غواصی با حال و هوای تایلندی

به گزارش تور ایران، غواصی خاطره انگیز تایلندی

این منطقه زیبا و خوش منظره در بخش جنوبی تایلند از یک گروه متشکل از 7 جزیره اصلی تشکیل شده است که در اطراف که پودا (Koh Poda) که ها (Koh Ha)، که یاوابون (Koh Yawabon)، که دور (Koh Dor) که تالو (Koh Talu)، جزیره جی کی (G.K) و که یاواسام (Koh Yawasam) قرار گرفته اند. با توجه به این که بیش از 200 گونه ماهی و 80 گونه از مرجان ها در فهرست موجودات دریایی این منطقه ثبت شده اند، می توانید درک کنید که به چه دلیل غواصی کردن در کرابی می تواند تجربه ای پربار و درعین حال متنوع باشد. این منطقه درون پارک ملی آبی نات نوپارات تارا - مو کو فی فی (Hat Nopparat Thara - Mu Koh Phi Phi) قرار گرفته است و بخش مخصوص غواصی در اطراف جزایر نیز تقریبا در مسافتی واقع شده است که با 30 تا 40 دقیقه قایق سواری می توان به آن دسترسی پیدا کرد. این امر موجب شده است تا این منطقه به یک محل ایده آل برای یک سفر یک روزه به ساحل آئو نانگ (Ao Nang) بدل شود. با خبرنگاران همراه باشید:

غواصی با حال و هوای تایلندی

با تور تایلند به طبیعتی همچون بهشت سفر کنید

که ها، در فاصله 500 متری جنوب غربی که سی (Koh Si) قرار گرفته است و شامل 60 گونه مختلف از مرجان ها و تعداد زیادی بادبزن دریایی است. در بخش شرقی بیشتر مرجان های شاخ گوزنی قرار گرفته اند درحالی که بخش جنوب شرقی دیواره ای 18 متری از بادبزن های دریایی را در خود جای داده است که محل زندگی گونه های بسیار جالبی از میگو و خرچنگ هستند. در این سایت غواصی آئوناناگ معمولا تعداد زیادی از ماهی های باراکودا، گروه های کوچکی از مرکب ماهی ها و سپیداج ها حضور دارند و در اوایل صبح نیز لقمه ماهی ها و کوسه های یوزپلنگی در شن های آن به استراحت می پردازند.

با توجه به این که دو مرجان سطحی بزرگ هر دو سوی زمین مسطح که سی را پوشانده اند، این منطقه می تواند بر سر کسب عنوان بهترین سایت غواصی در کرابی با که ساواسام به رقابت بپردازد. بخش جنوبی این جزیره نیز بسیار خوش منظره بوده و ظاهر بسیار زیبایی دارد. هنگامی که آب ها شفافیت کافی داشته باشند، گروه های بزرگ ماهی های سرخو و در بعضی از موارد نیز گروه هایی از ماهی های هامور، منظره ای نفس گیر و زیبا برای غواصی در آب های این منطقه ایجاد می نمایند. در غیر این صورت نیز می توانید به دنبال اسب دریایی، لیسه دریایی و عقرب ماهی هایی بگردید که در بین صخره های این منطقه زندگی می نمایند.

انتهای شمالی این جزیره دارای یک دیواره مرجانی با شیبی تند است که تا عمق 20 متری با مرجان های توبیستری (Tubastraea) و اسفنج های دریایی و مرجان های بادبزنی پوشانده شده است. در این منطقه همچنین یک غار وجود دارد که ارزش گشتن را دارد. که سی، برای دیدن کوسه های باله سیاه مرجانی خجالتی که امروزه در بیشتر مناطق تایلند، ازجمله کرابی کمیاب شده اند نیز محلی مناسب به حساب می آید. ممکن است که در طول جهت غواصی خود با این موجود روبرو شوید ولی به یاد داشته باشید که این کوسه ها معمولا از برخورد و رویارویی با انسان ها پرهیز می نمایند.

که یاوابون، به خاطر داشتن طولانی ترین جهت شنا در این منطقه مشهور است ولی در آن مناطق بدون نور بزرگی قرار گرفته اند و جریان آب نیز می تواند بسیار شدید باشد. بر اساس همین دلایل نیز به غواصان گفته می گردد که ورود به این محیط نیازمند تمرین ها و تجهیزات ویژه ای هستند. با توجه به این که بیشتر غواصانی که به کرابی می آیند به سراغ سایر جزیره ها می روند، این منطقه را می توان یک گزینه مناسب برای غواصی دانست زیرا معمولا پر از گله های بزرگ ماهی است که بی اعتنا به انسان ها به شنا کردن می پردازند. گروه های متشکل از خرچنگ های دریایی و ماهی های سرخو نیز معمولا به صورت گروهی در این سایت حضور دارند و در بعضی از موارد نیز لقمه ماهی ها در این منطقه مشاهده می شوند.

در طول ساعات بعدازظهر معمولا منطقه غربی که دور میزبان گروهی از کوسه های باله سیاه است. با وجود این که می توان در هنگام غواصی به سبک اسکوبا نیز با این موجودات روبرو شد، بهترین گزینه برای مشاهده آن ها را باید غواصی سطحی در ساعات ناهار دانست. که دور ترکیبی مناسب از گونه های مرجانی سفت شامل porite و diploastrea heliopora، مرجان های بادبزنی و مرجان های نرم را در خود جای داده است. تعداد زیادی از مرجان های اسفنجی را نیز می توان در این منطقه پیدا کرد. این منطقه، نزدیک ترین سایت به ائو نانگ است که موجب شده است تا برای غواصی سطحی نیز یک گزینه محبوب و مطلوب به حساب بیاید.

جزیره بزرگ که تالو نیز دو تونل شنای کم عمق را دارد که برای سطوح مختلف غواصان مناسب است و ماهی های باراکودا به صورت منظم به آن وارد می شوند. تونل اصلی دقیقا از دل جزیره رد می گردد و یک تونل کوچک تر نیز وجود دارد که در انتهای شمالی جزیره واقع شده است. اگر به عمق بیشتر نفوذ کنید، حتی ممکن است که در کف این تونل ها با میگوهای دهان پا نیز روبرو شوید. دیواره مرجانی در این منطقه یک شکل میز مانند ایجاد نموده است و مرجان های قارچی و درختان نرم مرجانی میز جهتی طولانی به سوی جنوب را ایجاد نموده اند که می توان به یاری آن حتی تا بخش غربی جزیره و درست به کنار سایت بعدی یعنی جزیره جی کی شنا کرد. اسب های دریایی و لوله ماهی ها را نیز می توان در بخش جنوبی این جزیره یافت. در مکان های دیگر نیز به احتمال فراوان می توانید با گونه هایی مانند خروس ماهی، بادکنک ماهی، فریبا ماهی و پروانه ماهی روبرو شوید. حداکثر عمق این سایت، 20 متر است.

اگر به مرجان های نرم و زندگی میگوها، خرچنگ ها و ستاره های شنماینده در آن ها علاقه مند هستید، جزیره جی کی می تواند بهشتی رویایی برای شما باشد. علی رغم این که این جزیره ازنظر سطحی به طور فریبنده ای کوچک به نظر می رسد، گستره مرجانی زیرآبی آن به سوی جنوب گسترده شده است و به نظر می رسد که هیچ گاه به خاتمه آن نخواهید رسید. مرجان های بادبزنی در این منطقه فراوان هستند و تعداد زیادی از مرجان ها را می توان در اطراف هر صخره ای مشاهده کرد. ماهی های تفنگچی نیز در گروه هایی بزرگ در لبه های صخره ها شنا می نمایند و در مواردی معدود نیز ممکن است با مارهای دریایی روبرو شوید که برای شکار کردن وعده غذایی بعدی خود از لای صخره ها بیرون آمده اند.

که یاساوام که در حقیقت دو جزیره کوچک همسایه است، به واسطه داشتن مرجان های شاخ گوزنی و مرجان های میزی و مناطق شنی مسطح خود، به صورت واضحی مورد لطف طبیعت قرار داشته است ولی با اندکی شنا کردن و دور شدن از آن می توان در اعماق بیشتر آب ها به مرجان های بیشتر و بسترهای شنی ویژه ای دست پیدا کرد. این جزیره به نحوی شکل گرفته است که انگار آن را به صورت ویژه و با در نظر داشتن مزایای غواصی طراحی نموده اند. حیات دریایی در این منطقه بسیار متنوع تر از سایر سایت های غواصی در کرابی است و شامل لیسه های دریایی، فرشته ماهی ها و کوسه های بامبو نیز می گردد. که یاواسام نیز بهترین مکان برای مشاهده آسان گونه ای از دلقک ماهی ها به نام red saddleback anemonefish است که در مقایسه با سایر گونه های دلقک ماهی در دنیا، بسیار کمیاب به حساب می آید.

منبع: الی گشت
انتشار: 30 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 418

به "غواصی با حال و هوای تایلندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غواصی با حال و هوای تایلندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید