مشخصات چشم های قندی

به گزارش تور ایران، دیابت مثل بارانی است که اگر آن را خوب نشناسیم و طرز برخورد با آن را بلد نباشیم کم کم سیل می شود و ما را با خودش می برد؛ مثلا می تواند در زمان نسبتا کوتاهی بعد از شروع، به چشم های ما لطمه بزند. دکتر مسیح هاشمی، متخصص چشم، فوق تخصص جراحی شبکیه و لیزر و مدیر گروه چشم پزشکی بیمارستان رسول اکرم(ص) ما را با

مشخصات چشم های قندی

مشخصات چشم های قندی

عوارض چشمی دیابت در مصاحبه با دکتر مسیح هاشمی فوق تخصص جراحی شبکیه

دیابت مثل بارانی است که اگر آن را خوب نشناسیم و طرز برخورد با آن را بلد نباشیم کم کم سیل می گردد و ما را با خودش می برد؛ مثلا می تواند در زمان نسبتا کوتاهی بعد از شروع، به چشم های ما لطمه بزند. دکتر مسیح هاشمی، متخصص چشم، فوق تخصص جراحی شبکیه و لیزر و مدیر گروه چشم پزشکی بیمارستان رسول اکرم(ص) ما را با عوارض چشمی دیابت و طرز برخورد با آن آشنا می کند.

دیابت چه تغییراتی در شبکیه چشم ایجاد می کند؟

همان طور که می دانید دیابت اثرات وسیعی بر تمام ارگان های بدن دارد. مهم ترین این ارگان ها چشم و کلیه هستند. در طول زمان، دیابت دیواره رگ ها را تخریب می کند و موجب می گردد که از دیواره رگ ها خون و مایعات به خارج از آن نشت کند. این زمان، طولانی است و اثرات آن معمولاً پس از 10 سال ظاهر می گردد. اگر قند بیمار کنترل نباشد یا فشار خون و چربی خون او بالا باشد، این عوارض زودتر ظاهر می گردد. تغییراتی که در شبکیه رخ می دهد، ابتدا خیلی جزیی است و به شکل اختلالات جزیی عروقی، برجستگی های عروقی و اختلالات دیواره رگ ها خود را نشان می دهد، ولی کم کم با گذشت زمان و پیشرفت بیماری، این رگ ها نشت کرده و عوارض بینایی ایجاد می کنند.

در چنین شرایطی به انجام لیزر نیاز خواهیم داشت؟

بله. این اختلالات عروقی و عوارض در صورت کنترل نشدن قند خون و درمان نشدن لیزری به پیشروی خود ادامه می دهند.

فردی که دچار مسائل چشمی ناشی از دیابت شده است، چه تغییراتی در بینایی خود احساس می کند؟

باید دانست که بسیاری اوقات عوارض دیابت هیچ تاثیری در بینایی فرد ندارد. به عبارت ساده تر گاهی این عوارض آب زیر کاه است و شخص از لحاظ بینایی مشکل زیادی احساس نمی کند. این امر موجب فریب بیماران و مراجعه دیرهنگام به چشم پزشک می گردد. البته چون عوارض چشمی دیابت خیلی متنوع است، گاهی می تواند موجب علایم هشداردهنده مثل کاهش دید و یا خون ریزی های جزیی گردد. در این حالت بیماران به سرعت و با نگرانی شدید خود را به پزشک می رسانند. یک نکته مهم دیگر را هم باید ذکر کنم. بعضی افراد که دچار آب مروارید و یا نیازمند عینک هستند و آب مروارید خود را عمل نکرده و یا از عینک استفاده نمی کنند چون همیشه دید کمی دارند، ممکن است کاهش دید ناشی از دیابت را متوجه نشوند. به طور کلی شایع ترین عوارضی که ممکن است موجب مراجعه بیماران دیابتی به چشم پزشکی گردد، کاهش دید به همراه دیدن ذرات شناور و لکه های سیاه در میدان بینایی می باشد.

آیا علت کاهش دید در دیابت همیشه خون ریزی یا ورم لکه مرکزی بینایی است؟

نه. بسیاری از بیماران دیابتی دچار آب مروارید می شوند. احتمال ایجاد آب مروارید در بیماران دیابتی اصولاً بیشتر است. این بیماران باید تحت عمل جراحی قرار گیرند. باید توجه داشت که اگر بیمار قبل از جراحی آب مروارید به حد کافی لیزر نشده باشد و ضایعات دیابتی شبکیه کنترل نشده باشد، جراحی آب مروارید نه تنها موجب بهبود دید وی نمی گردد، بلکه موجب تشدید بیماری شبکیه و عوارض دیابتی وی هم خواهد شد.

اولین برخورد بیماران از نظر هضم و پذیرش این مشکل چشمی چه خواهد بود؟

بعضی بیماران در هنگام مراجعه به چشم پزشک از عوارض چشمی خود آگاه هستند زیرا ناراحتی نقاط دیگر مثل پوست و کلیه و... را هم دارند ولی برای بعضی دیگر، پذیرش این عوارض سخت است و تصور می کنند که به زودی نابینا می شوند! درحالی که امروزه با وجود پیشرفت های درمانی احتمال نابینایی در بیماران دیابتی خیلی کم شده است.

به نام پزشک تشخیص دهنده چه صحبتی با چنین بیمارانی می کنید؟

یک پزشک، باید همیشه مشاوری خوب برای بیماران باشد. البته معمولاً هم همین طور است. در بدو مراجعه باید با بیمار صحبت کرد. شرایط کنترل دیابت، فشار خون، چربی خون، نحوه تغذیه، چگونگی انتخاب غذاها، مصرف داروهای مختلف و شرایط روحی روانی بیمار به خصوص در خانواده و محیط کار را باید در نظر بگیریم و در مورد آن به بیمار توضیح دهیم. همچنین در مورد سایر عوارض ناشی از دیابت مثل شرایط پاها و کلیه و پوست باید راهنمایی های لازم را به بیمار ارایه کرد. پس از آن معاینات چشمی انجام می گردد و شانس خطرات چشمی دیابت برای بیمار توضیح داده می گردد، نه کم و نه زیاد. باید واقعیت ها برای او گفته گردد. نه بیماری را دست کم بگیریم و نه اغراق و گزافه گویی کنیم. معمولاً بیماران از نابینایی و ناتوانی بسیار می ترسند. باید گفت معمولا کسی از دیابت نابینا نمی گردد!

خیلی از بیماران دوست دارند بدانند چه مدتی پس از عمل بینایی شان بهبود می یابد؟

پاسخ به این سوال قدری مشکل است. در واقع اهداف درمان با توجه به نوع بیماری فرق دارد. در مواردی که لکه زرد مرکزی بینایی شبکیه دچار تورم شده هدف اصلی از درمان حفظ بینایی فعلی و جلوگیری از پیشرفت بیماری به سمت نابینایی است. اگر هم دید بیمار بهتر گردد، باعث خوشحالی است. در مواردی که رگ های تازه و خطرناک رشد کرده اند، باز هم هدف اصلی از لیزر وادار کردن این رگ ها به خشک شدن و عقب نشینی است. چنانچه خون ریزی مختصری هم رخ داده باشد، پس از لیزر دید بیمار بهتر می گردد اما در شرایطی که شبکیه جدا شده باشد و در اثر خون ریزی شدید داخل چشمی بیمار عملاً نابینا گردد، باید مجموعه ای از اقدامات درمانی را در نظر داشت.

لطفا در مورد تعداد جلسات لیزر مورد نیاز و چگونگی آن توضیح بدهید؟

لیزر شبکیه یک اقدام سرپایی، نسبتاً راحت و سریع است. هر جلسه بین 15 تا 20 دقیقه طول می کشد و در مطب یا کلینیک هم قابل انجام است. تعداد جلسات از یک جلسه تا 4 جلسه معمولاً کفایت می کند و بیش از آن غالباً مورد نیاز نیست. فواصل بین جلسات لیزری هم بین 7 تا 10 روز است. گاهی به علت وجود خون ریزی ممکن است در کار وقفه ایجاد گردد. در این صورت لازم است کمی بیشتر صبر کنیم تا خون ریزی فروکش نماید. احتمال دارد بعد از یک دوره لیزر، یک یا دو جلسه تکمیلی برای بهبود نتایج نهایی مورد نیاز باشد. قبل یا در حین لیزر ممکن است در صورت لزوم برای بیمار تزریقات داخل چشمی و یا جراحی انجام گردد.

می توان به جای لیزر شبکیه در بیماران دیابتی از درمان های دیگری استفاده کرد؟

بله. مثلا تزریقات داخل چشمی یا بعضی داروها و حتی بعضی جراحی ها مطرح شده است. البته مطالعات نشان داده که گرچه اقدامات ذکر شده ممکن است در ابتدا یا در حین درمان مورد استفاده واقع گردد، ولی در حال حاضر هیچ یک جایگزین لیزر درمانی نمی گردد. دو چیز را باید در نظر داشت که این دو چیز فقط وابسته به بیمار است و نه به پزشک. اول مراجعه منظم به پزشک و قبول درمان های پیشنهادی و دوم پیشگیری از وقوع حادثه با کنترل به موقع قندخون و فشارخون. بدانیم که پیشگیری از درمان مهم تر است، اما کلید پیشگیری در دستان خودمان است.

برای پیشگیری چه کار باید کرد؟

همان طور که گفتیم کنترل قند خون، کنترل فشار خون و کنترل چربی خون توصیه می گردد. این کنترل ها موجب سلامتی عمومی بدن، کند شدن پیدایش و عدم پیشرفت عوارض دیابت می گردد. بیمارانی که بی حساب هندوانه و خربزه و گلابی می خورند و می گویند که عرض زندگی مهم تر از طول آن است، بدانند که پس از مدتی، وقتی عوارض شدید دیابت ظاهر شد، عرض به همراه مساحت زندگی شان مورد تهدید واقع می گردد! از سوی دیگر باید بدانیم که در واقع لیزردرمانی یک نوع پیشگیری هم محسوب می گردد زیرا موجب جلوگیری از پیشروی بیماری به مراحل سخت تر و غیرقابل کنترل بیماری می گردد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: iraniro.ir شناسه مطلب: 1955

به "مشخصات چشم های قندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشخصات چشم های قندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید