ریزگردها در صدر اولویت های پژوهشی، ضرورت برگزاری ایده شو ها

به گزارش تور ایران، معاون پژوهشی دانشگاه سیستان و بلوچستان از نیازسنجی در تدوین خاتمه نامه ها و تمرکز بخش پژوهش و فناور این دانشگاه بر هشت اولویت اصلی منطقه سیستان و بلوچستان اطلاع داد و گفت: باید طوری برنامه ریزی کنیم که پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی بدون هدف اتفاق نیفتد.

ریزگردها در صدر اولویت های پژوهشی، ضرورت برگزاری ایده شو ها

دکتر درمحمد کردی تمندانی در گفت وگویی با خبرنگاران، با بیان اینکه بودجه و پژوهش و فناوری این دانشگاه بر هشت اولویت اصلی این منطقه متمرکز گردیده است، این اولویت ها را ریزگردها، گیاهان دارویی، معدن، ترانزیت، ترانشیز، حوزه فناوری مرز و دریا برشمرد و تأکید کرد: بحث بر سر آن است که انتها نامه ها و رساله ها بر اولویت های اصلی این منطقه متمرکز گردد و پیشنهاداتی را در راستای محرومیت زدایی و در قالب طرح کاربردی ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه این برنامه سال گذشته در قالب برنامه راهبردی اعضای هیئت علمی دانشگاه تدوین گردیده است، ادامه داد:نمی خواهیم طرحی در دانشگاه اجرا گردد که با مشکلات منطقه عجین نباشد؛ این از سیاست های کلانی است که هدفمند گردیده و بودجه های ما هم در قالب گرنت های فناوری و گرنت های پژوهشی اختصاص می یابد.

معاون پژوهشی دانشگاه سیستان و بلوچستان در همین زمینه اظهار کرد: باید به این سمت برویم که دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما با پروژه های خارج از دانشگاه ارتباط پیدا نمایند.

خارج کردن قشر جوان از فضای تئوریک به واسطه برگزاری ایده شوها

کردی سپس به موضوع کارآفرینی و اشتغال زایی پرداخت و گفت: مرکز نوآوری و فناوری دانشگاه نیز سیاست ترویج و مهارت آموزی را در پیش گرفته و می خواهیم در مرحله اول، در خصوص نوع نگاه قشر جوانی که وارد دانشگاه می گردد، فرهنگ سازی انجام دهیم.

وی تشریح کرد: قرار است از طریق برگزاری جلسات متعدد استعدادسنجی بر روی کسانی که هنوز وارد دانشگاه نگردیده و تیم امید دانشگاه در آینده هستند، سرمایه گذاری کنیم. همچنین در قالب برگزاری ایده شو، نوع نگاه جوانان را به سمت این ببریم که در آینده جسارت کارآفرینی را داشته باشند.

معاون پژوهشی دانشگاه سیستان و بلوچستان توضیح داد: چندان دوست نداریم نسل جوانی که وارد دانشگاه می گردد، دغدغه ادامه تحصیل داشته باشد؛ به دنبال این هستیم که چطور می توانیم مهارت هایی را به او آموزش دهیم که یاد بگیرد شرکتی را اداره کند یا در کار گروهی موفق باشد.

کردی یکی از رسالت های اصلی این مرکز را ایفای نقش کلیدی در برگزاری دوره های مهارت افزایی در مقاطع دانش آموزی و دانشجویی دانست و گفت: برنامه های مدون این دوره ها از ابتدا تا انتهای سال اعلام گردیده و سعی نموده ایم نوع نگاه خود را در جامعه دانشگاهی جا بیاندازیم.

وی اعلام نمود: زمانی حرف دانشگاه عملیاتی می گردد که بتواند جلوتر از جامعه حرکت نموده و اعتماد عمومی را به خود جلب کند؛ اگر موازی با جامعه حرکت کند و حرفش قابل فهم برای جامعه مدنی نباشد، در پی دریافت رسالت های خود موفق نخواهد بود. بنابراین ما نیز سعی داریم جلوتر از جامعه حرکت نموده و با ادبیات ملموس تری، زمینه را برای رشد سایر عرصه ها فراهم آوریم.

معاون پژوهشی دانشگاه سیستان و بلوچستان با بیان اینکه فلسفه شرکت در ایده شوها و دوره های مهارت افزایی این نیست که همه افراد در آن موفق شوند، تشریح کرد: اگر در هر دوره تنها دو نفر راهشان را پیدا نمایند، ما موفق هستیم؛ از همه مهم تر اینکه زمانی که شما در یک دوره شرکت می کنید، چندین ایده مختلف به ذهن شما خطور می­کند این از آن روست که شما از فضای تئوریک خارج گردیده و نوعی طوفان فکری در شما ایجاد می گردد، و این نگاه جدید گزینه های مختلفی را پیش روی شما می گذرد.

ورود زنان به جریان توسعه از طریق برگزاری کارگروه ها

کردی همچنین از ورود این دانشگاه به برنامه ریزی در حوزه زنان اطلاع داد و اضافه نمود: به دنبال آن هستیم که زمینه ورود زنان به حوزه های مختلف از قبیل فرهنگی، فناوری، صنایع دستی و سلامت را، در قالب کارگروه ها، فراهم آوریم اما زمانی در این عرصه موفق خواهیم بود که یک مادر موفق یا یک دانشجوی دختر فعال به جامعه تحویل دهیم.

وی در این خصوص شرح داد: منظور از موفقیت و فعالیت این است که هم به خواسته های این زنان توجه گردد و هم شرایطی فراهم گردد تا استعدادهای بالقوه آن ها به بالفعل تبدیل گردد.

معاون پژوهشی دانشگاه سیستان و بلوچستان تأکید کرد: تا زمانی که زنان یک جامعه محور توسعه قرار نگیرند، توسعه محقق نگردیده یا روند اتفاق افتادن آن کند خواهد بود.

تأثیر تحریم ها بر حوزه تجهیزات و مواد شیمیایی

کاهش شدت تأثیر از طریق برنامه ریزی

کردی ذیل بحث تأثیر تحریم ها بر تخصیص تجهیزات آزمایشگاهی، مواد اولیه تحقیق، فرصت های مطالعاتی و مواردی از این قبیل شرح داد: تحریم ها تازه آغاز گردیده اند و هنوز اثری متوجه بخش های تحقیقاتی و دانشگاهی نگردیده است. باید در حوزه تجهیزات و مواد شیمیایی به فکر جایگزین هایی برای موارد مورد احتیاج خود باشیم، چرا که بدون شک تحریم ها اثری بر این موارد خواهند گذاشت و شدت این تأثیر از طریق برنامه ریزی ها، مدیریت و اتخاذ سیاست های داخلی به حداقل می رسد.

وی ضمن اشاره به اینکه همکاری های بین المللی دانشگاه متوقف نگردیده و فرصت های مطالعاتی نیزانجام می گردد، لزوم تدوین برنامه برای هزینه هدفمند بودجه در راستای برطرف مشکلات جامعه را یادآور شد و اضافه نمود: 15 درصد بودجه دانشگاه به حوزه پژوهش و فناوری اختصاص می یابد که این باید به صورت هدفمند هزینه گردیده و اگر هم گره ای از گره های موجود باز نمی کند، راه حلی را پیش پای مسئولان و مردم بگذارد.

معاون پژوهشی دانشگاه سیستان و بلوچستان ذیل بحث حمایت از نخبگان، به برنامه های ویژه دانشگاه در قالب آیین نامه های جذب نخبگان اشاره نمود و گفت: قطعا به دنبال جلوگیری از مهاجرت نخبگان و ایجاد ظرفیت هایی در دانشگاه ها و مراکز علمی هستیم، که بیشتر به صورت انگیزشی و تشویقی بوده و حمایت از این افراد را در دستور کار خود قرار داده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 80

به "ریزگردها در صدر اولویت های پژوهشی، ضرورت برگزاری ایده شو ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریزگردها در صدر اولویت های پژوهشی، ضرورت برگزاری ایده شو ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید