شهر باستانی پمپی در ناپل ایتالیا: مخروبه ای پر ابهت

به گزارش تور ایران، مخروبه های شهر پمپی (Pompeii) در روم باستان که در پی فوران کوه آتشفشانی وزوو 79 سال پس از میلاد مسیح نابود شد، امروزه در شهر ناپل ایتالیا واقع شده است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا با این اثر تاریخی بیشتر آشنا شویم.

شهر باستانی پمپی در ناپل ایتالیا: مخروبه ای پر ابهت

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

این شهر که به مدت حدودا 1500 سال، زیر خاکستر مدفون بود، در سال 1599 کشف شد. وقتی پمپی در اواسط قرن 18 از زیر خاک بیرون آمد، باستان شناسان صدها ساختمان، شبکه منظمی از جاده ها، یک سیستم آبی پیچیده، یک آمفی تئاتر، یک مجموعه ورزشی و یک بندرگاه کشف کردند.

در آن روزها، رومی ها از ارابه برای حمل و نقل عمومی استفاده می کردند. این وسایل نقلیه که توسط اسب ها به حرکت درمی آمد، به کرات از خیابان های سنگی شهر عبور می کردند. برای تسهیل در حرکت، جاده ها دارای شیارهای موازی در سطح زمین بودند تا توازن ارابه یا دلیجان های سنگین، حفظ شده و بتوانند ادامه راستا دهند. این شیارها امروز نیز بر سر جای خود هستند. از آنجایی که محور چرخ جلو تا پیش از اواخر قرون وسطی ابداع نشده بود، راهنمایی ارابه کار بسیار دشواری بود. تقاطع هایی که بر روی شیارها وجود داشت، به ارابه ها در گذر از موانع و نیز دور زدن یاری می کرد. در بعضی از مکان ها شیارهای چندراهی وجود داشت که درست مانند سوزن دوراهی در راه آهن های امروزی است. تغییر راستا، توسط سنگ یا تیغه ای صورت می گرفت که چرخ های ارابه را درون راه موردنظر قرار می داد.

همچنین در وسط خیابان ها موانعی قرار داده شده بود. این موانع درواقع بلوک های سنگی بودند که از طرفی به عابرین پیاده اجازه عبور از خیابان، بدون وارد شدن به آن را می داد و از سوی دیگر به عنوان سیستم فاضلاب شهر عمل می کرد؛ به طوری که از کنار این سنگ ها، جوی فاضلاب شهر رد می شد و نیز فاصله بین این سنگ ها، به وسایل نقلیه اجازه عبور و مرور می داد.

منبع: کجارو / amusingplanet.com
انتشار: 12 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 631

به "شهر باستانی پمپی در ناپل ایتالیا: مخروبه ای پر ابهت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر باستانی پمپی در ناپل ایتالیا: مخروبه ای پر ابهت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید