دانش فراوری میکروسکوپ های اتمی بومی شد

به گزارش تور ایران، به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، میکروسکوپ های نیروی اتمی بخش گسترده ای از دستگاه و تجهیزات شناسایی در مقیاس نانو به خود اختصاص داده اند. دستگاه های بسیار متفاوتی با مبانی مشابه و حالات کاری مختلف عرضه شده اند که از نظر دقت و کیفیت تصاویر با یکدیگر تفاوت دارند.

دانش فراوری میکروسکوپ های اتمی بومی شد

یک شرکت دانش بنیان در کشور توانسته است با سال ها کوشش و تحقیق به دانش ساخت میکروسکوپ های نیروی اتمی و نانواسکوپ های انرژی اتمی دست پیدا کند.

سید عباس شاهمرادی مدیرعامل شرکت دانش بنیان درباره نوع فعالیت و فراوریات این شرکت گفت: دستگاه میکروسکوپ Multi Mode نیروی اتمی، نانوسکوپی با قابلیت های بسیار است. در این مدل میکروسکوپ نیروی اتمی کلیه مُدهای کاری قابل استفاده و بکار گیری است. همچنین طراحی دستگاه Multi-Mode به شکلی اجرا شده است که تجهیزات جانبی و ماژول های انتخابی به آسانی قابل اضافه شدن باشد.

این فعال فناور ادامه داد: میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) برای آنالیز خواص و ساختار سطحی مواد در ابعاد نانومتری به کار برده می گردد. بر خلاف بیشتر روش های آنالیز خواص سطوح، با میکروسکوپ نیروی اتمی محدودیت اساسی بر روی نوع سطح و محیط آن وجود ندارد. با این نانوسکوپ امکان آنالیز سطوح رسانا یا عایق، نرم یا سخت، منسجم یا پودری، بیولوژیک و آلی یا غیر آلی وجود خواهد داشت.

وی به محصول جدید این شرکت اشاره و بیان نمود: میکروسکوپ الکترونی محصولی جدید است که جدیداً در این شرکت طراحی و فراوری شده و مدتی است که از ورود آن به بازار می گذرد. این تجهیز با وزن 2.5 تن، عرض و ارتفاع 3 متر یک میکروسکوپ بزرگ است که دانش آن پیش تر فقط در اختیار دو کشور آمریکا و ژاپن بود.

این فعال فناور درباره واردات این گونه تجهیزات بیان نمود: این قبیل تجهیزات در گذشته از خارج وارد کشور می شد ولی اکنون این واردات صورت نمی گیرد ضمن اینکه در حال حاضر نیز بیش از 80 درصد بازار نانوسکوپ داخل در دست شرکت آراپژوهش است.

شاهمرادی به موضوع اشتغال زایی اشاره و شرح داد: در این مجموعه برای 30 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان از کشورهای آمریکا، روسیه، دانمارک، آلمان، انگلیس، سوئیس و ژاپن به عنوان کشورهای اصلی فراوریکننده این محصولات نام برد.

این فعال فناور ادامه داد: خوشبختانه یک دستگاه از این محصول به دانشگاه امیرکبیر فروش رفته است و مراحل قراردادهای اولیه برای فروش 2 دستگاه دیگر با دو دانشگاه صنعتی کشور نیز امضا شده است که امیدوار هستیم طی چند روز آینده فروش قطعی آن صورت بگیرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1029

به "دانش فراوری میکروسکوپ های اتمی بومی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانش فراوری میکروسکوپ های اتمی بومی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید