خبرنگاران زنجان جزو استان های با بالاترین رشد مالی در کشور است

به گزارش تور ایران، زنجان- خبرنگاران- مدیرکل امور مالی و دارایی استان زنجان گفت: اقداماتی که طی چند سال گذشته در استان انجام گرفته نشان می دهد در مقایسه با شاخص ها و آمارهای چهار پنج سال گذشته، زنجان پس از اصفهان و هرمزگان بیشترین رشد مالی را در بین استان های کشور داشته است.

خبرنگاران زنجان جزو استان های با بالاترین رشد مالی در کشور است

ابوالفضل عباسچیان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اضافه کرد: فراوری ناخالص داخلی استان در سال 95 بدون احتساب نفت برابر با 154 هزار میلیارد ریال بود که در مقایسه با سال گذشته 21 درصد رشد را داریم و از این بابت در رتبه 22 کشور هستیم.

وی ادامه داد: سرانه فراوری ناخالص داخل استان بدون احتساب نفت نیز، برابر 145 میلیون ریال بود که در مقایسه با سال گذشته 19.8 درصد افزایش دارد و از این نظر صندلی 14 را در بین 31 استان داریم.

عباسچیان گفت: بر اساس داده های مرکز آمار ایران در سال 98، استان زنجان به لحاظ نرخ بیکاری در جمعیت 15 سال و بیشتر، پس از استان های خراسان جنوبی و همدان رتبه سوم را از نظر پایین بودن نرخ بیکاری دارد.

وی اضافه کرد: در شاخص نرخ مشارکت مالی هم استان زنجان طی چند سال گذشته همیشه در رتبه های اول یا دوم بوده است.

عباسچیان ادامه داد: در سال 98 نرخ مشارکت مالی در جمعیت 15 سال به بالا در استان، 49.1 درصد بود که رتبه نخست کشور در این شاخص به زنجان رسید.

مدیرکل امور مالی و دارایی استان زنجان گفت: نرخ تورم 12 ماهه منتهی به تیرماه 99، رقم 24 درصد است که نسبت به ماه قبل 1.6 درصد کاهش دارد در حالی که نرخ تورم در همین مدت در کشور 26.4 درصد اعلام شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عملکرد شبکه بانکی در استان را نیز مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در تیرماه سال جاری مانده سپرده های بانکی د راستان 149 هزار و 800 میلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 31 درصد افزایش دارد.

عباسچیان به شاخص های تجارت خارجی استان اشاره نمود و اضافه کرد: در تیرماه سال جاری 36 هزار و 574 تن کالا به ارزش 55 میلیون دلار از گمرک استان صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر مقدار 15 درصد و از نظر ارزش 36 درصد کاهش را نشان می دهد که البته این تغییر ناشی از شرایطی است که در نتیجه شیوع کرونا و محدودیت در مرزها حاصل ایجاد شد.

مدیرکل امور مالی و دارایی استان زنجان به ارتقای رتبه این استان در شاخص بهبود فضای کسب و کار اشاره نمود و اضافه کرد: با اجرای پنجره واحد استعلامات سرمایه گذاری در استان، طی سه سال گذشته، رتبه استان از 22 به سوم در شاخص فضای کسب و کار رسیده است.

وی اضافه کرد: در بهار سال جاری نیز بر اساس ارزیابی های اتاق بازرگانی ایران رتبه زنجان در شاخص بهبود فضای کسب و کار به مرتبه دوم ارتقا یافته است.

عباسچیان با بیان اینکه در شبکه پنجره واحد سرمایه گذاری استان، 30 واحد استانی و 74 واحد شهرستانی حضور دارند، گفت: با اجرای پنجره واحد، 33 مورد استعلام های مورد احتیاج از این طریق انجام می گردد.

وی به فعالیت های حوزه بیمه در استان نیز اشاره نمود و گفت: با وجود اینکه ضریب نفوذ بیمه در استان بسیار پایین است، عملکرد فراوریی صنعت بیمه در استان سال گذشته پنج هزار و 400 میلیارد ریال بود که نسبت به مدت مشابه سال ما قبل آن 25 درصد افزایش دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 مهر 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1328

به "خبرنگاران زنجان جزو استان های با بالاترین رشد مالی در کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران زنجان جزو استان های با بالاترین رشد مالی در کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید