تهرانگردی از نگاه سیما، معرفی ناقص جاذبه های گردشگری پایتخت

به گزارش تور ایران، به گزارش خبرنگاران، برنامه تلویزیونیتهرانگرد کاری از گروه تهران و شهروندی شبکه پنج سیماست که در 52 قسمت 26 دقیقه ای هر هفته پنجشنبه ها ساعت 20، پخش می گردد و تکرار آن روز بعد جمعه ساعت 12:30 خواهد بود.

تهرانگردی از نگاه سیما، معرفی ناقص جاذبه های گردشگری پایتخت

عوامل تهیه این برنامه کوتاه کوشش نموده اند که جاذبه های گردشگری و تاریخی و طبیعی تهران را معرفی نموده و آن را در ساعت و روزهایی که زمان اوقات فراغت تهرانی هاست پخش نمایند به همین دلیل در ساعات آخر هر هفته در این برنامه بخش هایی از جمله معرفی جاذبه های، تفریحی، طبیعی، موزه ها و خیابان گردی های شهر و استان تهران معرفی می گردد.

بخش هایی از این برنامه مربوط به طبیعت گردی در تهران است که برخی از طبیعتگردانی که با عوامل تهیه این برنامه همکاری می نمایند، به جاذبه های طبیعی، روستاها، مناطق نمونه گردشگری در شهر و یا شهرستان های استان تهران رفته و با نمایشی هرچند کوتاه از جاذبه ها به معرفی این مناطق می پردازند. در یکی از این برنامه ها روستای سنگان و یا روستاهای کن معرفی گردید در بخش دیگری جاذبه های گردشگری روستای رودافشان و جاذبه های طبیعی آن مانند غار رودافشان با تصاویری جذاب از طبیعت پاییزی آن به نمایش گذاشته شد. در این بین طبیعتگردان به فعالیت های گردشگری که در این روستاها انجام می گردد نیز می روند مانند اقامتگاههای بوم گردی آن روستاها و یا مناطق. در جایی مانند لواسان هم به سراغ باغ موزه وزیری می روند که اکنون یکی از جاذبه های مهم لواسان شده است.

در این بخش از برنامه اگرچه خیلی کوتاه است و تصاویر جذاب از طبیعت باعث جذب مخاطب خواهد شد اما آنچه در نهایت باقی می ماند اطلاعات ناقص از نحوه ورود به این مناطق و چگونگی گذراندن یک روز در روستاهای تهران برای مخاطب است. به عنوان مثال کسی نمی داند خود را چگونه به روستای سنگان برساند. آیا حتما باید همه خودروی شخصی داشته باشند و یا مانند طبیعتگرد این برنامه باید با خودروی شاسی بلند مسیر آن را طی کرد.

بخش دیگری از این برنامه که تهیه نمایندگی آن را سجاد مشحون بر عهده دارد؛ مربوط به شب گردی های تهران است و این شهر را به عنوان شهری که می توان از شب های آن نیز برای گذراندن اوقات فراغت استفاده کرد معرفی می نماید. در واقع می خواهد بگوید شب های تهران هم زنده است. بازیگر این بخش با نام یاسین در فضایی تاریک سوار بر اتوبوس می گردد و در جایی دیگر از جلوی چند غرفه رد می گردد و مدام از جاذبه های خوراکی تهران خیابان ها حرف می زند اما به مخاطب نمی گوید اینجا کجاست! شاید تهران گردهای حرفه ای و یا آنها که می دانند شب های خیابان سی تیر و باب همایون چگونه می گذرد با نمای بسته ای از فضا متوجه لوکیشن گردد اما قطعا برای خیلی ها هنوز ناشناخته است.

در بخش موزه گردی این برنامه نیز، بازیگری به نام علیرضا ابراهیمی به برخی از موزه های تهران رفته و با اجرای نمایشی در آنها سعی دارد تا موزه را معرفی کند. او در بیشتر این آیتم ها به وسایل موزه ای در اثر بی تدبیری دست می زند که معمولا نیز با عتاب مورد خطاب موزه داران روبرو می گردد. در این بخش از برنامه سعی شده با اجرای نمایشی هر چند کوتاه فضای طنزی به این مجموعه تلویزیونی در موزه هایی از جمله زندان قصر، موزه عکسخانه شهر و ... داده گردد. اما به نظر می رسد سناریوی نوشته شده در این بخش نیز کامل به اجرا در نمی آید و روایت خوانده شده روی تصاویر موزه ای جور معرفی کتابخانه ای وار آن را می کشد.

در انتها این برنامه نیز پیشنهاد آخر هفته ای با تصاویری از بوستانها و پارک های تهران در لابه لای تصاویر گرافیکی زیاد ارائه می گردد تصاویری که اگرچه زیبا بودند اما گرافیک قرمز و صورتی کار شده روی آنها اجازه نمی دهد تا مخاطب این بخش از تهران را به عنوان یک پیشنهاد برای آخر هفته خود بپذیرد.

در هر حال این برنامه سعی دارد با مطالب کتابخانه ای از جاذبه ها و به بهانه تصاویر زیبای پاییز گردی در تهران مخاطب را حتی به مدت کوتاه با جاذبه هایی که می توان یک روزه به سراغ آنها رفت آشنا کند. در این بین اما برخی از معرفی ها در این برنامه هنوز جای خود را باز ننموده است مانند آموزش مهمانداری در تهران که معلوم نیست هدف از گنجاندن آن در این برنامه چیست. در این بین ولی بخش مربوط به اخبار نمایشگاهها و جشنواره هایی که در حال برگزاری است پیشنهاد خوبی به مخاطب برای گذراندن روز جمعه است اما بیشتر اطلاعات این اخبار زمانی به مخاطب داده می گردد که یکی دو روز دیگر بیشتر به انتها این برنامه ها نمانده است و یا مانند کنسرت سالمندان در تهران اصلا معلوم نیست که چه زمانی کجا برگزار شده و تا کی ادامه دارد.

عوامل تهیه این برنامه درصدد هستند تا تهرانگرد را بیشتر بین مخاطبان معرفی نمایند به همین دلیل با حجم انبوهی از تبلیغ شماره پیامک و باشگاه مخاطبان در این چند دقیقه سعی دارند تا مخاطب را متوجه این بخش از تبلیغات نمایند اما تکرار آن به جای پر کردن محتوای برنامه از حوصله مخاطب خارج می گردد این تبلیغ به حدی است که حتی یک بازیگر دیگر به یاری ساسان گلستانه مجری برنامه می آید و او نیز به تکرار این شماره ها و راههای ارتباطی می پردازد گاهی نیز دیالوگ های این دو طولانی شده درحالی که هیچ ارتباطی به موضوع معرفی جاذبه ها که هدف اصلی برنامه بود ندارد.

با همه نقاط قوت و ضعف، باز هم در اینکه برنامه ای ساخته شده تا جذابیت های تهران به عنوان کلانشهر و پایتخت بار دیگر فارغ از دود و ترافیک آن به نمایش درآید اتفاق خوبی است اما ای کاش بهتر بود و بیشتر می توانست جذابیت ایجاد نموده و به مخاطب اطلاعات این جاذبه ها را ارائه کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 202

به "تهرانگردی از نگاه سیما، معرفی ناقص جاذبه های گردشگری پایتخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهرانگردی از نگاه سیما، معرفی ناقص جاذبه های گردشگری پایتخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید