سفر به مصر؛ 12 جاذبه گردشگری سرزمین فراعنه

به گزارش تور ایران، مصر، سرزمین معابد باستانی و یکی از قدیمی ترین تمدن های بشر به هرم های باشکوه و شگفت آورش مشهور است. سفر به مصر آمیزه ای از جاذبه های متنوع توریستی است؛ غواصی، بیابان گردی، تفریحات ساحلی و مهم تر از همه بازدید از موزه ها و آثار باستانی ارزشمند که نشان دهنده تاریخ کهن مصر است، این کشور را به یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری دنیا تبدیل نموده است. در این مقاله جاهای تماشای مصر را به شما معرفی خواهیم کرد که بد نیست در سفر به مصر از آنها تماشا کنید.

سفر به مصر؛ 12 جاذبه گردشگری سرزمین فراعنه

مصر، سرزمین فراعنه، کشور معبدها و مقبره های باستانی است که تماشا آنها، شگفتی همه گردشگران را برمی انگیزد. با وجود اینکه مصر را با این سازه های باستانی می شناسند، جاذبه های گردشگری مصر به اینها محدود نمی گردد. بیابان های پهناور و وسیع، امکانات غواصی اسکوبا و رود مشهور نیل جاذبه های دیگر این کشور را تشکیل می دهند و در مجموع، برای همه، جاذبه تماشای خاصی وجود دارد.

در شبه جزیره سینا، عاشقان ساحل می توانند در آفتاب ساحل از سفر به مصر لذت ببرند و در منطقه اقصر، دوستداران باستان شناسی، روزی پربار و لذت بخش را می گذرانند. کسانی که از گشت وگذار در شهرهای بزرگ لذت می برند، تماشا قاهره را نباید از دست بدهند. مصر، جاذبه های فراوانی برای گردشگران دارد، کشوری ایده آل و کامل برای گردشگری است و در آن ترکیبی از فعالیت های تفریحی مختلف و فرهنگ های متنوع، آرامش و ماجراجویی و انواع تفریحات سرگرم نماینده برای همه سلیقه ها وجود دارد.

1. اهرام جیزه

آخرین بازمانده عجایب هفت گانه دنیای قدیم، اهرام جیزه است که یکی از شناخته شده ترین آثار باستانی در سراسر دنیا است. این اهرام، به عنوان مقبره هایی برای فراعنه مصر ساخته شده اند و تندیس مرموز ابوالهول، از آنها حفاظت می نماید. مجموعه اهرام باستانی جیزه، قرن ها است که توجه گردشگران سراسر دنیا را جلب نموده است و سال های زیادی است که نظریه پردازها و باستان شناسان را به فکر فرو برده که چطور این اهرام باشکوه در آن موقع ساخته شده اند. این بناهای یادبود با خرسنگ ساخته شده اند و هنوز هم مثل سابق، شگفت انگیز و باشکوه اند. هربار سفر به مصر بدون بازدید از اهرام جیزه، ناقص است. تماشای این مجموعه باستانی را در سفر به مصر هرگز نباید از دست بدهید.

2. معبد کرنک در اقصر و دره پادشاهان

شهر اقصر در کنار رود نیل قرار گرفته است و میزبان تعدادی از مهم ترین جاذبه های توریستی مصر است. معبد کرنک (Karnak)، دره پادشاهان و معبد هَتشِپسوت (Hatshepsut) در این منطقه قرار دارند و جزو پربازدیدترین منطقه ها توریستی مصر هستند. این منطقه یکی از شهرهای باستانی مصر است که تعداد جاذبه های آن بسیار زیاد است و در یک بازدید، نمی توانید از همه آنها تماشا کنید.

در کرانه شرقی رود، بازارهای قدیمی و در کرانه غربی آن معبدها و مقبره های باستانی قرار دارند. مجموعه معبد کرنک، بزرگ ترین موزه فضای باز در کل دنیا است. چند روز را می توانید در این منطقه به گشت وگذار بپردازید و هنرهای دیواری رنگارنگ مقبره ها را ببینید. ستون های باشکوه و برافراشته معابد و سایر آثار باستانی این منطقه، همیشه مورد توجه مورخان و باستان شناسانی بوده است که همیشه علاقه فراوانی به گشت وگذار و سفر به مصر داشته اند.

3. قاهره اسلامی

قاهره اسلامی بخشی از منطقه قدیمی شهر قاهره است. خیابان ها و کوچه های باریک این منطقه پر از مساجد، مدارس اسلامی و بناهای یادبود از دوران فاطمیون تا دوران سلطنت مملوک است. در همین منطقه است که می توانید در هزارتوی بازارهای قدیمی مثلا خان الخلیلی قدم بزنید. در این بازار قدیمی، مسگران و صنعتگران قدیمی هنوز کارگاه های کوچک خود را اداره می نمایند. غرفه های این بازار، محصولات متنوعی می فروشند مثلا سفال و سرامیک، منسوجات سنتی، ادویه جات و عطر.

در اطراف بازار، خیابان های شلوغی قرار گرفته است که این خیابان ها میزبان آثار معماری تماشای از فرمانروایان مسلمان این منطقه است. این منطقه از نظر تاریخی، بسیار غنی است و دوستداران تاریخ از حضور در آن لذت می برند. مسجد سلطان حسن و مسجد جامع الازهر دو نمونه از مساجد تماشای این محله است. مسجد الازهر یکی از مهم ترین و مشهورترین مساجد در دنیای اسلام و یکی از جاهای تماشای قاهره است.

4. اسوان

یکی از دنج ترین و آرام ترین شهرهای مصر، شهر اسوان است. برای اینکه از شهرهای شلوغ و ازدحام جمعیت فاصله بگیرید، می توانید محیط آرام و چشم اندازهای زیبای این شهر را انتخاب کنید. در این شهر می توانید با فرابر، در اطراف جزیره الفانتین بگردید و خیابان های رنگارنگ روستاهای منطقه نوبه را زیر پا بگذارید.

در کرانه شرقی نیل، می توانید با شتر بیابان را طی کنید و به صومعه سنت سیمون سر بزنید. در رستوران های کنار رود می توانید غذا و نوشیدنی بخورید و از تماشای چشم انداز های اطراف لذت ببرید. در این منطقه، آثار تاریخی زیادی وجود دارد و تعدادی معبد قدیمی در همین نزدیکی واقع شده است، ولی مهم ترین جاذبه اسوان برای گردشگران، استراحت کردن و تماشای سبک زندگی در کنار رودخانه است.

5. معبد ابوسمبل

حتی در کشوری مثل مصر که پر از معبدهای قدیمی است، معبد ابوسمبل، معبدی متمایز و خاص است. ابوسمبل، معبدی است که رامسس دوم در روستای نوبه در جنوب مصر، آن را ساخت. این معبد در میراث دنیای یونسکو ثبت شده است. تندیس بزرگی بیرون از معبد به عنوان حافظ معبد ساخته شده است و فضای داخلی آن را با نقاشی های دیواری تزیین نموده اند. این معبد به غیر از ساختار باشکوه و عظیمی که دارد به خاطر انتقالش به معروفیت رسیده است. این معبد یک بار به طور کامل از مکان اصلی خود به جای دیگری منتقل شده است. زیرا قرار بود سدی ساخته گردد که باعث می شد این معبد کاملا زیر آب برود. همان طور که ساخت وساز این معبد، کاری بزرگ و شگفت انگیز بوده، عملیات انتقال آن نیز بسیار شگفت انگیز و جالب است.

6. موزه مصر

موزه مصر گنجینه ای ارزشمند از آثار و اشیای باقیمانده از دوران فراعنه است؛ یکی از بزرگ ترین و تماشای ترین موزه های دنیا که مجموعه ای ارزشمند از آثار دوران باستان را برای عموم به نمایش گذاشته است. بنایی که در آن موزه واقع شده، میزبان چندین نمایشگاه است. البته آثار این موزه با نظم و ترتیب زمانی قرار نگرفته اند و به دقت و تمام و کمال، لیبل گذاری نشده اند، ولی باوجوداین، بازدید از آنها تجربه ای جالب است. در طبقه بالا، مومیایی های سلطنتی نگهداری می شوند، ولی در مجموع، به هر گوشه ای از موزه که سر بزنید، اثر باستانی شگفت انگیز و بی نظیری توجه تان را جلب می نماید.

7. صحرای بیضاء یا کویر سفید

یکی از عجیب ترین و جالب ترین شگفتی های طبیعت که در سفر به مصر می بینید، کویر سفید است. ارتفاعات گچی این منطقه، باعث شده که از دور شبیه به سرزمین عجایب برفی به نظر برسد که در وسط یک بیابان خشک قرار گرفته است. چشم انداز عجیب این بیابان، انگار صحنه ای از یک فیلم علمی-تخیلی است. برای علاقه مندان به بیابان و کویر و دوستداران ماجراجویی، این منطقه فرصتی عالی برای لذت بردن از شگفتی های طبیعت است. بعلاوه اگر از تماشا آثار باستانی و معبدهای قدیمی خسته شده باشید، با سر زدن به این کویر تماشای، می توانید تنوعی در سفر خود ایجاد کنید.

8. واحه سیوا

واحه سیوا در شمال غربی مصر قرار گرفته است و مکانی دنج و آرام برای فرار از شهرهای شلوغ مصر است. این واحه کوچک و زیبا با درختان نخل احاطه شده و چشمه های طبیعی زیادی دارد و یکی از تماشای ترین نقاط در صحرای غربی مصر است. شهر سیوا در اطراف بقایای باقیمانده از یک قلعه قدیمی گلی بنا شده است که این قلعه، مشرف به شهر قرار گرفته است. اگر دوست دارید سفرهای ماجراجویانه به بیابان داشته باشید و از علاقه مندان به کویرگردی هستید، این واحه جای خوبی برای آغاز سفرهای کوتاه است.

9. اسکندریه

در سفر به مصر اسکندریه را از قلم نیاندازید. اروپایی ترین شهر مصر شهر اسکندریه است. این شهر بندری، دومین شهر بزرگ مصر است و تاریخچه ای پرتلاطم دارد. نام شهر از نام اسکندر مقدونی گرفته شده است که پس از فتوحاتش دستور ساخت این شهر را داده بود. اسکندریه در دوره بطلمیوسیان مرکز بود و بزرگ ترین شهر دنیا یونانی شناخته می شد. اتمسفر شهر و فضای تاریخی آن، برای بسیاری از گردشگران، جالب و تماشای است. گرچه امروزه تعداد کمی از آثار تاریخی باقیمانده از گذشته باشکوه شهر، به جای مانده است. در اسکندریه از قدم زدن در تفرجگاه های ساحلی، بازارهای قدیمی و کافه های ساحلی لذت می برید.

10. صومعه سنت کاترین

صومعه سنت کاترین یکی از قدیمی ترین صومعه های سراسر دنیا است و در دامنه کوه سینا قرار گرفته است. جایی که اهالی معتقدند حضرت موسی، ده فرمان را از طرف خدا دریافت کرد. این صومعه بیابانی، مجموعه شگفت انگیزی از آثار هنری، نسخه های خطی و شمایل نگاری های مذهبی را نگهداری می نماید. برخی از این آثار را می توانید در موزه ای که در این مجموعه قرار گرفته است، ببینید. برای بیشتر گردشگرانی که از این صومعه بازدید می نمایند، بازدیدشان با بالا رفتن از کوه سینا تکمیل می گردد. از بالای این کوه، چشم انداز زیبای غروب و طلوع آفتاب، تماشای است. برای اینکه به راحتی به بالای کوه برسید، باید از جهت مخصوص شترها بروید یا از پله های مخصوص بالا بروید که چشم اندازهای زیباتری را ببینید.

11. سینای جنوبی

منطقه سینای جنوبی، یکی از مراکز تفریحی مصر برای دوستداران ساحل است. این منطقه در شبه جزیره سینا قرار گرفته است. شرم الشیخ، یکی از تفرجگاه های توریستی این منطقه به سبک اروپایی و لوکس است. رستوران های بین المللی و تفریحات فراوانی دارد. ساحل دهب، یکی دیگر از منطقه ها ساحلی سینای جنوبی است و برای کسانی مناسب است که بودجه کمتری برای سفر دارند و در پی گردشگاه های لوکس نیستند. به غیر از تفریحات ساحلی، تقریبا هر جای این منطقه که سر بزنید، امکانات غواصی وجود دارد. دریای سرخ یکی از بهترین مقصدهای دنیا برای غواصی است و استان سینای جنوبی در مصر، سایت های غواصی زیادی دارد.

12. معبد ابیدوس

شهر باستانی ابیدوس جذابیت های زیادی برای گردشگران ندارد و اگر معبد شگفت انگیز ابیدوس در ورودی آن قرار نداشت، مورد توجه گردشگران قرار نمی گرفت. این معبد، یکی از ارزشمندترین معبدهای باستانی مصر است. ستون های باشکوه و دیوارهای آن با هیروگلیف ها و نقاشی های شگفت آوری مزین شده است. این معبد نسبت به معبدهای باستانی منطقه اقصر، بازدیدنمایندگان کمتری دارد بنابراین در آرامش و خلوتی می توانید از آنها بازدید کنید.

منبع:چطـور

منبع: دیجیاتور
انتشار: 13 مرداد 1401 بروزرسانی: 13 مرداد 1401 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2257

به "سفر به مصر؛ 12 جاذبه گردشگری سرزمین فراعنه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به مصر؛ 12 جاذبه گردشگری سرزمین فراعنه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید