رودخانه ولتاوا، بلندترین رودخانه چک

به گزارش تور ایران، رودخانه ولتاوا در چک

ولتاوا با حدود 434 کیلومتر طول، بلندترین رودخانه چک محسوب می گردد. این رودخانه از جنگل های بوهم نشأت می گیرد و پس از پیچ و خم های زیادی و گذشتن از سدها به رودخانه البه می ریزد. رودخانه ولتاوا از مرکز پراگ می گذرد، و آبیاری منطقه اطراف آن شهر را در طول 1000 سال گذشته توسعه داده است. شهر قدیمی (Staré Město) و شهر نو (Nové Město) پراگ در دو طرف این رودخانه قرار گرفته اند. در این شهر رودخانه ولتاوا در کنار پل چارلز به جاذبه گردشگری مهمی تبدیل شده است که به اهمیت آن در کشور چک و کل اروپا افزوده است. در ادامه با خبرنگاران باشید تا با این جاذبه بیشتر آشنا شوید.

رودخانه ولتاوا، بلندترین رودخانه چک

در مرکز شهر پراگ، پل چارلز دیده می گردد که زیر آن رودخانه ولتوا را مشاهده می کنید. منظره ای که شما از روی پل چارلز می بینید بسیار زیباست زیرا علاوه بر رودخانه منظره بسیار خوبی از شهر در آن جا نمایان است. می توانید روی پل پیاده روی کنید، سپس به کنار رودخانه بیایید و با یک قایق تفریحی منظره ها خوبی از شهر را مشاهده کنید. یکی از راه های دیگر لذت بردن از زیبایی شهر در این منطقه این است که در یکی از رستوران و کافه های اطراف رودخانه ولتاوا بنشینید و شکم گردی در پراگ را در یکی از این مکان ها تجربه کنید. پیشنهاد ما این است که یکی از کافه های تراس دار را انتخاب کنید که بتوانید از هوای آزاد لذت ببرید.

در شهر پراگ، حتی در مرکز شهر هم زندگی به خاطر این رودخانه جریان دارد. قوهای زیبا در رودخانه ولتاوا شنا می نمایند و پرندگان دیگری در اطراف آب پرواز می نمایند و گهگداری برای شکار ماهی به آب می زنند. از روی پل چارلز بعلاوه می توانید تپه های پترین را مشاهده کنید. تاریخچه این شهر نشان می دهد که رودخانه ولتاوا در شکل گیری آن بسیار مهم بوده است. این رودخانه نقش تامین آب آشامیدنی و آب مورد احتیاج برای آبیاری مزارع را داشته و به عنوان یک مقصد مهم برای شهرنشینی اولیه در این جا شناخته می گردد. بعلاوه بازرگانانی که در شمال و جنوب اروپا در رفت و آمد بودند به وسیله این رودخانه راستایابی می کردند.

(راهنمای سفر به پراگ)

جریان این رودخانه در بعضی از نقاط بسیار شدید است؛ به همین علت این رودخانه علاوه بر مهم بودن در حمل و نقل آبی مردم و کالاها، جهت تامین انرژی آبی نیز به کار می رفته است. در رودخانه ولتاوا 9 سد، کانال و حوضه بزرگ در امتداد قطعه Slapy-Prag-Mělíík ساخته شد، جایی که ولتاوا به البه جریان می یابد. در خارج از شهر پراگ، رودخانه ولتاوا به وسیله حومه های زیبای شهری عبور می نماید و گاه به گاه از میان قلعه و ساختمان تاریخی می گذرد. با طول 434 کیلومتر، این رودخانه طولانی ترین رودخانه در جمهوری چک است.

سدهای زیادی روی رودخانه ولتاوا از دهه 1950 احداث شده است. سد Orlík بزرگترین مخزن ولتاوا از نظر حجم می باشد در حالی که سد Lipnoدر جنگل های بومی بزرگ ترین سد از لحاظ مسافت می باشد. در شمال پراگ، سد Štěchovice در محل جریان هایی که به سنت جان (St Johns Rapids) معروف هستند، ساخته شده است. بیشترین عمق این رودخانه 1016 متر است.

هر دو نام های این رودخانه یعنی ولتاوا، نام آن به زبان چکی و مولدائو، به زبان آلمانی از ریشه آلمانی آن wilt ahwa به معنی آب وحشی گرفته شده است. این نام به خاطر جریان های آب شدیدی که در آن وجود دارد گرفته شده است.

سیل های رودخانه ولتاوا

این رودخانه در طول تاریخ، شاهد سیل های کوچک و بزرگی بوده است. مهم ترین آن ها که می گردد گفت در جریان این رودخانه تاثیر عمیقی گذاشته اند در سال های 1784، 1845، 1890 و 1940 اتفاق افتاده است. البته بزرگ ترین سیلی که در این رودخانه جریان گرفت مربوط به سال 2002 می باشد.

در ماه آگوست آن سال، حوضه رودخانه تحت تاثیر سیل های اروپایی 2002 نهاده شد که آثار جبران ناپذیری به همراه داشت. این سیل منجر شد تا مردم بسیاری به خاطرش جان خود را از دست دهند و خرابی های بسیار بزرگی در اطراف کل رودخانه به بار آورد که شهر پراگ نیز تحت تاثیر آن نهاده شد. پل معروف چارلز در پراگ را با آسیب هایی روبرو کرد که بازسازی آن چندین سال به طول انجامید.

متاسفانه شهر پراگ در سال 2013 مجددا با سیلی در رودخانه ولتاوا روبرو شد. مکان های زیادی که در طول راستا این رودخانه بودند تخریب شدند و بعضی از آن ها با جریان سیل همراه شدند. از جمله مکان هایی که سیل 2013 آن را تخریب کرد، باغ وحش پراگ بود که مورد تاسف بسیاری نهاده شد. شهر قدیمی پراگ البته به خاطر حفاظ های فلزی آن موجب شد که از این سیل در امان بماند.

سدها

همانطور که گفتیم جریان این رودخانه سبب شد که هم برای تامین آب منطقه و هم برای تامین انرژی از آن استفاده گردد. در طول راستا رودخانه، 9 سد هیدروالکتریکی ساخته شده است که آب جریان یافته در ولتاوا را به منظور تامین انرژی به کار می گیرد. این سدها عبارتند از:

Lipno, Lipno II, Hněvkovice, Kořensko, Orlík, Kamýk, Slapy, Štěchovice and Vrané

پل چارلز

تا اینجای مطلب از پل چارلز بارها نام برده ایم. پل چارلز، یکی از پل های تاریخی شهر پراگ در چک است که روی رودخانه ولتاوا احداض شده است. ساخت آن از سال 1357 طبق دستور چارلز چهارم شروع شد و در اوایل قرن 15 به اتمام رسید. پل چارلز روی یک پل قدیمی به نام جودیت که در سیل سال 1342 به طور کل تخریب گشت، ساخته شد. در ابتدا آن را پل سنگی یا پل پراگ می نامیدند که از سال 1870 به بعد، آن را با نام چارلز می شناسند. این پل در گذشته راه ارتباطی بسیار مهمی بود که قلعه پراگ را به شهر قدیمی متصل می کرد. به علت اهمیت رودخانه ولتاوا این پل نیز بسیار پر اهمیت گشت و به عنوان راه اتباطی برای تاجران از روی رودخانه به کار می رفت.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1401 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2189

به "رودخانه ولتاوا، بلندترین رودخانه چک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رودخانه ولتاوا، بلندترین رودخانه چک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید