انتها طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران، متولی نامشخص آلودگی هوا

به گزارش تور ایران، عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران تهیه و تدوین شود، گفت: آلودگی هوا در کشور متولی ندارد و هر سال شاهد وضعیتی نامناسب و صدمه به شهروندان هستیم.

انتها طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران، متولی نامشخص آلودگی هوا

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، مهدی پیرهادی در حاشیه بازدید از سازمان مدیریت بحران شهر تهران، اظهارداشت: این سازمان باید در بحران نقش آفرینی کند و اگر نقش خود را به خوبی انجام ندهد، خسارت جبران ناپذیری به شهر وارد می شود.

وی با بیان اینکه فعالیت های این سازمان حیاتی است و با جان افراد سر و کار دارد، گفت: دستگاه هایی که در حوزه مدیریت بحران در شهر تهران فعالیت دارند، باید با هم افزایی نقش خود را در زمان بحران به خوبی ایفا کنند.

پیرهادی با بیان اینکه در زمان بروز زلزله حتی شهر تهران هم آمادگی لازم را ندارد، تجهیز،

نوسازی، به سازی و ایمن سازی ساختمان ها را بسیار ضروری و حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: از نظر امکانات و هم از نظر ایجاد زیرساخت ها با مسائلی روبرو هستیم .

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران نخستین گامی است که باید برداشته شود .

وی افزود: فقدان طرح جامع یکی از ضعف های اساسی مدیریت بحران محسوب می شود که این اقدام باید از سوی وزارت کشور در اسرع وقت انجام شود.

وی با تاکید بر ضرورت تهیه نقشه خطر پذیری شهر تهران، ابراز امیدواری کرد که در زمان کوتاهی این نقشه تهیه و نقشه های قبلی نیز به روز شود.

حوزه آلودگی هوا متولی ندارد

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه آلودگی هوا متولی مشخصی ندارد، گفت: آلودگی هوا در کشور متولی ندارد و هر سال شاهد وضعیتی نامناسب و صدمه به شهروندان هستیم.

پیرهادی گفت: برغم وجود قانون هوای پاک، اجرای این قانون از سوی دستگاه های متولی به درستی پیگیری نمی شود که این مسأله موجب صدمات جبران ناپذیری به شهروندان شده است.

وی افزود: 4 هزار مرگ زودرس به سبب آلودگی هوا آماری است که بر اثر این غفلت اتفاق افتادن است.

دولت هزینه های مرکزی تهران را بپردازد

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، بودجه مرکز بودن تهران را دولت باید بدهد، تاکید کرد که حدود یک چهارم جمعیت کشور با تهران سر و کار دارند.

وی افزود: اگر در تهران حادثه و بحرانی ایجاد شود، کل کشور درگیر می شود.

پیرهادی عنوان کرد: باید به تهران و مسائل مرکز، به عنوان مرکز سیاسی و فرماندهی کشور و نه به عنوان یک شهر، نگاه شود.

ضرورت اتصال رسانه ها به سامانه های هشدار

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، گفت: عموم مردم از فعالیت های مدیریت شهری در حوزه بحران مطلع نیستند و این موضوع نوعی ضعف محسوب می شود.

وی با بیان اینکه می توان اطلاعات و دیتاها در حوزه بحران به رسانه ها ارسال شود ، گفت: از این طریق و انعقاد تفاهم نامه با رسانه های جمعی اطلاع رسانی بحران و آموزش های لازم در این حوزه با سرعت و کیفیت بیشتری انجام می شود .

پیرهادی از این موضوع به عنوان پیوست رسانه ای بحران یاد کرد و گفت: با پیوست رسانه ای، رسانه ملی و سایر رسانه ها هم به میدان خواهند آمد .

آموزش نقطه مغفول در پیشگیری از بحران

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر مقوله آموزش در پیشگیری از بحران گفت: در کنار ارایه آموزش های شهروندی در محلات مرکز، میتوان با انعقاد تفاهم نامه با مراکز آموزشی و فرهنگی، از جمله آموزش و پرورش و قرار دادن مباحث آموزش پیشگیرانه در حوزه بحران در کتب درسی، این مسأله را تقویت کرد .

وی همچنین با تاکید بر ضرورت برگزاری مانور در طول سال، گفت: در سال های گذشته به دلایلی از جمله همه گیری کرونا، اجرای مانورها کاهش یافته که توان عملیاتی مجموعه ها کم کرده است و این موضوع باید مورد بازنگری قرار گیرد.

وی با اشاره به پیگیری برخی برنامه های اجرایی در حوزه بحران، افزود: یکی از موضوعات در حال پیگیری در این حوزه، موضوع امداد هوایی و هلی پد است که به زودی طی برگزاری جلسه ای با سازمان های آتش نشانی و مدیریت بحران، پیگیری می شود .

پیرهادی درباره مدیریت سوله های بحران گفت: در شهر تهران مجموعه های مناسب با بانوان بسیار کم است و یکی از کارکردهای این سوله ها در جهت استفاده این قشر خواهد بود اما موضوع نگهداری و به سازی این سوله ها امری حائز اهمیت است.

وی در این بازدید ضمن تشکر از داوطلبان گروه های دوام و ایمنی و زحمات آنان در جهت آموزش در شهر تهران، بر ضرورت مشارکت هرچه بیشتر آنها تأکید کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 دی 1400 بروزرسانی: 1 دی 1400 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2041

به "انتها طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران، متولی نامشخص آلودگی هوا" امتیاز دهید

1 کاربر به "انتها طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران، متولی نامشخص آلودگی هوا" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران، متولی نامشخص آلودگی هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید