طبیعت گردی از دریاچه سوها تا آبشار زیبای لاتون

به گزارش تور ایران، دریاچه سوها بین استان های گیلان و اردبیل

کافی است تا از شهر اردبیل حرکت کنید و 35 کیلومتر به سمت شرق بیایید. پس از عبور از روستای سوها به دریاچه می رسید. دریاچه ای که نقطه آغازین رویش جنگل هایی گیلان است. در کنار هم قرار گرفتن دریاچه سوها و جنگل های گیلان چشم انداز ای دیدنی را رقم زده است. در میان دشت های سرسبز دریاچه حیوانات به خصوص اسب ها و کره هایشان آزادانه در حال بازیگوشی هستند. قدم زدن در کنار حیوانات آزاد و دشتی سرسبز و مرطوب تبدیل به خاطره ای به یاد ماندنی خواهد شد. با خبرنگاران همراه گردد تا سفری کوتاه به دریاچه سوها داشته باشیم و با زیبایی های منطقه بیشتر آشنا شویم.

طبیعت گردی از دریاچه سوها تا آبشار زیبای لاتون

موقعیت دریاچه

آبی که پشت سد سوها جمع شده را دریاچه سوها می نامند. دریاچه تنها 5 کیلومتر با روستای سوها واقع در شهرستان نمین فاصله دارد. مردم محلی دریاچه را سوآ نیز می نامند فاصله آن تا اردبیل حدود 32 کیلومتر است. روستا حدود 350 خانوار جمعیت دارد. شغل بیشتر آن ها کشاورزی و دامداری است و محصول عمده آن ها غلات و حبوبات است.

خاک منطقه چنان است که حتی با فشار زیاد پا ممکن است آب از دل زمین بیرون بیاید. پوشش جنگل های منطقه تنک است و بیشتر زمین های اطراف با چمن های سرسبز پوشیده شده اند. در فصل بهار و تابستان زیبایی های دریاچه دو چندان می شود گل های بابونه از هر طرف می رویند. به خصوص که آب و هوای کوهستانی منطقه هوایی خنک تر از سایر منطقه ها دارد و فصل گرم را به برترین زمان برای سفر به آن تبدیل می نماید.

راستا آبشار

به خاطر داشته باشید در راستا ممکن است با حیوانات وحشی (اغلب گراز) روبرو شوید. راستا اصلی رفتن به آن به وسیله روستای کوته کومه است. اما به بازدیدنمایندگان دریاچه سوها توصیه می شود مستقیما از دریاچه به این سمت بیایند، هرچند راستا سخت و صعب العبور است اما زیبای های راه باعث می شود تمام دشواری ها فراموش شوند. پیشنهاد می شود که برای عبور از این راستا دو روز را اختصاص دهید. در روز اول تمام راستا سربالایی و در روز دوم سرازیری ها را طی خواهید کرد.

روز اول حدود 6 ساعت پیاده روی خواهید داشت، پس از عبور از میان جنگل ها به منطقه اسپیناس می رسید، دامنه قله اسپیناس بلندترین قسمت تالش است. پس از فتح قله ییلاقات تالش منتظر شما هستند. شب را در همین جا به صبح برسانید . صبح خود را برای یک راستا 8 ساعته آماده کنید. با پشت سر گذاشتن آن ها دوباره وارد جنگل می شوید. جنگلی رویایی و مه اندود که گذر از آن مانند راه رفتن در میان یک رویای بچگانه است. 3 ساعت پس از حرکت به آبشار لاتون می رسید بعد از آبشار تا روستا از میان جنگل های هیرکانی زیبا عبور خواهید کرد.

اگر راستا اصلی رسیدن را انتخاب کنید باید از روستای کوته کومه حرکت کنید و 6 کیلومتر پیاده روی در میان جنگل های بکر در پیش دارید. در طول راه 750 متر صعود خواهید کرد و به طور میانگین 4 ساعت در راه خواهید بود. در طول راستاتان تپه های سرسبز و جنگلی، چشمه های زلال و گوارا و پرتگاه های خظرناک را پشت سر خواهید گذاشت.

آبشار لاتون

آبشار لاتون از دامنه های شرق کوه اسپیناس سرچشمه می گیرد و به رودخانه لوندویل که 17 کیلومتر طول دارد و آن نیز مانند آبشار از کوه اسپیناس سرچشمه می گیردسرازیر می شود و با شیب تندی به سمت کوته کومه و لوندویل حرکت نموده و در آخر وارد دریای خزر می شود. آبشار لاتون در استان گیلان، 15 کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل روستای کوته کومه جای گرفته است.

آبشار لاتون با ارتفاع 100 متر را می توان یکی از مرتفع ترین آبشارهای ایران دانست که در دل جنگل های گیلان قرار گرفته است. با وسیله نقلیه هیچ راستای برای رسیدن به آن وجود ندارد. به فاصله کمی از آن (10 متر) یک آبشار دیگر به ارتفاع 65 متر قرار گرفته است که سرریز آب آن نسبت به آبشار اصلی بیشتر و پر عرض تر است. در بالا دست آبشار بزرگ لاتون، سه حوض بزرگ طبیعی با سه آبشار 10 متری وجود دارد که از زیبایی های بی نظیر و منحصربه فرد منطقه لاتون است.

در جوار آبشار می توانید از تماشای یکی از زیباترین و بکرترین جنگل های گیلان با انبوه درختان به، گلابی، گردو، فندق و… لذت ببرید. مراقب حیوانات وحشی منطقه مانند گرگ، گراز، خرس (نادر)، جوجه تیغی، اسب، گاو، و… باشید.

راه های دسترسی

پیشنهاد می شود برای سفر به این منطقه از خودرو شخصی استفاده نشود چرا که راه برگشت دور می شود. می توانید از شهر اردبیل و یا نمین تاکسی های روستای سوها را سوار شوید. توجه داشته باشید از روستا تا دریاچه جاده خاکی است، فقط وانت و خودروهای 4wd می توانند از آن عبور نمایند. تاکسی های خطی در آن جا قرار داده اند که تا خود دریاچه می فرایند. راستا برگشتتان با راستا رفت متفاوت خواهد بود. از دریاچه سوها پیاده به آبشار لاتون و پس از آن روستای کوته کومه خواهید رسید. وسایل نقلیه در روستای کوته کومه در دسترس هستند. در نقشه زیر می توانید موقعیت منطقه را آنالیز کنید.

امکانات

درسفر حتما جی پی اس، لباس گرم، چراغ قوه، غذای مناسب و چادر مسافرتی به همراه داشته باشید. این سفر بدون راهنما توصیه نمی شود چرا که امکان گم کردن راستا وجود دارد. حیوانات وحشی در منطقه زندگی می نمایند و آنتن دهی در محل های محدودی از راه وجود دارد. تقریبا هیچ امکانات رفاهی مانند مغازه، محل سکونت، سرویس بهداشتی و … در میان راه وجود ندارد. بعلاوه به خاطر داشته یاشید طی کردن راستاهای این گردش نیازمند قوای جسمانی زیادی است و بیشتر راه ها حالت کوهپیمایی دارند.

اگر به این منطقه سفر کردید می توانید بازدید از جنگل های فوق العاده فندقلو را در برنامه خود بگنجانید. جنگل در فاصله 10 کیلومتری نمیت قرار گرفته است که از دو قسمت بوبوک میشه و عسی قیران تشکیل شده است. به خاطر تراکم بالای درختان فندق آن چنین نامی را برای جنگل انتخاب نموده اند.

منبع: الی گشت
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 2171

به "طبیعت گردی از دریاچه سوها تا آبشار زیبای لاتون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبیعت گردی از دریاچه سوها تا آبشار زیبای لاتون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید