد برخی گزارش های اخیر، در جنوب شرقی آسیا رواج گسترده تری دارد.

جرم در پوشش قانون

به گفته واشنگتن پست، گزارشی به تازگی منتشر شده که ادعا می کند مقامات چینی، حجم بالایی از عاج غیرقانونی را طی سفری دیپلماتیک به شرق آفریقا در سال 2013 خریداری کردند.

همه موجودات زیبا

با وجود اینکه عاج در بسیاری از گونه های حیوانات موجود در خشکی و زمین وجود دارد، اما منبع اصلی آن آفریقا است. فیل ها و کرگدن ها، به خاطر عاج و شاخشان، هدف اصلی شکارچیان و تجار هستند.

شروع

اولین سوابق تجارت عاج به قرن چهاردهم پیش از میلاد برمی گردد، هر چند انگار برای مدت طولانی این تجارت وجود نداشته است. بیشتر خرید و فروش های اولیه محلی بودند تا اینکه سرزمین های مختلف شروع به برقراری ارتباط کردند و این تجارت شکوفا شد.

فتح آفریقا

قبایل آفریقایی به عنوان صادرکننده اصلی عاج خام و کالاهای ساخته شده از آن، این تجارت را تبدیل به یکی از راه های اصلی ارتباط اقتصادی شان با غربی ها و آسیایی ها کردند، اما هنگامی که خارجی ها به این قاره حمله و شروع به غارت کردند، بومیان دچار هرج و مرج شدند. اما تجارت عاج ادامه داشت.

منابع در حال کاهش

در سال 1979، افراد بسیاری از مناطق حیات وحش آزاد یا محصور گزارشی از تعداد کل فیل ها دادند؛ 1/3 میلیون فیل. 10 سال بعد، کارشناسان هشدار دادند که این جمعیت به 600000 عدد کاهش یافته است. اغلب افراد نگران منابع بودند، در حالی که سایرین کاهش جمعیت فیل ها را نگران کننده می دانستند.

اولین تلاش های برای ممنوع سازی تجارت

در آن سال، کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های در معرض خطر حیوانات و گیاهان وحشی (CITES) تلاش کرد تا کشورهای مستقل آفریقایی را تحت ممنوعیت این تجارت متحد کند. در اکثر کشورها به خصوص زیمبابوه، تجمعاتی برگزار گشت، اما آفریقای جنوبی و سایر کشورها این موضوع را قبول نکردند.

ممنوعیت با وجود مسائل فراوان پذیرفته شد

با وجود تصویب قانون ممنوعیت (و مقررات دیگر) در سال 1990، اما آفریقای جنوبی باز هم با آن مخالفت کرد. در نهایت این تحریم ها تبدیل به سیاست های استفاده عاقلانه در مورد تجارت عاج شدند. بالاخره این تجارت بخشی از میرات تاریخی قاره بوده، اما هزینه های سنگینی مانند مرگ را داشته است.

ورود چین

امروزه، چین تلاش دارد تا از سابقه اش در تجارت عاج فاصله بگیرد، اما به دلیل توافق های اقتصادی و سیاسی اش با کشورها آفریقایی، این امر کمی سخت شده است.

تلاش های اروپا

بسیاری از کشورهای اروپایی، مدت هاست که عاج غیرقانونی را ممنوع کرده اند و اغلب محموله های مصادره شده توسط مسئولان را توقیف و منهدم می کنند.

و هنوز ادامه دارد

اما همان طور که پائولا کاهومبو، مدیر اجرایی اتحادیه حفاظت از سرزمین کنیا و شرکت WildlifeDirect، می گوید، این کافی نیست. شرمساری اخیر چین یک نشانه است از این موضوع که این تجارت هنوز زنده و فعال است و در ازای آن، فیل ها هر روز می میرند.

منبع: کجارو / allday.com
انتشار: 23 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 658

به "تجارت عاج هنوز تمام نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجارت عاج هنوز تمام نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید