حقایق جالب درباره صومعه سوپوکانی؛ صربستان

به گزارش تور ایران، صومعه سوپوکانی در صربستان، بنایی است با قدمتی طولانی و سرگذشتی پرفرازونشیب که پس از سال ها ویرانی و بازسازی های فراوان، امروزه جزو میراث جهانی یونسکو به شمار می رود.

حقایق جالب درباره صومعه سوپوکانی؛ صربستان

صومعه سوپوکانی (Sopocani) که وقف و هدیه ای است به پادشاه استفان یکم، پادشاه صربستان، در سال های بین 1259 تا 1270، در نزدیکی رودخانه راشکا در منطقه راس، ساخته شد. این صومعه در سال 1979 به لیست میراث جهانی یونسکو افزوده شد.

حقایق جالب درباره صومعه سوپوکانی

1. پادشاه Uros یکم، این صومعه را در سال 1260، به عنوان محل دفن خود ساخت. سپس در اواسط قرن 14، یکی از نواده های او به نام Dusan، این مکان را نوسازی کرد و توسعه داد.

2. این صومعه به پدر، پسر و روح القدس تقدیم شده است.

3. نام این صومعه از یک کلمه قدیمی صربستانی به معنای بهار گرفته شده است.

4. از آن مجموعه بزرگ قدیمی که شامل ساختمان های فراوان بود (مانند اطاق نهارخوری، ساختمان های مسکونی و غیره)، امروزه تتها کلیسای تثلیث مقدس به جای مانده است.

5. این صومعه، زمانی با یک دیوار بلند و دو دروازه محاصره شده بود.

6. تاریخ تکمیل نقاشی های قسمت اصلی صومعه تقریبا به سال های بین 1263 و 1270 بازمی شود.

7. در قرن 13، تصویرهایی را در سوپوکانی رسم کردند: در صدر کلیسا (جای مخصوص کشیش)، صحنه هایی از عبادت به تصویر کشیده اند؛ در سالن کلیسا رستگاری مسیح را در قالب جشن های بزرگ به نمایش گذاشته اند؛ و در هشتی ورودی کلیسا موضوعاتی از عهد عتیق و آخرت نشان داده اند.

8. موضوع تصویرهای صومعه شامل قدیسان مسیحی، قدیسان ملی، و روایت های مربوط به مسیحیت است. این روایت ها با نظم خاصی روایت می شوند (از چپ به راست) و برای فهم این داستان ها باید این نظم را رعایت کرد.

9. سبک هنری کلاسیک کلیسا متاثر از اواخر هنر بیزانسی است.

10. از نظر بعضی متخصصان هنرهای قرون وسطی صربستان، دیوارنگاره های سوپوکانی زیباترین دیوارنگاره در آن دوران هستند.

11. در قرن 16، به علت تهدیدهای عثمانی، کشیش ها مجبور شدند به طور موقت، صومعه را ترک نمایند. خاتمه، در سال 1689، طی یکی از حمله ها، ترک های عثمانی صومعه را به آتش کشیدند و اهالی صومعه (همراه با بعضی بقایای صومعه) به کوزوو فرار کردند و دیگر به سوپوکانی بازنگشتند.

12. صومعه به مدت 200 سال، یعنی تا قرن بیستم، متروک باقی ماند. طی این مدت، کلیسا کم کم ویران شدن؛ تاق قوسی و گنبد کلیسا فروریختند و ساختمان های اطراف پر از آشغال و گردوخاک شد. باد، باران، و خورشید آسیب زیادی به این بنا وارد کرد.

13. صومعه در قرن بیستم بازسازی شد و امروزه گروهی از برادران در آن اقامت دارند.

14. حقیقت جالب این است که دیوارنگاره های سوپوکانی، پس از دو قرن ویرانی، همچنان می درخشند و زیباییشان توجه همه را به خود جلب می نماید.

15. امروزه این صومعه، که در سال 1979 در لیست میراث جهانی یونسکو نهاده شد، یکی از بناهای مهم فرهنگی صربستان است.

منبع: کجارو / justfunfacts.com / en.wikipedia.org
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2155

به "حقایق جالب درباره صومعه سوپوکانی؛ صربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق جالب درباره صومعه سوپوکانی؛ صربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید