تسلیت هایی برای درگذشت بدرالزمان قریب

به گزارش تور ایران، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و هوشنگ مرادی کرمانی در پیغام هایی درگذشت بدرالزمان قریب را تسلیت گفتند.

تسلیت هایی برای درگذشت بدرالزمان قریب

به گزارش خبرنگاران، اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پیغام خود نوشته است: بانوی دانشمند، نابغه نادره، سرکار خانم دکتر بدرالزمان قریب، سغدی شناس برجسته و چهره ماندگار، جان علوی را از بند تنِ خاکی رها کرد و به سرای باقی شتافت. او با عشق وصف ناپذیر به ایران در سراسر حیات خود کوشش کرد تا در سایه دانش از زبان سغدی و مانوی رمزگشایی کند و به جنبه های تاریک ایران باستان بپردازد و بر گوشه ای از پیشینه این آب و خاک پرتو بیافکند.

اینجانب این ضایعه را به همه زبان شناسان و زبان پژوهان تسلیت عرض نموده و برای آن بانوی گرانمایه از خداوند رحمان طلب آرامش می کنم. باشد که در دنیا ابدی قرین خوبان مسکن و مأوی گیرد.

همچنین در پیغام هوشنگ مرادی کرمانی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و نویسنده کودک و نوجوان آمده است: خبر درگذشت زنده یاد سرکار خانم دکتر بدرالزمان قریب مایه تأسف بسیار شد. من هم در غم این دوست و همکار دانشمند و مهربانمان به عزا نشسته ام. روح لطیف و شاعرانه اش شاد و خداوند عظیم او را غرق رحمت کند.

به جامعه علمی و فرهنگی کشور و خانواده و دوستان و شاگردان ایشان تسلیت می گویم و برای شان صبر و شکیبایی آرزومندم.

بدرالزمان قریب، زبان شناس و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی زاده 1308 در تهران بود و مدرک دکتری زبان های باستانی خود را از دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا دریافت نموده بود.

بعضی از آثار دکتر بدرالزمان قریب عبارت اند از: تحلیل ساختاری فعل در زبان سُغدی؛ زبان های خاموش، یوهان فریدریش (ترجمه، با همکاری یداللّٰه ثمره)؛ وسنتره جاتکه، داستان تولد بودا به روایت سُغدی؛ فرهنگ سُغدی (سُغدی ـ فارسی ـ انگلیسی)؛ تاریخچۀ گویش شناسی در ایران؛ مطالعات سُغدی؛ پژوهش های ایرانی باستان و میانه.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1281

به "تسلیت هایی برای درگذشت بدرالزمان قریب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تسلیت هایی برای درگذشت بدرالزمان قریب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید